Forbrugerrådet udvider klage over Googles logning: Den er slået til som standard

Efter at have set Version2's dokumentation har Forbrugerrådet opdateret sin klage over Googles logning af danskernes færden og internetsurf. Det er forkert, at den er slået til som standard, mener rådet.

Forbrugerrådet Tænk har udvidet sin klage over Googles logning, der er så detaljeret, at den gør det muligt at foretage en fuldstændig og meget nøjagtig kortlægning af danskernes fysiske færden.

Rådet klagede i mandags med hovedargumentet, at Google burde slette de data, som søgegiganten indsamler efter en kort periode.

Læs også: Forbrugerrådet klager til Datatilsynet over Googles årelange logning af danskernes færden

Google bevarer imidlertid alle data om danskerne, foreløbig i op til ti år, og har ingen planer om at slette dem.

Version2's skærmdump fra opsætningen af en ny profil på en Nexus 5X-telefon, som Forbrugerrådet har sendt sammen med supplementet til klagen til Datatilsynet over Google.

Google argumenterer med, at logningen som standard ikke er slået til. Samme argument benyttede selskabet, da Ingeniøren/Version2 for et par uger siden kortlagde konsekvenserne af Googles logning.

Læs også: Google husker hvor du var i går ... i sidste uge og for flere år siden

Det er imidlertid forkert, konkluderede IT-Politisk Forening, som Version2 måtte udlåne en Google Nexus 5X-telefon til for at få bekræftet vores egen test.

Når brugerne oprettet en ny profil på Googles egen telefon, er der som standard sat hak i alle de felter, som slår logningen til.

Læs også: Et ja til Google-felt på smartphonen: »Det er fuldstændig uigennemskueligt«

'Brugeren skal således aktivt flytte prikken fra et felt til et andet (opt out), hvis registreringen ikke ønskes,' som chefjurist Anette Høyrup fra Forbrugerrådet skriver i supplementet til klagen.

Her han hun også medsendt et af de skærmdump, som Version2 tog i forbindelse med researchen af Googles kortlægningen.

Forbrugerrådet vurderer, at det er ude af proportioner, at Google gemmer sine logningsdata for evigt, uanset om brugerne har givet tilsagn på forhånd eller ej.

'Da Google imidlertid fremfører som argument for lovligheden, at registreringen kun sker ved et aktivt tilvalg fra forbrugeren, finder vi det relevant at oplyse, at det ikke er tilfældet på alle Google-platforme,' skriver Anette Høyrup til Datatilsynet.

Tilsynet afviste over for Version2 selv at tage Googles kortlægning af danskerne færden op, fordi ingen ifølge tilsynet har klaget over den.

Læs også: Datatilsynet får kritik for at vende det blinde øje til Googles datahøst

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (3)

Kommentarer (3)
Henrik Stougaard Nielsen

Problemet er vel, at det er op til den enkelte producent. Nu ved jeg ikke så meget om det, men det står vel eksempelvis Samsung frit for, om de vil ændre på standardopsætningen i deres custom skin (Touchwiz?) af AOSP Android, så på nogle telefoner vil diverse indstillinger være aktiveret som standard, mens man på andre telefoner selv aktivt skal tilvælge det.
Er det helt rigtigt at trække Google i retten her?
Derudover tænker jeg, whatever. Det er smart, at jeg kan se, hvor jeg har været og hvornår, og endnu mere smart, hvis telefonen bliver stjålet.

Ellers er det ligetil selv at slette de her data. Google Maps>vælg "Tidslinje" i menuen til venstre>indstillinger oppe i hjørnet>Slet hele lokationshistorikken (frit oversat fra engelsk).
Alternativt: Indstillinger>Lokation>Google Lokationshistorik (nede i bunden)>manage

Henrik Stougaard Nielsen

Android har i forvejen i Danmark en relativt lav markedsandel. Jeg har selv haft hver eneste Nexus siden Samsungs Galaxy Nexus, men mit indtryk er, at det er Samsung og Huawei, som sælger telefoner med Android på det danske marked, og at andelen af Nexus-telefoner herhjemme er forsvindende lille.

Jeg har søgt efter markedsandele, men har ikke kunnet finde det. Derimod kan jeg bare konstatere, at det altid er Apple og Samsung, som får de nyeste ting først. Eksempelvis kan jeg nævne sådan noget som VoLTE og WiFi-opkald hos Telenor (og sidstnævnte også 3), hvor testtelefonerne er Samsung og iPhones, til trods for, at Nexus (og nu også Pixel) har fået standard API implementation af de her ting lang tid før de andre. Det ændrer sig selvfølgelig i takt med, at også Samsung-telefoner får den nyeste version af Android, men det er ofte op til et år efter Nexus. Et andet eksempel er, at også Nexus har et standard API til understøttelse af visuel telefonsvarer (VVM), ligesom på iPhone, men det er ikke noget, som man ruller ud. Det er faktisk bare et spørgsmål om at få en backend hos teleselskaberne, og så ville det virke på samtlige telefoner med understøttelse af dette API (mener det er Android 6) https://www.telenor.dk/shop/landingpage/mobil/wifi-opkald

Derudover, hvis man ved, hvad en Nexus er, så er det også mit indtryk, at det er de mere "tekniske" brugere, som anskaffer sig sådan en direkte fra Google. Ikke at brugere af andre telefoner og iPhones ikke er tekniske, men køb af en Nexus-telefon, synes jeg, lægger op til, at man sætter sig ind i tingene før et køb, deraf brugen af ordet "teknisk", og at det er et aktivt tilvalg, som man foretager sig. Tekniske brugere, af mangel på bedre ord, sætter sig ofte ind i, hvad de siger ja og nej til, og trykker sig ikke skødesløst igennem en førstegangsopsætning, som mange almindelige brugere af Android, iPhone og, ja, Windows gør.

Min pointe er, at man i stedet skulle tage en dialog med samtlige producenter, Samsung, Huawei, LG, Google, m.fl. i stedet for at køre den her heksejagt på Google (også i EU), når andre producenter bare gemmer sig bag rampelyset og gør nøjagtigt det samme.

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Affecto Denmark reaches highest Microsoft Partner level

Affecto Denmark, a leading provider of data-driven solutions, has reached the highest level in the Microsoft partner ecosystem: Managed Partner.
22. jun 2017

Innovate your business with Affecto's IoT Explorer Kit

Are you unsure if Internet of Things fits your business strategy?
31. maj 2017

Big Data Lake Summit: Fast and Trusted Insights

If you want to outpace, outsmart and outperform your competition in a digital world, you need trusted data that can be turned into actionable business insights at speed.
24. apr 2017