FN's privacy-rapportør: Behov for awareness-kampagner, så folk kan træffe informerede beslutninger om persondata

Joe Cannataci har bestridt stillingen som FN's særlige rapportør i forhold til retten i snart et år.

FN's særlige privacy-rapportør Joe Cannataci har netop været på besøg i København for at fortælle om nogle af de privatlivsmæssige problemstillinger, verdensbefolkningen står over for i den digitale tidsalder. Han var inviteret til København af Institut for Menneskerettigheder og tænketanken DataEthics.eu.

Cannataci har bestridt FN-posten i snart et år. Under sit indlæg hos Institut for Menneskerettigheder pegede han blandt andet på privacy-truslen, der opstår, når flere datasæt om borgerne bliver kørt sammen, da det så pludselig kan blive muligt at identificere individer, som i udgangspunktet skulle have været anonyme.

I et efterfølgende interview med Version2 uddybede Cannataci det synspunkt.

»Den største fare er, at når du har åbne data, så gør det dig i stand til at udføre big data-analyser på tværs af mange datasæt og se nye mønstre og så videre. Og i det tilfælde så er den største risiko de-anonymisering og gen-identifikation. Hvis du tager 3-5 forskellige datasæt og sammenligner og analyserer dem, så kan du finde ud, at nogle, der skulle have været anonymiserede, nu er identificerbare.«

Joe Cannataci er professor og leder af afdelingen for Information Policy & Governance ved University of Malta. Siden juli 2015 har han været udpeget som særlig FN-rapportør inden for retten til privatliv. Her er han på besøg hos Institut for Menneskerettigheder i København i juni 2016.

Hvorfor er privatliv overhovedet vigtigt?
»Privacy er vigtigt, fordi det er en grundlæggende menneskeret på sin egen måde. Men det er også en muliggørende rettighed, der gør folk i stand til at opfylde deres personlighed, at opdage deres personlighed, at udvikle deres personlighed,« siger Cannataci.

Under sin præsentation illustrerede han den pointe med historien om, hvordan han havde forsøgt at give sine børn mulighed for at opfylde, opdage og udvikle deres egen personlighed - netop ved at give dem privatliv i forhold til kærester.

I løbet af præsentationen hev Cannataci også en smartphone frem, hvor han fik spurgt tilhørerne, hvor mange der gik rundt med sådan en sporingsenhed. Det var der mange, der gjorde. Forklaringen er, at folk selv har anskaffet sig enhederne, som de oplever forbedrer deres daglige liv, forklarer Cannataci. Og så bliver mobiltelefonerne ikke længere opfattet som sporingsenheder.

For at understrege, hvorfor de er sporingsenheder, nævnte Cannataci under sin præsentation, at data ikke bare bliver indsamlet og brugt af en enkelt app- eller wearable-producent. Dataene om brugerne bliver også videresolgt - nogle gange til adskillige andre virksomheder.

Og Joe Cannataci tvivler på, at der reelt er særligt mange brugere, der er bevidste om, i hvilket omfang deres data bliver indsamlet og videresolgt.

»Jeg mener, det er vigtigt, at vi ser på disse aspekter af privacy og tager en beslutning på et informeret grundlag. Men for at tage sådan en beslutning skal du vide, du skal være informeret,« siger han og fortsætter:

»Derfor har vi behov for omfattende awareness-kampagner, som kan gøre os i stand til at forblive informerede, og som kan gøre borgerne i stand til at træffe informerede beslutninger om, hvilke data han eller hun giver væk, og hvilke data de beholder.«

Joe Cannataci mener generelt, der er behov for en styrkelse af de datatilsyn, der holder øje med virksomheders omgang med persondata. Det vil sige flere ressourcer, flere beføjelser og en mere proaktiv fremfærd.

»I mange tilfælde bliver virksomhederne selv overvåget af datatilsynet, som findes i mange lande, men som bør styrkes - og styrkes yderligere i fremtidige udgaver.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Følg forløbet

Kommentarer (0)

Kommentarer (0)
Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Pressemeddelelser

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017

Affecto has the solution and the tools you need

According to GDPR, you are required to be in control of all of your personally identifiable and sensitive data. There are only a few software tools on the market to support this requirement today.
13. sep 2017

Xena - an innovative force in testing next-generation communications technology

22. aug 2017