Forbrugerrådet om Apple Pay: Kun dig der skal bestemme, hvordan du betaler

2. november 2017 kl. 05:1221
Forbrugerrådet om Apple Pay: Kun dig der skal bestemme, hvordan du betaler
Illustration: Julia Tim/Bigstock .
Mangel på kontrol over mobilbetaling har fået serie-iværksætter til at slette Apple Pay.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Det skal være op til forbrugeren og ikke tech-selskaber, hvordan du betaler.

Sådan siger Forbrugerrådet Tænk i kølvandet på Version2’s egne test af nyligt lancerede Apple Pay, der i visse situationer ikke tillader brugeren at vælge en anden betalingsform.

Som Version2 berettede tirsdag, trumfer Apple Pay ved visse terminaler vores forsøg på at betale med Mobile Pay, mens Dankort på mobilen i andre situationer kan overhale Apple Pay indenom.

Sagt om Apple Pay

Henrik Hyltoft, markedsdirektør i Dansk Erhverv, til Ritzau: »I Dansk Erhverv er vi kritiske over for Apple Pay, da betalingsformen ikke tilfører noget nyt i forhold til de løsninger, vi har i dag, ud over øgede omkostninger.«

Kasper Reggelsen, kommunikationskonsulent hos Coop til Børsen: »Det kan sagtens være, at en app er gratis for kunden at hente, men hvis hele strukturen omkring den er dyr, vil det i sidste ende også være dyrere for kunden at handle.«

Artiklen fortsætter efter annoncen

Alt i alt gør det dårlige samarbejde mellem betalingsløsninger det svært at gennemskue og vælge, hvordan man i sidste ende betaler. Og det er langtfra optimalt, lyder vurderingen fra Troels Holmberg, der er seniorøkonom ved Forbrugerrådet Tænk.

»Det skal selvfølgelig være sådan, at forbrugeren kan slå automatisk åbning af apps fra, så forbrugeren kan have flere betalings-apps installeret på sin telefon,« understreger han over for Version2.

»Det er forbrugeren – og ikke app-udbyderen – der skal vælge, hvordan der betales,« fastslår Troels Holmberg.

Mobile Pay: Brugere skal kunne vælge frit

Hos Mobile Pay vil man endnu ikke udtale sig om, hvad selskabets egne test viser, og hvilke tekniske skridt Mobile Pay kan tage for at undgå at blive tromlet af Apple Pay.

Pressechef Peter Kjærgaard udtaler dog:

»Vi har den helt principielle holdning, at det bør være forbrugeren, som selv frit og ukompliceret kan vælge, hvilken betalingsløsning forbrugeren ønsker at benytte.«

Version2 er ikke alene om at opleve, at Apple Pay stiller sig i vejen for andre mobilbetalinger.

Serie-iværksætter Martin Thorborg meddelte i går på Twitter, at han havde været ude af stand til at betale, som han ville i Irma – og af den grund endte med at slette Apple Pay.

»Jeg så ingen anden mulighed,« skriver han på det sociale medie.

Remote video URL

Se her, hvordan Apple Pay undertrykker Mobile Pay i Version2's test.

Remote video URL

21 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
21
2. november 2017 kl. 23:24

Jeg har så valgt Nordea Wallet - fordi så kan jeg bruge min telefon på alle betalingsterminaler, der kan læse kort med NFC chip.</p>
<p>Jeg kan oveni købet bede appen om at opføre sig som et Dankort fremfor Visa, så vidt som muligt.

Så vidt som muligt ser ifølge Nordea ud til at betyde, at det kun virker de steder, der understøtter mobilt Dankort:

"I dag understøttes det mobile Visa-kort i langt højere grad i betalingsterminalerne i Danmark end det Mobile Dankort gør. Derfor kan du med fordel vælge Visa-delen over dankort-delen som det foretrukne kort når du skal betale. Du kan betale alle steder hvor der accepteres kontaktløse betalinger. Det Mobile Dankort kan benyttes de steder hvor de kontaktløse terminaler specifikt omtaler det. Når det Mobile Dankort udbredes endnu mere, vil man kunne skifte og ikke opleve at ens betaling afvises pga. ukendt kort. "

Visa-delen fungerer som et almindeligt kontaktløst kort.

Det skyldes sikkert, at mobilt Dankort benytter en teknologi stammende fra japanske JCB og altså ikke samme teknologi, som Visa benytter.

19
2. november 2017 kl. 19:53

Kan man da ikke bare bruge telefonen ligesom sin pung --- dvs. telefonen viser en liste over installerede betalingsmidler på telefonen, kunden ser hvilke muligheder butikken tilbyder, og så vælger kunden det ønskede middel på telefonen?

Nu er det jo ikke nok at vælge det ønskede kort, man skal også vælge den rigtige teknologi. F. eks. modtage (næste) alle Dankort, men terminalen (med tilbehør) afgør hvilke(n) app(s), man kan bruge.

18
2. november 2017 kl. 19:29

Det er fordi jeg ser tekniske udfordringer.</p>
<p>Hvordan afgør man at alle betalingsmuligheder er fundet, andet end at vente så man kan lave en liste til brugeren ?

Jeg undrer mig lidt --- måske fordi jeg ikke er nået længere end plastkort (gammelt kort som skal ind i terminalen indtil det fornys om et halvt år) , men dog hoppet på mobilpay her i sommers :-0

Hvorfor skal telefonen søge efter tilgængelige betalingsmåder?

Kan man da ikke bare bruge telefonen ligesom sin pung --- dvs. telefonen viser en liste over installerede betalingsmidler på telefonen, kunden ser hvilke muligheder butikken tilbyder, og så vælger kunden det ønskede middel på telefonen?

Det svarer jo til at man tager pungen/kortholder frem, ser hvilke logo/muligheder butikken har og vælger det ønskede kort fra pungen.

Hvis jeg vælger et plastkort som butikken ikke accepterer bliver det jo afvist - det må vel også være muligt at gøre det samme hvis den app man forsøger at bruge ikke er gyldig i butikken.

17
2. november 2017 kl. 16:26

"Hele pointen er jo netop at Apple Pay altid er den første på iPhones. Så du står i situationer hvor du slet ikke kan vælge om du vil betale med Apple Pay eller Dankort App - Det er kun muligt at bruge Apple Pay og ellers må du afinstallere Apple Pay."

Hvis man har Dankort hvorfor så overhovedet konfigurere Apple Pay når man ønsker at bruge Dankort app. Jeg forstår slet ikke problemet andet ud fra et IT politisk og akademisk synspunkt.

Derfor spurgte jeg, om der var "almindelige" iPhone brugere der oplevede et problem, for at få belyst hvor mange "folk på gaden" der oplever udfordringer.

16
2. november 2017 kl. 15:29

Skriv en email til Konkurrencestyrelsen på tipos@kfst.dk og til EUs Antitrustmyndighed comp-greffe-antitrust@ec.europa.eu. Der går nok et par år, men der er slet ingen tvivl om, at hvad Apple gør er ulovligt, når de kunstigt stiller egne services bedre, hurtigere, smartere og mere pålidelige end alle øvrige tredjeparter.

15
2. november 2017 kl. 14:23

Hele pointen er jo netop at Apple Pay altid er den første på iPhones. Så du står i situationer hvor du slet ikke kan vælge om du vil betale med Apple Pay eller Dankort App - Det er kun muligt at bruge Apple Pay og ellers må du afinstallere Apple Pay.

Og så er der slet ikke taget hul på at det er komplet retarderet at bruge Apple Pay sålænge de ikke understøtter Dankort. :)

14
2. november 2017 kl. 13:37

Er der nogle bruger af iPhone og Apple Pay som rent faktisk føler sig generet her ?

Påstand: Man kan sagtens forstille alt muligt omkring tekniske muligheder og forhindringer. Jeg har fx kun ét antivirus program installeret på min PC. Hvis jeg nu havde lyst, ja installerede jeg to forskellige - og skulle så forvente, at når der blev konstateret en virus at skulle promptes for at vælge, hvilket af programmerne der skulle rydde op.... - Næ, tak - løs blot opgaven.

Hvor mange i Danmark (private) har flere end ét kort de rent faktisk anvender til indkøb ? - Såfremt det alligevel er det samme kort der er registreret i Mobile Pay og Apple Pay - ja så er slutresultatet for forbrugeren alligevel det samme - pengene bliver trukket på kontoen.

Jo - jeg er naturligvis enig i, at brugeren skal kunne bestemme hvordan der betales, og det mener jeg rent faktisk også godt, at brugeren kan. Jeg gør det ved, at konfigurere min software "rigtigt" på forhånd, og ønsker ikke en masse spørgsmål i de få sekunder jeg synes det bør tage, at betale for mine varer.

12
2. november 2017 kl. 12:00

Jo jeg har Android (Samsung).

Når jeg går ind i indstillingerne, har jeg følgende valgmuligheder, når vælger hvilken app skal stå for betaling med NFC-chippen:

Dankort App, Nordea Wallet, Samsung Pay og Google Pay.

Jeg har så valgt Nordea Wallet - fordi så kan jeg bruge min telefon på alle betalingsterminaler, der kan læse kort med NFC chip.

Jeg kan oveni købet bede appen om at opføre sig som et Dankort fremfor Visa, så vidt som muligt.

Min lokale pizza mand kiggede vantro på mig, da jeg bad ham blot indtaste beløbet på hans dankortterminal, hvorefter jeg lade min telefon på hans terminal og terminalen accepterede betalingen. :-)

Eneste ulempe: Den kan godt se mit Mastercard, men man kan ikke vælge at betale med Mastercard - endnu.

Desværre virker Nordeas app kun med kort fra Nordea.

11
2. november 2017 kl. 11:53

Nu er det så jeg ikke helt forstår hvorfor at Apple Pay er så stort et problem ? Hvis man ikke ønsker at bruge Apple Pay, og hellere vil bruge noget andet, så er det da bare at lade være med at ligge det på ens iPhone. Hvis man vælger at sætte Apple Pay op på sin telefon, må man jo også gå ud fra at det er det man vil bruge, ellers giver det jo ingen mening at sætte op.

9
2. november 2017 kl. 11:08

Hvad mon Apple ville sige til, at ingen forretninger ville accepterer Apple pay. Ville de accepterer at man kun kunne bruge b,c og d men ikke A... Bare en tanke?????

Jeg personligt bruger stadig et simpelt kort med en kode på hele 4 cifre. Ja jeg kan bruge flere andre løsninger, men ind til den dag jeg kan stå i køen lidt kortere tid hvis de der brugte mobilens mange muligheder de ikke mere står og fumler med den ene efter den anden løsning, enten fordi de ikke selv kan finde ud af det eller personaler (der bliver udskiftet igen og igen på grund af den lukrative løntilskudsordning, OG SOM DERFOR endnu ikke helt kender det lokale supermarkeds rutiner og opsætning, og når de endelig har lært det, så bliver de udskiftet med en ny medarbejder, der igen skal læres op. Samtidig med at det i Danmark ikke er et sjældent syn, at opleve teknikken ikke altid virker.

Eks. Jo jeg vil meget gerne bruge mobilen eller mit kontaktløse visa/DK kort (som reelt er det absolut hurtigste) ja, i flere storcentre er det er sted mellem klodset eller umuligt at betale med nogen af disse, og det gode gamle kort med den almindelige chip eller endnu ældre magnetstribe, ja så er det dem der virker. Og så lige, nej jeg savner ikke fluesmækkeren selv om den var det hurtigste alternativ til de mange SJUSKE-SVIGT der følger i kølvandet på de mange fejlslagne projekter Danmark om nogen er ramt af.

Jeg prøver dog jævnligt om de forskellige metoder virker, jeg kar dog muligheden for at gøre dette uden for de travle perioder, så jeg ikke forsinker de der i forvejen har travlt nok og ikke har brug for endnu en med endnu et eller flere fejlslagne betalings forsøg.

SÅ KÆRE Danmark..... Inden I overhovedet tager endnu en betalingsmetode i brug, så sørg venligst for at de eksisterende virker teknologisk PERFEKTE alle steder. Personale eller endnu værre kundefumlen kan selv den bedste teknologi ikke ændre på.

8
2. november 2017 kl. 10:50

... må være klart ulovlig. Det et jo endnu værre end Microsofts præinstallation af IE på Windows, som de blev dømt af EU til at ændre plus en stor bøde oveni. På Windows kunne man i det mindste selv installere og bruge andre browsere samtidigt med IE. På IPhone har man bare tabt sålænge Apple pay er installeret.

6
2. november 2017 kl. 10:23

Godt man har android så slipper man for alt det her. Men i øvrigt Walther Hansen så bør rækkefølgen jo være at du først vælger betalingsmetode og herefter kører resten automatisk. Så er ventetiden jo væk. Så strø en lille smule manuelt hen over automatikken og så er den fikset og så skal apple i øvrigt bare holde nallerne væk når først der valgt. PERIOD.

5
2. november 2017 kl. 09:58

Kontaktløs betaling har sin berettigelse ved at være hurtig, rigtig hurtig.
Så jeg mener den første app der kan, betaler. Uanset platform og OS.

Og hvilken app tror du er den første der kan betale når Apple kontrollere iPhones 100% og har en økonomisk interesse i at du betaler med deres app (uanset at det måske koster dig ekstra)?

Dem der gerne vil betale med Apple Pay skal have lov til det, men dem der vil betale på anden måde skal have lov til det. Man kan sagtens lave det rent teknisk så det er nemt og hurtigt at bruge, samtidig med at brugeren har 100% kontrol. Mobilen skal på ingen måde træffe økonomiske beslutninger for brugeren uden at de selv har bedt om det.

4
2. november 2017 kl. 09:30

Det er fordi jeg ser tekniske udfordringer.

Hvordan afgør man at alle betalingsmuligheder er fundet, andet end at vente så man kan lave en liste til brugeren ? Når du har fået din liste med betalingsapps, tager du typisk din telefon op til ansigtet så du kan læse mulighederne, og så har du måske ikke længere forbindelse med NFC og Bluetooth.

Kontaktløs betaling har sin berettigelse ved at være hurtig, rigtig hurtig. Så jeg mener den første app der kan, betaler. Uanset platform og OS.

3
2. november 2017 kl. 07:37

Du fortaber dig i teknikken...

Det som Forbrugerrådet, Martin Thorborg og jeg og sikkert rigtig mange andre ønsker sig, er at få præsenteret alle betalingskort i betalings situationen - så vi selv kan vælge præcist hvilket kort der betales med, for derefter at gennemføre betalingen.

Teknikken skal være en hjælp for brugeren og ikke en hindring - ved f.eks. at udelukke nogle af brugerens betalingskort...

2
2. november 2017 kl. 07:35

Pak nu den stråmand væk og få klippet din uld.

1
2. november 2017 kl. 07:11

Så det forbrugerrådet og Martin ønsker sig er:

Når en telefon opdager en betalingssituation, skal den vente yderligere 10sek for at se om der er andre NFC chips i nærheden, om der er Bluetooth eller wifi betalingsmuligheder, evt. tilbyde brugeren at tænde for Bluetooth og wifi på enheden. Derefter præsentere en liste af betalingsmuligheder, med en oversigt over priser, gebyrer og omregningskurser. Og når man har valgt betalingsapp, skal man vælge hvilket tilknyttet kreditkort man vil bruge sammen med app'en eller PayPal ?