Folkeskole-it for 1.500 millioner: e-bøger, skabe, stikkontakter og wifi
Som et led i digitaliseringsstrategien vil regeringen booste it i folkeskolerne med halvanden milliard kroner. En halv milliard skal komme fra staten, og for at de penge ikke bare glider ud i sandet, har kommunerne forpligtet sig til at smide yderligere en milliard i puljen.
De 500 millioner kroner, som staten sponsorerer, skal rette sig mod at få udbredt de digitale læremidler på skolerne. Blandt andet skal pengene understøtte en digital tilgang til noget, de fleste af os har haft en analog tilgang til:
»Pengene skal blandt andet gøre det billigere at anskaffe digitale bøger frem for bøger af papir. Nogle af de digitale midler er mere kostbare og derfor dyrere. Det skal pengene være med til at hjælpe til med,« siger Lars Frelle-Petersen, vicedirektør i Økonomistyrelsen og digitaliseringschef for staten, til Version2.
Den milliard, kommunerne selv poster i projektet, skal gå til at sikre, at midlerne fra staten ikke forsvinder ud i den blå luft. Derfor skal pengene gå til at understøtte nogle af de ting, som regeringens midler finansierer. Som en del af digitaliseringen af folkeskolen skal der nemlig bruges nogle midler på infrastruktur i folkeskolerne.
Noget af det, de mange penge fra kommunerne skal bruges til, er eksempelvis at opstille aflåselige skabe i omklædningsrummene i gymnastik, installere tilstrækkelig strømforsyning og stikkontakter samt trådløse netværk.
Ifølge Lars Frelle-Petersen skal skabene sikre, at eleverne kan have deres computere, tavlecomputere og smartphones med i skole og låse dem sikkert inde, når de har idræt. Det forbedrede elnet skal sikre, at propperne ikke springer, når en hel klasse tilslutter deres bærbare computere. Sidst skal forbedrede trådløse netværk sørge for, at flere hundrede elever kan logge på samtidig.
Undervisningsministeriet vil ikke udtale sig om, hvad midlerne skal bruges til, da embedsmændenes forskellige forslag i øjeblikket er til godkendelse hos undervisningsminister Troels Lund Poulsen (V).
