Første danske Facebook-chatbot skal finde dit næste hjem
Det er kun omkring en måned siden, at Facebook under stor ståhej introducerede chatbots til verdens største sociale medie. Botterne kan basalt set gøre det muligt at interagere med en tjeneste ved at skrive til den - frem for at forlade de trygge Facebook-rammer og begive sig ud på resten af internettet.
Nu har vejrbotten Poncho og blomster-butikken 1-800-flowers fået selskab af den første danske chatbot - AkutBolig.dk - der skal hjælpe desperate danskere med at finde nyt gulv under fødderne.
»Vi har tidligere set simple chatbots, som kan tolke og forstå simple kommandoer. Det nye er, at du kan interagere med vores chatbot, som var det et menneske, og så er det den første dansksprogede chatbot,« fortæller Daniel Juhl fra Aarhus-firmaet Kodyl ApS, der står bag foretagendet, i en meddelelse.
Ikke overraskende er interaktionen ikke helt, som var det et menneske i den anden ende. Hvis chatbotten for eksempel får en ide om, at du skal flytte til Viborg, så kan sætningen 'Jeg skal ikke flytte til Viborg' ikke få den til at skifte mening.
Derudover er processen simpel nok. Du skriver dine ønsker i en besked til chatbotten enten på Facebook eller i Messenger-appen. AkutBolig svarer igen med præciserende spørgsmål og konkrete bud på lejemål. Hvis ingen boliger matcher dine ønsker, kan du bede botten skrive, når der kommer nye boliger på listen.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.