Folketingsvalg? Intet problem for it-afdelingen i Folketinget

På trods af, at 500 journalister var koblet på det åbne netværk og at et mobilnetværk gik ned, viste dagen i går sig ikke som en stor udfordring for it-afdelingen på Christiansborg.

Som it-chef i Folketinget ligner en dag med folketingsvalg næsten helt en almindelig dag. Det skulle man ellers ikke tro, når samtlige danske politiske journalister befinder sig på Christiansborg, og der løber kabler til kameraer og sendevogne overalt på borgen.

For Folketingets it-afdeling handler valgperioden, og -dagen, hovedsageligt om at sørge for, at alle kan komme på nettet. Og det er slet ikke så svært, når man bare lader være med at pille ved systemerne, fortæller Folketingets it-chef Ole Søndergaard til Version2:

»I de tre uger, hvor der er valgperiode, foretager vi i it-afdelingen os stort set ingen ændringer, med mindre det er strengt nødvendigt. Vores fokus er på at holde systemerne kørende, og ikke lave forandringer, der kan skabe uro i systemernes virkemåde. I valgperioden tænker vi slet ikke på at tilføje noget til systemet.«

På valgaftenen i går var mere end 500 journalister og mediefolk tilsluttet Folketingets åbne netværk. Men selv om der er flere, der er koblet på det åbne netværk end normalt, så er det ikke en udfordring for it-afdelingen i Folketinget:

»Hvis vores routere og andet tekniske udstyr fungerer, som det skal, så er kapaciteten meget kraftig, og så er 500 journalister ikke noget problem for vores åbne netværk,« siger Ole Søndergaard til Version2.

TDC’s netværk, som alle folketingsmedlemmernes udstedte iPhones er koblet på, gik ned i går aftes. Ifølge Ole Søndergaard var det problematisk, men langt fra kritisk:

»Vi fik en del henvendelser fra folk, der forsøgte at få fat på folketingsmedlemmerne. Det var ærgerligt, men folk tog det pænt, og det hele blev bragt i stand i god ro og orden. Da nedbruddet skete, valgte vi at oplyse alle, vi kunne, omkring det. Vi sendte blandt andet en mail ud til folketingsmedlemmerne, hvor der stod, at mobilnetværket var nede, og hvad det betød for dem,« siger Ole Søndergaard til Version2 og påpeger, at alle folketingsmedlemmernes telefoner er koblet til det interne netværk på Christiansborg, og derfor kunne modtage kommunikationen alligevel.

Opsøgende kontakt

Selv om en dag med folketingsvalg er travl for mange af de 400 administrative medarbejdere på Christiansborg, så er der ikke flere it-supportere på arbejde lige netop den dag. For it-supporterne kommer udfordringen først umiddelbart efter valget.

Lige så snart, der bliver sat navn på de kommende medlemmer af Folketinget, tager it-afdelingen kontakt til dem. Ifølge Ole Søndergaard, er it-afdelingen nogle af de første fra Folketinget, der tager kontakt til de kommende folketingsmedlemmer, og det er vigtigt:

»Den service, vi giver som it-afdeling, skal gøre politikerne i stand til at koncentrere sig om det politiske arbejde. De skal ikke tænke på alt det praktiske. Det skal være let for folketingsmedlemmerne at bevæge sig rundt i det tekniske. Derfor tager vi kontakt tidligt, så der er styr på det tekniske, inden de for alvor starter på Christiansborg,« siger Ole Søndergaard til Version2.

De kommende folketingsmedlemmer får herefter privatundervisning af en it-supporter i halvanden time omkring brugen af alt det tekniske, der hører med arbejdet som moderne folketingspolitiker – som for eksempel brugen af iPhone, mailsystemet og VPN-forbindelsen, der tillader politikerne at tilgå Folketingets netværk, når de er på farten.

Efter privatundervisningen knyttes it-supporteren til det enkelte medlem i et par måneder, så politikeren ved, hvem vedkommende skal kontakte, hvis der er spørgsmål, eller teknik, der driller. Når politikerne så er trygge ved teknologien, kobles de på det normale netværk af it-supportere.

Et ordentligt it-farvel

It-afdelingen deles op i to efter folketingsvalget: en gruppe tager sig af den daglige drift, mens en, tager sig af de afgående og nye medlemmer. Ifølge Ole Søndergaard, er det vigtigt, at man ikke kun fokuserer på at få sluset folk ind i it-systemet, men også ud. Og det skal foregå ordentligt:

»Vi skal hjælpe de afgående folketingsmedlemmer med at overgå til den almindelige, private it-verden på en god måde. Det gør vi ved at hjælpe dem så meget på vej, som vi kan,« Siger Ole Søndergaard til Version2.

En del af det kommunikationsmæssige består i, at de, der sender mail til de afgående folketingsmedlemmer inden for et halvt år efter, vedkommende er stoppet, får en besked om, hvad personens nye mailadresse er. På samme måde sørger it-afdelingen for, at de afgående folketingsmedlemmers telefonsvarer i en måned oplyser om, hvad vedkommendes nye telefonnummer er.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere