Forældet krypteringscertifikat sender studielånere ud i kulden

23. april 2013 kl. 14:342
Personer, der under studietiden har taget et studielån, har siden fredag ikke kunnet komme ind på selvbetjeningen for studielån på borger.dk. Et udløbet krypteringscertifikat har blokeret for adgang til siden.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

117.500 danskere havde i 2011 et studielån. Dem, der endnu ikke har tilbagebetalt det lånte, har siden fredag ikke kunnet komme ind på selvbetjeningsløsningen for studielån på borger.dk. Statens Administration, der står for siden, har nemlig ikke fået fornyet krypteringscertifikatet.

»Det har siden fredag ikke været muligt at logge ind på selvbetjeningsløsningen for studielån på borger.dk, da et funktionscertifikat er udløbet,« siger Christina Boserup, kontorchef i Statens Administration og ansvarlig for SU-løsningen, til Version2 og fortsætter:

»Vi har ellers sørget for, at den slags ikke burde kunne ske, men der er alligevel gået noget galt i bestillingen. Det er nu bestilt og burde virke igen i løbet af tirsdag eftermiddag.«

Der har for nyligt været store problemer med digital selvbetjening hos det offentlige. Særligt da NemID blev ramt af flere DDoS-angreb, men også så sent som i weekenden, hvor Skat ved en ikke-NemID-relateret fejl lukkede 300.000 danskere ude. Denne gang skyldtes fejlen heller ikke NemID, men det er ikke første gang, borger.dk har haft problemer med et udløbet certifikat.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Certifikatet udløb fredag, men først efter weekenden blev Statens Administration opmærksomme på problemet, da flere brugere havde spurgt til problemet på Twitter. Her er det offentlige aktiv med Twitter-profilen @Studielaan

Selv om mange danskere altså har et studielån, vurderer Christina Boserup ikke, at mange personer er berørt:

»Vi kan se på de henvendelser, vi har fået, at der er enkelte, der er berørt, men det er i et begrænset omgang, da vi ikke for nyligt har haft nogle store udsendelser med kontakt til låntagerne.«

2 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
24. april 2013 kl. 17:19

Tja dette er blot endnu et eksempel på konsekvensen ved den manglende offentlige fokus på it.

Mvh. Lars plbrake.dk