Ministerium fravælger statslig webplatform

Den nyudviklede webplatform for staten, Go Basic, blev sprunget over, da Fødevareministeriet skulle skifte til nyt CMS. Det var ikke den rigtige løsning, siger ministeriet.

En fælles platform, som ministerier hurtigt kan tilpasse og bygge videre på, uden de store millionbudgetter.

Sådan lyder ideen bag Go Basic, en webskabelon bygget over CMS’et Umbraco, men selvom Go Basic nu er flyvefærdig, var det ikke nok, da Fødevareministeriet skulle have skiftet en række gamle teknologier ud med nyt, fælles system.

Læs også: Statens discount-hjemmesideløsning Go Basic klar til brug

I stedet skal bureauet MOC levere en løsning til ministeriet bygget på Typo3. Samlet pris: Op til 7 millioner kroner, hvis optionerne i kontrakten bliver udnyttet.

Men valget af denne løsning er bestemt ikke et fravalg af Go Basic, understreger Benjamin Enzenberg, webprojektleder hos Fødevareministeriet. Go Basic var bare ikke den rigtige løsning i dette tilfælde.

»Vi synes, at Go Basic er rigtig godt tænkt - det er et godt initiativ. Faktisk syntes vi, at det var en bedre udgave af Umbraco, end andre udgaver vi har set. Men vi har samlet set vurderet, at Go Basic har været for ny som løsning, til vores behov. For mange andre vil Go Basic være et godt bud,« siger Benjamin Enzenberg til Version2.

Arbejdet med at få leveret nye hjemmesider begyndte for knap et år siden, hvor Go Basic-projektet kun lige var undfanget. Derfor var det ikke med i de første overvejelser, men Fødevareministeriet havde en anden open source-idé - nemlig at vælge ét open source-CMS på forhånd, og så køre udbud med det som krav.

Den metode kunne dog kun gå an, hvis ministeriet i forvejen brugte et bestemt system, viste det sig, så da udbudsrunden var slut, stod man til sidst med fire tilbud, på forskellige platforme. Ét af dem var faktisk baseret på Go Basic, men blev altså ikke valgt.

Læs også: Statens standard-hjemmeside kan gøre web-udbud overflødige

Forklaringen er, at Fødevareministeriet bygger ét fælles system til både departementet - altså selve ministeriet - og de to store styrelser, der hører til. Strategien er nemlig at samle én stærk web-enhed, som så står bag teknikken for alle websider i ministeriet, i stedet for at sprede kræfterne ud.

»Vi skal bruge en fælles platform til flere forskellige sites, og det gør løsningen mere kompleks, når den bliver multi-site . Det stiller højere krav til for eksempel rollestyring, og her er Typo3 et mere veludviklet værktøj end Umbraco og Go Basic. I forhold til vores behov var Typo3 mere modent,« siger Benjamin Enzenberg.

Det har også spillet lidt ind i afgørelsen, at Typo3 er bakket op om et stort community, og ikke længere er centreret omkring danskeren Kasper Skårhøj, som grundlagde CMS’et i 1998. Desuden har Typo3 vist gode traditioner for bagudkompatibilitet, der kan betyde en del for den langsigtede business case.

»Umbraco er måske stadig mere domineret af pionerånd og iværksætterånd omkring Niels Hartvig (dansk grundlægger af Umbraco, red.). Men vi skal også passe på ikke at blive for ortodokse med at forsøge at udpege ét system til alle - for eksempel Go Basic. Om et system er egnet eller ej afhænger helt af de behov, man har,« siger projektlederen til Version2.

I dag har Fødevareministeriet mange tre forskellige CMS’er i brug med mange sites, hvor størstedelen så skal flyttes over på den nye Typo3-platform i løbet af de næste tre år.

»I ti år er Dynamicweb blevet brugt til en del af løsningerne her i ministeriet, både hjemmesider og intranet. Fødevarestyrelsen har brugt CMS 2002 fra Microsoft, og det er bedaget nu. De har også et website og et intranet på Sharepoint, ligesom intranettet er på Sharepoint,« forklarer han.

Når det nye Typo3-system rulles ud, bliver det i første omgang de to ældste systemer, som skal konverteres, mens webfolkene vil se på Sharepoint-løsningerne på et senere tidspunkt i processen og vurdere deres skæbne.

Selvom ministeriet og leverandøren MOC i første omgang kun vil konvertere websider til den nye platform, er der også åbnet for at konvertere intranet til samme CMS.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere