Folkeskolens it-fag svæver i uvished

8 kommentarer.  Hop til debatten
Elev.
Illustration: Jakob Vind.
Folkeskolen afsluttede i oktober 2021 et treårigt forsøg it-faget teknologiforståelse. Det er endnu uvist, hvad der skal ske med faget, skriver Børne- og Undervisningsministeriet.
20. april kl. 09:00
errorÆldre end 30 dage

Det er uafklaret, hvad der i fremtiden skal ske med folkeskolens it-fag, teknologiforståelse.

Det skriver Computerworld.

Læs også: Ny forskning: iOS-apps sporer dig måske stadig, trods Apples privacy-stramning

Faget blev afprøvet både som et selvstændigt fag i folkeskolen og integreret i eksisterende faget i et forsøg, der løb fra 2018-2021. I alt deltog 46 skoler. Formålet var at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen med henblik på, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Da evalueringen af forsøget lå klar i oktober sidste lød det blandt andet fra lærere og elever, at de opfattede faget som en vigtig og relevant faglighed i folkeskolen.

I dag skriver Børne- og Undervisningsministeriet til Computerworld, at regeringen ikke er afklaret med, hvordan teknologiforståelse i fremtiden skal indgå i den danske folkeskole.

»Børne- og Undervisningsministeren har i regi af Sammen om Skolen påbegyndt drøftelser, og har planlagt en større inddragelsesproces, hvor det bl.a. kan diskuteres, hvordan teknologi og en stribe andre nye og mere praktisk-orienterede fag kan indgå i undervisningen i folkeskolen,« skriver ministeriet til Computerworld.

8 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
21. april kl. 11:14

Hvordan skal lærer kunne undervise i noget de ikke en gang selv forstår?

5
21. april kl. 22:28

Hvordan skal lærer kunne undervise i noget de ikke en gang selv forstår?
Mon ikke noget af erfaringen går ud på, hvad lærerne skal vide og kunne. Og hvordan de bedst får og vedligeholder den kunnen? Altså de fleste lærere kan jo faktisk tænke. Noget af det vigtigste er at vide, hvad man ikke ved (men har brug for). Lærere er ret gode til den slags.

3
21. april kl. 12:45

På samme grundlag som en IT-mand kan udtale sig om hvad en lærer forstår.

4
21. april kl. 15:52

Måske har IT-folk afkom, som går i skole, og lytter med ifm. hvad, der undervises i og underviserens evner?

1
21. april kl. 00:12

Var der overlevende?

Artiklen linker til tekst, der bærer overskriften:

Erfaringerne fra forsøg med teknologiforståelse i folkeskolen er landet

Hvordan kan et IT-fag hedde "teknologiforståelse"? Har man overhovedet undervisere til det? Der skal vist skimmes noget tekst her.

Formålet var at afprøve teknologiforståelse som faglighed i folkeskolen med henblik på, at eleverne skal kunne forholde sig kritisk til teknologi og forme den frem for blot at bruge den.

Formålet er der sådan set ikke noget i vejen med, så nu må der læses på hvordan det faktisk gik. Giv mig styrke;)

6
23. april kl. 10:39

Jeg tror, at der er sat lighedstegn i mange folk tanker imellem IT og teknologi.

7
24. april kl. 21:39

Elektricitet kommer ud af væggen, mad og andre varer kommer med droner (eller underbetalte bude). At folk arbejder sig til døde eller drives i selvmord i miner, marker, plantager og på fabrikker er ikke almen viden. Somme tider ævler man om informationssamfundet (=kattevideoer og pizzagate) eller det post-industrielle samfund. Post-hvad?

Nu skal vi så til at leve i den virtuelle verden, hvorved boligmangel og andre småting formodes at forsvinde. Ready buyer One!

8
24. april kl. 21:39

ORV! V2s debat opdaterer faktisk her til aften.