Føtex åbner for trådløse betalinger via MobilePay

Dansk Supermarked og Danske Bank vil nu forsøge at lade kunderne betale med mobiltelefonen via NFC og Bluetooth baseret på MobilePay.

Danske Bank og Dansk Supermarked vil nu afprøve betalinger ved kassen ved hjælp af MobilePay, som skal kommunikere direkte med kasseapparatet via NFC og Bluetooth. Det oplyser de to firmaer i en fælles pressemeddelelse.

I første omgang bliver løsningen lanceret i Føtex Storcenter Nord i Aarhus, hvorefter yderligere fire varehuse i løbet af den næste måned vil blive inkluderet i forsøget. Hvis det viser sig at være en succes, vil Dansk Supermarked udbrede løsningen til alle 566 butikker.

»Vi tror, det her bliver fremtidens mobilbetalingsløsning for store kædebutikker i hele dansk detailhandel. Det er en kundevenlig løsning, hvor du får beløbet direkte op på mobilskærmen og godkender betalingen ved at swipe. Samtidig er det baseret på mobiltelefonen, som de fleste danskere altid har ved hånden,« udtaler direktør for e-commerce og digital ved Dansk Supermarked Kenneth Nielsen.

Han forventer, at fem procent af de 200 millioner betalinger, der foretages om året i Dansk Supermarkeds butikker, i løbet af et år vil blive foretaget med mobiltelefonen, hvis forsøget falder positivt ud.

Betalingen vil foregå via Danske Banks MobilePay-applikation, men vil bruge de trådløse teknologier NFC og Bluetooth til at kommunikere med kasseapparatet frem for et mobilnummer, som bruges, når almindelige brugere overfører penge til hinanden via applikationen. Ifølge Danske Bank vil Android- og Windows-brugere benytte NFC, mens iPhone-brugere vil benytte Bluetooth.

Læs også: Hardwaren er klar, men Danske Bank tror ikke på NFC-betalinger med mobilen

MobilePay er den mest udbredte mobilbetalingsløsning i Danmark med 1,9 millioner brugere. I første omgang blev tjenesten lanceret som en mulighed for at overføre mindre beløb mellem private forbrugere, blot de registrerede sig med et mobilnummer og et dankort. Siden har Danske Bank udvidet med løsninger til erhvervsdrivende og betaling på nettet.

For at imødekomme konkurrencen fra rivalen Swipp er MobilePay nu på vej med krav om registrering med cpr-nummer for at sætte beløbsgrænsen op for transaktioner.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (34)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Bent Jensen

Synes nu bare at det er fint med et frit valgt, og flere former og muligheder for betaling. Det øger forhåbentligt konkurrencen mellem de forskellige udbyder.
Forhåbentligt til fordel for forbrugerne.

Måske så meget at Danske Bank ikke tør lægge gebyr på, for ikke at slagte deres
guldæg. De har meget hurtigt, og meget dygtigt fået en meget høje markedsandel.

En andel de har fået på grund af alle uanset bank, og alle støre platforme er understøttet, samt at det er meget mere ind nemt. Det er meget nemt.

Thomas Tanghus
@ Kan nogen forklare mig det smarte i det?

Hvis du en en enkelt gang har lejet en bod, for at sælge brugt lejetøj, så vil du nok ikke investere i en Dankort terminal, med Swipp og Mobilpay kan du modtage betaling fra de fleste.

Har nok flere gange glemt min pung ind min mobil.

Så 2 grunde ud over øget konkurrence, hvorfor det kan være smart.

HINT til det offentlige angående digitalisering.
Hvis noget er nemt og fungere, så skifter man frivilligt.

Dennis jensen

Mobilepay er ubrugligt , GSM båndet er aldrig blevet skannet efter skjult udstyr.
I kan sammenligne den officielle database med GSM stationer, mastedatabasen.dk og en opensource database f.eks opencellid.org.
Zoom ned på hvor i bor eller handler.
Og hvis i tror at opencellid.org tager fejl så tro om det er ENAiKOON der står bag den database, de har forstand på pejlings algoritme. Og hvis i tror det er mobilen så tro om den har kunnet læse de data den får fra den GSM station siden den blev opfundet, ellers virker den jo ikke.
Tjek http://www.dkscan.dk/e107_plugins/forum/forum_viewtopic.php?26080.last

Jonas Jalling

Per, af ren interesse. Når du nu skriver at flertallet af danskere, benytter "ikke-Apple devices", ved du så hvordan fordelingen rent faktisk er?
Jeg pendler hver dag i den offentlige trafik, og min erfaring er at det hovedsageligt er æble-dimser, som folk sidder og stirrer ned i, men det kan selvfølgelig være at det kun er i København at billedet er sådan.

På forhånd tak,
Mvh Jonas

Henrik Madsen

Per, af ren interesse. Når du nu skriver at flertallet af danskere, benytter "ikke-Apple devices", ved du så hvordan fordelingen rent faktisk er?
Jeg pendler hver dag i den offentlige trafik, og min erfaring er at det hovedsageligt er æble-dimser, som folk sidder og stirrer ned i, men det kan selvfølgelig være at det kun er i København at billedet er sådan.

Prøv at lægge mærke til hvem der ofte har Iphones.

Du kan nærmest ikke finde en artikel med en stakkels fattig person i aviserne som af den ene eller anden grund ikke kan få økonomien til at hænge sammen som ikke har den nyeste Iphone.

Se luksusfælden, det er ofte dem med ingen jobs og dårlig økonomi(sk sans) som har Iphones.

Derfor er der sikkert en overvægt af iphones i toget.

Som jeg læser statistikkerne så sælges der 2 android telefoner for hver gang der sælges en æble telefon.

Jonas Jalling

Prøv at lægge mærke til hvem der ofte har Iphones.

Du kan nærmest ikke finde en artikel med en stakkels fattig person i aviserne som af den ene eller anden grund ikke kan få økonomien til at hænge sammen som ikke har den nyeste Iphone.

Se luksusfælden, det er ofte dem med ingen jobs og dårlig økonomi(sk sans) som har Iphones.

Derfor er der sikkert en overvægt af iphones i toget.

Som jeg læser statistikkerne så sælges der 2 android telefoner for hver gang der sælges en æble telefon.

Interessant - men er det segment ikke også en stor del af dem som handler i f.eks. føtex?

Jeg kender ikke til luksusfælden, men efter en hurtig tur på google, tror jeg ikke at det er et program jeg vil begynde at bruge tid på.
Dit svar antyder dog at du mener at folk som er uden job og har dårlig økonomi, tilhører den gruppe som har iPhone i stedet for Andriod telefoner - er det forstået korrekt?

Jeg spurgte skam kun af interesse, da jeg synes at det er svært at finde statistikker, som kommer med et entydigt svar - derfor er jeg også stadig meget interesseret i at se de statistikker, som nu også du henviser til.

Mvh

Jonas Christensen

Det er meget svært at finde statistikker over den slags. Et bud er denne fra statcounter, der viser en fordeling på ca. 73% iOS og 25% Android. Ét er salgstal. Noget andet er hvor mange enheder der reelt er i brug.

Et bud på en forkladring kunne være at Android-brugere skifter telefon meget oftere and iPhone-ejere. Eller at mange - ligesom jeg selv - har en 3-4 Android-enheder i skuffen og en iPhone i lommen.

Det kan selvfølgelig også være, der findes andre statistikker, der viser noget helt andet.

Når det er sagt så synes jeg det er spændende med nye aktører på betalingsområdet. Også selv om det rent tekniske med bluetooth/NFC udgør lidt af en barriere.

Hans Dalsgaard Jensen

Som jeg læser statistikkerne så sælges der 2 android telefoner for hver gang der sælges en æble telefon.


Fordeligen iPhone:Android i USA er vist nærmere 1:6, men det synes dog, at fordelingen af hvem der køber noget (på nettet), er en helt anden (se fx http://venturebeat.com/2014/12/03/why-do-ios-users-buy-more-stuff-than-a...). Det kan muligvis se anderledes ud i DK...

Anonym

Jeg kommer ikke til at savne "læderet" og ser dette som et kæmpe fremskridt.
Slut med at bære rundt på en kortsamling, der tabes, glemmes og fylder i lommen. Næste step er f.eks. at få kassebonen leveret på smartphonen så jeg kan lave analyser af mit indkøb, herunder finde ud af hvad jeg rent faktisk bruger mine penge på.
Når godkendelse sker med touch i stedet for kode er den helt hjemme. Det er jo hurtigere og mere sikkert end PIN koden. Jeg ved godt at nogen vil påstå, at touch kan snydes, men det når en hacker ikke at udnytte før jeg har spærret min smartphone. Der er iøvrigt mulighed for at bygge endnu mere smart sikkerhed ind i løsningen (betalingsvinduer, autoriserede betalingssteder osv, stemmegenkendelse, øjenscanning).

Nå jeg skal vist hjem og flambere min pung :-)

Henrik Madsen

Haha. Det må være årets hidtil største (og mest forkerte) fordom. Seriøst, hvad fanden er det for noget vrøvl at fyre af? :D

Hvis du ser f.eks den kampagne EB kører hvert år til jul med stakkels enlige mødre som ikke har råd til at holde jul for deres børn, så er der i langt de fleste tilfælde en iphone på bordet når billedet af staklen skal tages.

Det er typisk folk med dårlig økonomi og økonomisk forståelse som tror at bare de køber en dyr iphone så "er" de noget.

Hvor tit hører man ikke en iphone ejer sige "Du er bare misundelig fordi du ikke har råd til en iphone" når intet kunne være længere fra sandheden.

At betale overpris for et produkt er ikke en positiv egenskab som man kan fremhæve når man har købt et produkt.

Christian Jensen
Henning Wangerin

Måske så meget at Danske Bank ikke tør lægge gebyr på,

Helt gebyrfrit er det nu ikke.

En erhvervsløsning (som er nødvendig for at gøre det Føtex har gang i), koster det både et abo-gebyr og 1% af købssummen (men max 5 kr).

At Føtex så i betingelserne forbydes at pålægge gebyr er så en helt anden ting. Men der er jo også et gebyr på dankort, en omkostning ved at håndtere kontanter.

for ikke at slagte deres
guldæg. De har meget hurtigt, og meget dygtigt fået en meget høje markedsandel.

Specielt muligheden for at sælger pusher en forespørgsel til køber med de relevate info, er en ting jeg savner ved swipp. Men man kan jo håbe at det ændrer sig med tiden.

Niels Henriksen

Det smarteste længe er efter min mening, selvbetjenings kasserne, uanset betalings middel!

Men du dem hvor man scanner varene ved kassen selv? Det er da helt hen i vejret. Jeg bor i sverige hvor vi har en håndscanner med rundt i butikken og scanner når vi putter varene i poserne. Derefter sætter vi scanneren i et stativ hvor den bliver låst og så betaler vi ved en terminal. Det kan gøres fordi vi har et medlemskort vi bruger. På den måde så håndterer vi kun varene én gang og kan være ude af butikken i løbet af max 1 minut hvis der ikke er kø ved betalingsautomaterne.

Venligst Slet Min Bruger

Hvis du ser f.eks den kampagne EB kører hvert år til jul med stakkels enlige mødre som ikke har råd til at holde jul for deres børn, så er der i langt de fleste tilfælde en iphone på bordet når billedet af staklen skal tages.

Det er korrekt. De ryger også gerne.

Men din påstand var jo (medmindre jeg har misforstået dig?), at det primært er folk med dårlig økonomisk sans, der har en iPhone. Hvilket selvfølgelig er noget vrøvl.

Jørgen L. Sørensen

Det kan gøres fordi vi har et medlemskort vi bruger.

Har godt bemærket at folk selv skanner deres indkøb når vi har været på ferie i Sverige :-)

Jeg kan godt se det smarte i at man skanner varen med det samme og ikke skal køre dem gennem en central skanner.

Det med medlemskortet synes jeg lyder lidt problematisk - er det nødvendigt?
Og hvad sker der med de registrerede indkøb når betalingen er afsluttet? Efter min mening burde de slettes så butikken ikke bagefter kan se hvad "medlem nr. xxxxx" har købt i de sidste 1-2-5 år eller hvor længe butikskæder er interesseret i at gemme historikken for den enkelte kunde.

Log ind eller Opret konto for at kommentere