Folkeskole-pc'er samler støv: Tekniske problemer gør it-undervisning umulig

Det står sløjt til med at bruge it i undervisningen i de danske skoler. 38 procent af eleverne oplever tit eller meget tit tekniske problemer med udstyret og netforbindelsen.

Der mangler ikke store ord og visioner for, hvordan folkeskolen kan bruge computere og software i undervisningen. Men i praksis ser det helt anderledes ud. Det viser en ny undersøgelse fra KMD Analyse, der dækker de øverste klassetrin.

Blandt eleverne i 6. klasse er det således 40 procent, som bruger en computer eller tablet i undervisningen ’månedligt eller sjældnere’. Tallet falder dog i takt med, at eleverne bliver ældre, så det i 10. klasse kun er 7 procent, der har samme oplevelse.

Forklaringen er blandt andet, at udstyret på skolen ikke tit fungerer. Mere end hver tredje elev svarer, at der tit eller meget tit er problemer med skolens it-udstyr, mens 45 procent af eleverne svarer, at det sker ’nogen gange’.

En pige i 7. klasse skriver også en kommentar om, at det tager 35 minutter for computerne at starte, så lærerne synes, det er spild af tid. Hun håber derfor på, at de kan få tablets eller nye computere.

Andre klager over for langsomt netværk, mens en pige skriver, at computeren i hendes klasselokale er ’mindst 10 år gammel’, mangler otte taster og ikke er tilsluttet internettet.

Når klokken ringer ud, er der til gengæld fuld fart på børn og unges brug af it-udstyr. 88 procent bruger en bærbar computer i fritiden, mens 35 procent bruger en stationær computer - nogle bruger nemlig begge dele.

Syv ud af ti af de adspurgte skoleelever bruger en smartphone, mens resten har en ’normal’ mobiltelefon.

Denne forskel på skole og hjem betyder også, at eleverne selv medbringer udstyr til timerne. 61 procent af skoleleverne i undersøgelsen har således haft en bærbar computer med i skole inden for det seneste måned. Det er især i 9. og 10. klasse, at eleverne selv har computer med. Her svarer over 80 procent ja.

Undersøgelsen omfatter 918 skoleelever fra 6. til 10. klassetrin og blev gennemført via internettet.

Læs hele rapporten her (pdf)

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (21)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Pedersen

Ved I hvad der irriterer mig mest?

RIGTIG mange skoler forbyder eleverne at have deres eget udstyr med og at tilslutte det til deres netværk... Der er også mange steder hvor de siger at de simpelthen slet ikke vil se moderne teknik i timerne.

Glad for den tid er ovre og jeg er 2. års gymnasie-elev.

  • 2
  • 2
Jesper Jepsen

Dette er vilkårene for dagens undervisere og tvivler på det ændres.
Men forklar elever OG forældre at det er lærens ansvar at presentere materialet ikke at ungen lære noget...
Men når netværk og opsætning er så amatør agtigt som det er på skolerne så er det umuligt at anvende selv det simpleste It.
Et eksempel er bla. at man stadig køre med profiler via netværk, der skal så hentes 25 profiler på 600-1.3GB pr. bærbar via ET AP... resultatet er da som forventet. Læg der til egne maskiner, smartphones til så skal en skole idag have et netværk hvor antallet af enheder er pæn stort, større end antal elever.

  • 0
  • 0
Flemming Nielsen

@Henrik:
Du giver udtryk for, at man bare skal åbne op for BYOD uden videre, men på hvilket netværk, ude på skolerne?
1) På det administrative netværk, hvor der også er masser af følsomme og personhenførbare oplysninger om såvel lærere, elever og adm. personale .... det kan IKKE lade sig gøre, og det vil enhver seriøs IT sikkerhedsansvarlig skrive under på, hvis han/hun har sit job kært.
2) På det undervisningsnetværk, der er etableret på de fleste skoler? Tja, måske. Men her vil jeg tippe at skolernes IT ansvarlige gerne vil have en smule kontrol over, hvad der kobles på netværket, hvis han skal leve op til en eller anden form for SLA, og garantere dets integritet og driftsstabilitet.
3) Ergo - hvis BYOD skal lade sig gøre - så skal der et helt 3. netværk til, som kan give gæsteadgang på hver skole til såkaldte "beskidte" enheder. Inkl. alle de access points og øvrig infrastruktur, der er nødvendig.

.... og alt dette skal håndteres rent brugeradministrativt ift. et stort antal brugere/elever.

Og den stakkels IT ansvarlige på den enkelte skole står helt alene med opgaven. Og i øvrigt er budgettet til IT evt. ikke fantastisk stort, da der også er andre poster i den samlede drift på hver skole, der er væsentlige.

Hvis jeg skulle prioritere blandt alt dette, og der øvrigt var knappe ressourcer, så ville 1) og 2) veje tungt, mens 3) kunne få et nølende "måske" .... BYOD mig i øret, if you catch my drift ;-)

  • 1
  • 0
Jens Krabbe

@Flemming Nielsen:
Et gæstenetværk til at trække alle de beskidte BYOD er vel bare et spørgsmål om tilstrækkeligt med netværkskapacitet? Her tænker jeg at gæstenetværket er netop det: Et netværk udelukkende til at give adgang til internettet.
De elever, der vil benytte deres BOYD til at logge på skolens undervisningsresurser, gør det gennem skolens internetportal, som selvfølgelig er dimensioneret (gennem en sky) til at kunne trække alle skolens elever, lærer og forældre på samme tid.
Skolens IT baseret undervisningsmateriale er selvfølgelig også designet til at kunne tilgås via internettet og derfor ikke afhængig af hvilken platform brugerne benytter.
Så vil den IT ansvarliges primære daglige arbejde blot bestå i at sørge for at netværksudstyret er i orden.

  • 1
  • 0
Jens Madsen

Der er meget stort forskel, på skole-it, i hver enkelt kommune. For hver kommune, har sin egen IT-udviklingsafdeling, der stort set udvikler IT-løsningerne. Nogle kommuner, har lavet gode standard opsætninger, der svarer til de computere som bruges i kommunen, og det betyder, at ethvert problem, kan løses ved at føre et std. image ind på skolens computer. At skole-it'en, ikke fungerer, skyldes at det langtfra er alle kommuner, der afsætter resourcer til et sådant arbejde. Det er måske også svært, at indstallere stort set samme software, på alle landets skoler, men det vil lette arbejdet betydeligt. Og, det vil kræve, at alle skolerne, har næsten ens computere, for at kunne ordentligt gennemtestes. Nogle kommuner, tester deres image, i ca. et halvt år, før den kommer ud til skolerne, for at være sikker på, at alt fungerer perfekt, og er uden problemer. Hvis der er software, som giver problemer for indstallationen, så løses enten problemet, eller softwaren bliver ikke indstalleret. Programmer som deepfreeze, bruges på f.eks. bibliotekscomputere, og fællescomputere, for at sikre, at de fungerer.

Hvis skole-IT skal fungere, tror jeg, at man skal lave en global plan, hvor man laver images til samtlige landets skoler, og sikrer grundigt at det fungerer. Men, det vil måske også sætte krav til nyindkøb, da det er besværligt, at skulle supportere enhver PC. Hvis der laves images, som fungerer, og som kan downloades på skolerne, og evt. flere images der kan skiftes imellem, afh. af om det er en bibliotekscomputer, klassecomputer, laptop, eller hjemlåns pc, så burde skole-it, kunne fungere, også i kommuner uden IT-resourcer.

I nogle tilfælde, kan være meget reelt, at der ikke ønskes eleverne anvender skolens netforbindelser, til deres egne private computere. Men, problemet kan måske løses, ved at have to netværkssystemer, f.eks. et trådløs, der går udenom kommunens systemer, så eleverne kan logge på internettet via dette "frie" netværk på skolen.

Hvis man laver et fælles skole-it system, der f.eks. tager udgangspunkt, i nogle af de kommuner, som faktisk har udviklet images, og har systemer der virker godt, så tror jeg godt, at skole-it kan komme til at fungere. Nogle kommuner har fungerende systemer, fordi de har investeret i dette. Men, globalt, er der ikke gjort investeringer, og de små kommuner, der ikke har en dygtig IT-afdeling, har ikke adgang til fungerende systemer.

Jeg tror, at løsningen er, at flytte udviklingen af skole-IT systemerne, fra de lokale kommuners IT-afdelinger, og til en global skole-it udvikling. Og, at de så udvikler systemerne, images, og alt andet, som skal til, samt tester og afprøver systemerne grundigt, således at skolerne kan tilbydes et system der virker. Ingen tilbyder fungerende IT-løsninger til skoler idag.

Som jeg ser det, har vi ingen skole-it i Danmark. Kommunerne, har kun den skole-it, som de selv har udviklet. Den er god, i nogle kommuner, og dårlig i andre. Naturligvis, bør løsningerne, også tage hensyn til, at eleverne har egne PC'er. Men hvordan det skal løses, må være udviklernes opgave at finde ud af. Det kan måske kræve ekstra hardware, f.eks. et ekstra trådløs netværk til elevernes personlige pc'er.

  • 0
  • 0
Anonym

Hvis skole-IT skal fungere, tror jeg, at man skal lave en global plan, hvor man laver images til samtlige landets skoler, og sikrer grundigt at det fungerer. Men, det vil måske også sætte krav til nyindkøb, da det er besværligt, at skulle supportere enhver PC. Hvis der laves images, som fungerer, og som kan downloades på skolerne, og evt. flere images der kan skiftes imellem, afh. af om det er en bibliotekscomputer, klassecomputer, laptop, eller hjemlåns pc, så burde skole-it, kunne fungere, også i kommuner uden IT-resourcer.

Tror du virkelig at sådan et projekt vil lykkedes? Store nationale images der skal rulles ud til samtlige skoler. ok... Hvad med de skoler der anvender Linux, Mac OS eller har nogle specifikke behov for software som måske kun findes på en speciel version af Windows?

Et nationalt image vil fejle så fælt at jeg virkelig ikke håber at der er nogle politikere der læser dette og får den tanke at dette kunne være en god idé, og det vil blive monster dyrt (der er rigtig mange skoler i områder hvor der er meget dårlige internet forbindelser og gode forbindelser vil koste rigtig mange penge at etablere).

Jeg arbejder selv i en projekt og udviklings afdeling i en kommune (underafdeling i IT afdelingen), og vi bestemmer ikke over det skolerne installerer eller anvender, men vi har efter politiske aftaler overtaget IT driften da denne var ved at vokse til et niveau hvor IT personalet på skolerne ikke kunne følge med. Vi rådgiver og tilbyder hjælp til projekterne, men vi dikterer ikke - vi ser skolerne som vores kunder og har et kundeforhold til dem.

Mht BYOD så er der to måder at gribe det an på. Man kan vælge at tro på at et forbud vil virke eller man kan tænke det ind i IT strukturen. Hvis man blokerer for det, så skal man bare være klar på at man kommer til at rende rundt til rigtig mange lokationer hvor man skal sikre ikke kun IT sikkerhedsmæssigt, men også fysisk at der ikke kommer "pilfingre" ind i systemet for at omgå begrænsninger (og det vil ske). Eller man kan vælge at omfavne det og sørge for at stille udstyr (netværk) og adgang til rådighed sådan at der ikke er et behov for at omgå systemet.

I vores setup er det kun ganske få administrative der har adgang til vores adm net hvor resten af skolernes netværk kører på et seperat netværk - elev eller lære computerne har i bund og grund ikke behov for at have adgang til administrative systemer - og skal de have adgang så sker det typisk via RDP mod vores Windows server farm (som alle administrative ansatte i kommunen anvender via tynde pc'er eller rdp klienter på deres laptops) - giver også den frihed at man ikke låser sig fat til Windows på klientsiden.

Som jeg ser det, har vi ingen skole-it i Danmark. Kommunerne, har kun den skole-it, som de selv har udviklet.

Nu er det sådan at vi deler landet om i regioner og kommuner, og det er en del af demokratiets regler at kommunerne har råderum til områder. Og jeg vil også mene at du generaliserer meget bredt, og fralægger skolerne et ansvar, som mange af dem gerne vil tage og som de også gør.

  • 0
  • 0
Helge Svendsen

Hvis skole-IT skal fungere, tror jeg, at man skal lave en global plan, hvor man laver images til samtlige landets skoler, og sikrer grundigt at det fungerer. Men, det vil måske også sætte krav til nyindkøb, da det er besværligt, at skulle supportere enhver PC.

Selvom en uniform tilgang til IT problematikken sikkert får vores nuværende regering til at slikke sig om munden, så tror jeg ikke på det.

Ifbm. IT er det ikke "one size fits all" - nærmere "one size fits nobody".

Så var det bedre at smide nogle penge efter en fælles web baseret uddannelses platform. Noget der var platform uafhængigt, og koncentrerede sig om at overholde standarder på web i stedet for at binde sig til et givent os.

Det er også langt mere fremtids sikret.

  • 2
  • 0
Anonym

Skolerne bør lave online løsninger for enhver undervisning.
En ensartet undervisning, som gælder for hele nationen.

Det kan gøres som en online løsning, hvor man bruger Internettets som medie, i den del af formidlingen, som er rettet mod eleven.
På den måde kan man hæve kvaliteten af undervisningen, da man vil kunne benytte de bedste resources i forbindelse med undervisningen.
Man vil i øvrigt kunne skabe en mulighed for, at det efterprøves om eleven får det forventede udbytte ud af undervisningen.

Der er ingen grund til, at en sådan undervisning foregår i hemmelighed, og derfor bør det være helt offentligt.
Disciplinen i undervisningen, hvis der er noget tilbage af det, kan nemt opretholdes, eller måske direkte højnes, ved elevens og lærens fælles tilstedeværelse i skolens regi.
Egentlig eksamination, eller ej, vil fortsat være mulig. Og der behøver ikke være nogen offentlig tilgang til personfølsomme data.

Skulle en udenlandsk borger snige sig til at modtage undervisning på Dansk og på Dansk værdigrundlag, ser jeg det som noget positivt, som i øvrigt ikke medfører meromkostning for Danmark.

Det vil også sikre eleverne imod undervisning uden relevant eller forkert information.

  • 1
  • 0
Thomas Hansen

Forklar mig lige hvordan en firewall eller proxy skal forhinde mig i at spille alle mulige spil på min computer, eller at lave alt muligt andet der intet har med undervisningen at gøre? Herefter kommer vi til problemet med tablets der har deres egen forbindelse, elever der er smarte nok til lige at have en telefon liggende og lege AP og alle de andre løsninger der er.

Der er masser af ting som ikke nyder godt af at alle eleverne har en computer, så hvorfor gøre så meget ud af at de kan have dem tilgængelige konstant istedet for den "gamle" metode med et par computerlokaler, intet trådløst, computerne kunne startes op fra morgenstunden og der ville være en fornuftig kontrol over hvad eleverne kan tilgå.

  • 0
  • 0
Niels Langager Ellegaard

Jeg er gymnasielærer og på min skole køber eleverne deres egne computere. Det er en god løsning, men der er også udfordringer. Jeg tror at 10-20% af mine elever har en apple-laptop. Jeg har set et par enkelte med ipads, og de fleste af resten har en almindelig windows laptop. Fra næste år kræver vi at alle nye elever har en laptop. Så vidt jeg ved stiller vi ingen krav om styresystem.

De fleste elever har en version af microsoft office, men 10-20% bruger openoffice. Det kan give problemer hvis eleverne skal dele dokumenter med hinanden når de laver gruppearbejde. Openoffice er nemlig ikke perfekt til at eksportere dokumenter med matematik til doc., og ældre versioner af word er ikke gode til odt. Nogen af openoffice-eleverne afleverer alle opgaver i pdf for at sike sig at læreren kan læse dokumentet. Jeg bruger selv libreoffice derhjemme, så jeg eksporterer også alle dokumenter i pdf, før jeg deler dem. Så der er nogen småproblemer, men i det store hele virker det fint.

Vi anbefaler at eleverne køber et lommeregnerprogram der hedder TI-nspire. Det virker fint på windows og mac, men ikke på ipad (eller linux). I princippet kan eleverne selv vælge hvilket program de vil købe, men hvis de vil have hjælp er de nødt til at bruge et program som læreren kender, og derfor prøver vi at få alle elever til bruge TI-nspire. Det ville være smukt at erstatte lommeregnerprogrammet med en webbaseret løsning, men desværre skal eleverne skal bruge lommeregneren til eksamen, så det tør vi ikke. Jeg har ikke set nogen opensource alternativer der er pædagogiske nok til at kunne bruges i gymnasiet.

I fysik bruger vi nogen gange et dataopsamlingsprogram der hedder "Vernier LoggerPro". Det virker på windows og mac (og vistnok på linux??) men ikke på ipad. Desværre er det lidt svært at installere, så jeg har faktisk ikke forsøgt at installere det på en mac. Til gengæld har jeg hørt at Vernier er begyndt at sælge en dataopsamlingskasse (labquest 2), der indeholder en webserver. Det betyder at eleverne kan hente deres data i csv-format over wifi. Derefter kan de selv regne videre i regneark eller lommeregnerprogram. Det er en smuk løsning. Sådan skal det være.

Vores elektroniske tavler (Hitachi Starboard) har software der virker på windows og mac (og vistnok på linux??), men ikke på ipad. Så her er også en begrænsning, men faktisk har jeg endnu ikke har set en elev der har installeret Hitachis software på sin computer. Det gør ikke så meget, for man kan sagtens bruge projektoren uden at have softwaren til tavlen installeret.

Derudover bruger vi forskellige en masse små illustrative programmer. Disse programmer bliver langsomt erstattet af websider eller java-applets, så her sker fremskridt. Eksempelvis kan man køre programmet geogebra i sin browser http://www.geogebra.org/webstart/geogebra.html Her er en side med små fysikeksperimenter http://hval.dk/web/bruger/eraun/virtex/

Konklussionen er at man godt kan tillade at eleverne selv at købe computere, men at det giver lidt bøvl en gang imellem.

Med hensyn til webbaseret-undervisning, så tror jeg ikke at de fleste gymasieelever er modne nok til at man bare kan erstatte læreren med en video. Det er ikke kun et spørgsmål om disciplin, men det handler også om at eleverne koncentrerer sig bedre hvis de en gang imellem har øjenkontakt med læreren, og det handler om at læreren kan stoppe op, hvis der bliver stillet et spørgsmål.

Men der ligger faktisk nogen gode videoer om på youtube. Eksempelvis gennemgår http://frividen.dk det meste af gymnasiets pensum i matematik og fysik. Desuden har eleverne jo en bog, der beskriver, hvad det er de skal kunne. Hvis en elev er interesseret i fjernundervisning, så tilbyder http://www.kvuc.dk/ kurser med eksamen, men jeg har ikke undersøgt om de tilbyder alle fag.

Jeg er begyndt at anbefale mine elever at se videoerne, hvis de har været syge og når de skal læse til eksamen, men jeg tror ikke at det er en god ide at erstatte læreren i den daglige undervisning med videoer.

  • 1
  • 0
Anonym

Forklar mig lige hvordan en firewall eller proxy skal forhinde mig i at spille alle mulige spil på min computer, eller at lave alt muligt andet der intet har med undervisningen at gøre? Herefter kommer vi til problemet med tablets der har deres egen forbindelse, elever der er smarte nok til lige at have en telefon liggende og lege AP og alle de andre løsninger der er.

Der er masser af ting som ikke nyder godt af at alle eleverne har en computer, så hvorfor gøre så meget ud af at de kan have dem tilgængelige konstant istedet for den "gamle" metode med et par computerlokaler, intet trådløst, computerne kunne startes op fra morgenstunden og der ville være en fornuftig kontrol over hvad eleverne kan tilgå.

Da jeg gik i folkeskole for mange år siden efterhånden, var der heller ikke meget der forhindrede mig i at spille kryds og bolle med sidemanden, eller have et Anders And blad gemt i bøger eller bag pennalhus osv.

Nye tider - nyde måder at lade sig distrahere på, men det skal da ikke forhindre brugen af computere i undervisningen.

Computerlokaler skriger bare på 90'erne og starten af 00'erne - vi er kommet lidt videre i forhold til den gang, og EDB er altså bare blevet en fast del af undervisningen på samme måde som vi ikke længere sidder med en kugleskrivemaskine fra IBM længere på arbejdspladserne.

Jeg håber for min søn der skal starte i skole i morgen, at for ham der bliver brugen af computere, tablets og smartphones en naturlig del af undervisningen, og lige så naturlig en del som madpakken og penalhuset (sikkert ikke fra 0-klasse af men lur mig om vi ikke ser alle unger have tablets om ganske få år i takt med prisen falder).

Der er sikkert mange af de voksne der ser det som distraherende enheder (og som kun tænker Angry Birds når de hører ordet tablet eller smartphone), mens ungerne er vokset op med det som en ganske naturlig del af deres hverdag (i hvert fald i min omgangskreds), og for dem er det naturligt at de kan interagere med meget af det de sidder med.

Fra næste år kræver vi at alle nye elever har en laptop. Så vidt jeg ved stiller vi ingen krav om styresystem.

Kravet om styresystemer bør man sætte over for leverandøren ikke brugeren - leverandørerne bør få beskeden at hvis man ikke kan levere platformuafhængige produkter, så er det bagerst i køen næste gang der er udbudsrunde

  • 2
  • 0
Niels Langager Ellegaard

Jeg har hørt om et gymnasium der forsøgte at blokere IP-nummeret til Facebook, men eleverne opdagede hurtigt hvordan de kunne undgå blokaden. Jeg tror at det er svært at finde en løsning der virker i praksis. (Hvor let er det at blokere tor?)

Til gengæld kan læreren ofte se på elevernes ansigter om de bliver distraheret af Facebook. Hvis en elev pludselig smiler bredt og kigger på skærmen, så ved man at den er gal. Mit gæt er at 20% af elevernes computere har en browser med Facebook åben, men mange elever kan godt koncentrere sig om tavlen selvom Facebook er åben.

Med hensyn til Facebook, så tror jeg at tabletten har en fordel. Tabletten ligger fladt på bordet, så den skygger ikke for udsynet når eleven kigger op på tavlen. Derfor distraherer den mindre.

  • 0
  • 0
Maciej Szeliga

Forklar mig lige hvordan en firewall eller proxy skal forhinde mig i at spille alle mulige spil på min computer, eller at lave alt muligt andet der intet har med undervisningen at gøre? Herefter kommer vi til problemet med tablets der har deres egen forbindelse, elever der er smarte nok til lige at have en telefon liggende og lege AP og alle de andre løsninger der er.

Og hvad skal forhindre de samme ret tekniske unge du beskriver der i at boote på en CD og ændre admin koden på Windows ?

Jeg mente selvf. til div. online aktiviteter via skolens netværk (Facebook blev f.eks. bragt op), vi kan ikke forhindre dem i at gøre hvad der passer dem lokalt på deres egne laptops og vi kan for så vidt heller ikke forhindre dem i at gøre det på skolens laptops som de har fået stillet til rådighed.

  • 1
  • 0
Klavs Klavsen

Ville ikke skade. F.ex. kunne man se på det norske SkoleLinux koncept - og så må kommunerne vælge standardløsningen der findes, eller bruge og drive deres eget, hvis de finder det relevant.

Hvis SkoleLinux anvendes, er der rig mulighed for at kommunerne kan differentiere som de har behov for.

Min datter skal også starte i skole i morgen - og jeg håber virkelig også hun inden længe begynder at skulle bruge en computer i skolen - bare engang imellem.

Jeg frygter at det nok aldrig bliver tilfældet og så må det jo blive på det a/b holds opdeling der er nu - hvor dem der har forældre derhjemme der har råd til at give børnene udstyr og tid til at lære dem det nødvendige kommer på det IT-mæssige A-hold :(

Jeg håber så at alle i hendes klasse får en PC - ellers kan det jo være at jeg kommer til at forære nogle udtjente til nogen der evt. mangler (det bliver dog med Linux - gider ikke spilde tid på virus osv.) - og så plejer børn at være gode til at lære hinanden op :)

  • 0
  • 0
Gert Østergaard Pedersen

Det ville nok være en god idé at samle Skole/IT i en landsdækkende organisation. Lokal planlægning (eller mangel på samme) i 97 kommuner kan ikke blive andet end noget rod, som eleverne ikke kan bruge til noget. Det må være afgørende, at alle elever får en ret til en uhindret,- og ikke mindst lige -, adgang til den nyeste teknologi i deres undervisning.

  • 0
  • 0
Gert Østergaard Pedersen

Det ville nok være en god idé at samle Skole/IT i en landsdækkende organisation. Lokal planlægning (eller mangel på samme) i 97 kommuner kan ikke blive andet end noget rod, som eleverne ikke kan bruge til noget. Det må være afgørende, at alle elever får en ret til en uhindret,- og ikke mindst lige -, adgang til den nyeste teknologi i deres undervisning.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere