Forbrugerrådet Tænk om 2016-periodekort: Husk brugerne

Muligheden for at have et periodekort på rejsekortet lader vente på sig. Forbrugerrådet Tænk håber, tiden også går med at involvere passagererne i udviklingen af det kommende produkt.

Hos Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk har man særlig fokus på den kollektive transport. Her har man ventet meget længe på det periodekort på rejsekort, som først kommer i hænderne på pendlerne i slutningen af 2016.

Afdelingschef Mette Boye håber i den forbindelse, at tiden frem mod en egentlig lancering af produktet vil blive brugt til at udvikle det i samarbejde med pendlerne.

»Det siger vi, fordi nogle at de problemer, vi har set med rejsekortet, måske ikke var opstået, hvis der er havde været rigtigt god involvering af brugerne,« siger hun og tilføjer:

Læs også: Periodekort til rejsekort et år forsinket - først i drift i slutningen af 2016

»Derfor i forhold til det her meget vigtige tiltag fra Rejsekortets side, som vi har ventet på rigtigt længe, vil vi stærkt appellere til, at det bliver noget, hvor man indtænker brugernes vaner og forventninger til kortet godt og grundigt.«

Det med at indtænke brugerne er noget, Mette Boye helt generelt efterlyser i relation til den kollektive trafik - og altså ikke bare i relation til rejsekort, men i forhold til informationstavler, apps og andet.

»Hvis man gerne vil have et produkt, som mange er glade for og finder attraktivt, så kræver det nogen gange, man også finder tid til at involvere dem, det handler om. Nemlig passagererne,« siger Mette Boye.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jens loggo

Det burde være sådan, at rejsekort kendte de zoner man har periodekort til (med nuværende papir/mobil-periodekort), så zoner man allerede har på sit periodekort, ikke kostede noget. Det ville løse problemerne med rejser der både går gennem zoner man har på periodekortet, og zoner man ikke har, hvor man i øjeblikket kommer til at betale 2 gange for nogle zoner, eller skal købe dyre tillægszoner.

  • 3
  • 0
#3 Hans Schou

behøver man ikke tjekke ind eller ud.

Kunderne har brug for at du checker ind og ud.

Kunderne til Rejsekortet er i denne sammenhæng DSB, Movia og Arriva, og de har brug for at vide i præcis hvilke zoner du kører i, så de kan afregne på millimeter hvor mange af dine penge de hver især skal have.

Kunderne bliver glade for det. Passagererne bliver ikke.

Man får nemt den tanke, at det var bedre om der kun var én "kunde", for så var der ikke noget der skulle deles ud.

  • 14
  • 0
#6 René Nielsen

Rejsekortet skelner meget hårdt imellem kunder og brugere. Kunderne er trafikselskaberne og brugerne er dig og mig.

Brugervenlighed for brugerne er en by i Rusland fordi trafikselskaberne i kulissen slås benhårdt om hver eneste øre over den pris du som bruger betaler.

Som bruger er du ligeglad med hvordan din betaling bliver fordelt imellem f.eks. bybus og S-tog, men det er ikke tilfældet for DSB og Movia, så det er lige så sikkert som et amen i kirken, at der kommer check-in og check-ud for periodekort fordi krigen imellem trafikselskaberne forsat kører.

  • 10
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere