Forbrugerorganisation kritiserer Teslas kameraovervågning af førere

24. marts 2021 kl. 10:545
Forbrugerorganisation kritiserer Teslas kameraovervågning af førere
Illustration: Tesla.
Tesla overvåger bilførere med kameraer for at gøre dem opmærksomme på, hvis vedkommende ikke holder øje med vejen. Andre bilproducenter bruger infrarød-teknologi.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Tesla bruger videokameraer til at overvåge føreren i nogle af deres biler, så man kan registrere, hvis vedkommende ikke holder øje med vejen og gøre dem opmærksom på det. Men det er et privacy-problem, mener Consumer Report.

Ifølge non-profit-organisationen er det almindeligt, at bilproducenter installerer overvågningssystemer i deres nyere modeller, som skal fortælle det til føreren, hvis man har et opmærksomhedsproblem.

Men virksomheder som BMW, Ford, GM og Subaru bruger ikke systemer, der optager, gemmer eller transmitterer videodata. I stedet bruger man infrarød-teknologi til at holde øje med førerens øjne- og hovedbevægelse.

Ifølge John Davisson, seniorrådgiver hos Electronic Privacy Information Center, er infrarød-løsningen ikke nær så problematisk sammenlignet med Teslas videokameraløsning, når det handler om privacy.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Hver gang, men optager video, så kan det tilgås på et senere tidspunkt,« siger han til Consumer Report.

»Det er måske lovmæssigt beskyttet, hvem der har adgang, og hvordan man får adgang, men der er altid en risiko for, at forsikringsselskaber, politiet og andre parter i ulykker kan få adgang til den data.«

Han tilføjer, at der også er en risiko for, at ondsindede aktører kan få fat på data, eller at Tesla bruger videoen til noget, der ikke har med sikkerhedsforskning at gøre.

Tesla har ikke svaret på Consumer Reports anmodning om en udtalelse.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
26. marts 2021 kl. 09:16

Men selvom Tesla har teknisk adgang, så har du rettigheder, som eksempelvis at de ikke downloader videoen uden din tilladelse.

Og hvis ikke du giver tilladelsen, så får du ikke Teslas udvidede garanti, dit forsikringsselskab fordobler prisen og dommeren i dit færdselsuheld ser det som mistænkeligt. Men det er selvfølgelig helt frivilligt, om du gør det.

4
25. marts 2021 kl. 07:10

Hvis de bryder denne tillid, så er det en sag for myndighederne (politiet).

Med den måde politikerne vrider sig for at få lov til fortsat at logge alt og alle i telemæssig sammenhæng, så ved jeg sgu ikke rigtigt om jeg ikke reelt set er mere nervøs for hvad myndighederne kunne (mis)bruge disse data til, end jeg er nervøs for hvad Tesla kunne finde på.

Umiddelbart er det de myndigheder som du vil sætte din lid til, som lige nu udgør den største trussel mod danskerne's rettigheder.

3
25. marts 2021 kl. 04:56

Men hvor havner de data? Og hvordan sikrer man at data ikke kan bruges / tilgåes af uautoriserede?

Video er gemt lokalt i bilen. Det er ikke downloadet. Det findes ikke samlet for alle biler i et datacenter et sted.

Man skal passe på med at overdrive problemet med sikkerhed for videoen. Tesla har naturligvis adgang og hvis uvedkommende hacker denne adgang, så er adgang til video det mindste problem du har. Men selvom Tesla har teknisk adgang, så har du rettigheder, som eksempelvis at de ikke downloader videoen uden din tilladelse. Hvis de bryder denne tillid, så er det en sag for myndighederne (politiet).

Ejeren af bilen kan indstille om Tesla har tilladelse til at hente data, der kan hjælpe dem med at forbedre systemet. Standard er det sat til nej, men flertalet giver angiveligt tilladelse. Denne indstilling giver dem lov til at downloade video fra bilen, dog har det interne kamera ikke været omfattet indtil videre, simpelthen fordi det interne kamera ikke optager video.

Medmindre du indsætter et USB memory kort, så har bilen kun meget begrænset lagerkapacitet og gemmer derfor kun få sekunders video. Så medmindre nogen inde hos Tesla vil side og spionere på dig real time, så er der ikke så meget der. Med et memory kort kan du selv få adgang til videoer, dog optages der ikke noget fra det interne kamera. Det er en indbygget dash cam funktionalitet. At fjerne optagelserne fra bilen, og dermed Teslas adgang, er så simpelt som at tage kortet med dig.

2
24. marts 2021 kl. 11:47

Skal man gemme den slags data i tilfælde af uheld? Consumer Reports siger nej. Men det er præcis det der er formålet med en "sort boks" som kendes eksempelvis fra fly. Så man har flest mulige data til finde ud hvad der gik galt.

Ideen er fin.

Skal vi virkelig betragte det som et privatlivsproblem at føreren ikke får mulighed for at lyve om hvad han foretog sig da han kørte galt?

Men hvor havner de data? Og hvordan sikrer man at data ikke kan bruges / tilgåes af uautoriserede?

Hvor meget data er i tidens løb blevet opfattet som sikre, og efterfølgende blevet lækket? Derfor skal data (om det er filer eller billeder er for mig 100% ligegyldigt) ikke gemmes i læseligt format medmindre det har en god grund.

Data som ikke gemmes som dokumentation, med som formodentligt aldrig skal bruges, skal gemmes i krypteret format.

Optimalt set på en eller anden måde så det selv-destruerer ;-) Jeg mangler bare at se en fornuftig implementering af selvdestrukltion.

/Henning

1
24. marts 2021 kl. 11:22

Det er en meget rodet artikel fra Consumer Reports. Det er kun i forbindelse med "FSD Beta" at Tesla overvejer at bruge kameraet. Indtil nu har Tesla ikke brugt kameraet til noget. FSD Beta er kun tilgængeligt i USA.

I de nyeste regler fra FNs udvalg for køretøjers indretning, er der en klausus om at føreren skal overvåges på flere forskellige måder ved brug af selvkørende assistentssystemer, eksempelvis med både kamera og detektering af hænder på rattet. Det kan således ske at det ligefrem bliver et lovkrav at det kamera skal være der.

At nogle producenter bruger et infrarødt kamera kan jeg ikke se gør den store forskel. Det har stadig de samme privacy problemer. Du kan også på et infrarødt kamera se om føreren laver noget andet end at køre bil, da det præcis er formålet med kameraet.

Skal man gemme den slags data i tilfælde af uheld? Consumer Reports siger nej. Men det er præcis det der er formålet med en "sort boks" som kendes eksempelvis fra fly. Så man har flest mulige data til finde ud hvad der gik galt. Skal vi virkelig betragte det som et privatlivsproblem at føreren ikke får mulighed for at lyve om hvad han foretog sig da han kørte galt?

Det siger sig selv at Tesla og andre fabrikanter ikke skal se med på et sådant kamera uden at have fået tilladelse og det skal være frivilligt, så at dem der siger nej ikke bliver stillet dårligere. Sådan er loven i forvejen her i EU. Altså ingen download af video fra bilen.