FN-rapport: Danmark er fortsat verdensmestre i offentlig digitalisering

Illustration: Jesper Kildebogaard
Danmark indtager for anden gang i træk førstepladsen for offentlig digitalisering, viser en ny måling fra FN.

For anden gang i træk indtager Danmark en førsteplads som det land, der er længst fremme med offentlig digitalisering.

Det viser den nye E-Government Survey 2020, som er blevet udgivet af FN. Målingen bliver offentliggjort hvert andet år, og den seneste udgave omfatter 193 lande, som er blevet rangeret efter niveauet af offentlig digitialisering. I undersøgelsen måles der på tre indikatorer, som er digitale services, telekommunikationsinfrastruktur og befolkningens uddannelsesniveau.

Den danske placering i toppen af ranglisten viser ifølge Digitaliseringsstyrelsens direktør, Rikke Hougaard Zeberg, at det offentlige Danmark går i den rigtige retning.

»FN fremhæver bl.a. vores evne til at samarbejde på tværs af stat, regioner og kommuner om de offentlige digitale løsninger. Det er helt unikt for Danmark, og er med til at bringe os helt til tops i målingen,« siger hun i en pressemeddelelse.

Corona har åbnet digitale døre

Coronapandemien har ifølge Rikke Hougaard Zeberg vist, at det er muligt at holde vigtige dele af samfundet kørende digitalt under en krise.

»I Danmark har vi en sammenhængende digital infrastruktur og en lang række digitale løsninger, som gør, at undervisning, lægebesøg, kommunal sagsbehandling og andre offentlige services i vid udstrækning kunne fortsætte på trods af samfundets nedlukning,« siger direktøren i pressemeddelelsen.

Hun fremhæver, at det er en samlet offentlig sektor, der har arbejdet på at skabe en fælles digital infrastruktur, og det er også en af de karaktertræk, som bliver fremhævet i rapporten med henvisning til NemID, Borger.dk og Digital Post.

Derudover fremhæver FN-rapporten, at der er flere såkaldte signaturprojekter om kunstig intelligens, som er blevet sat i søen med penge fra investeringsfonden. Projekterne skal høste erfaringer med teknologien hos kommunerne og regionerne.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Gert Madsen

"Den danske placering i toppen af ranglisten viser ifølge Digitaliseringsstyrelsens direktør, Rikke Hougaard Zeberg, at det offentlige Danmark går i den rigtige retning."

Det kommer meget an på hvad den rigtige retning er.

IT og digitalisering er rigtig godt til at overvåge og undertrykke befolkningen.

At bruge det som hjælp til frihed og demokrati er svært.

Kina og Nordkorea vil sikkert mene at digitalisering i sig selv, er den rigtige retning. Hvis man tror på frihed og demokrati, så er det noget mere nuanceret.

  • 10
  • 0
#2 Jacob Mathiasen

som har mærket at staten de sidste 30+ år i stigende grad behandler befolkningen som en modstander. Det er uden tvivl korrekt juridisk set at kommunikere med folk på den måde, men udover det er det totalt menneskefjensk, uhyggeligt og truende.

Med de mange overgreb staten har begået mod befolkningen og den totale overvågning er der i min optik ret lidt tvivl om, hvilken aldeles uhyggelig vej vi er på.

  • 5
  • 0
#3 Finn Christensen

en væsentlig information, der ville kunne dæmpe et ensidigt skønmaleri og nok ufortjent jubeloptimisme.

Der mangler at belyse mørketallene, og dermed fratrække de systemer og systemdele m.fl, som desværre længe har været forældet (Skat, Politi mfl.), dem der faktisk skulle men stadig ikke kan samarbejde (regioners patientoplysninger mm), personel, ledelse og politikerne der her i 2019 kan klikke med mus/tappe på en skærm eller trykke på et tastatur, men stadig ikke aner de fjerneste om hvad der foregår (itanalfabet) etc.

At have en bunke lidt bedagede, mere eller mindre rustne bilvrag i baghaven, samt at have brugt 30 år på at skrabe dem sammen og brugt store summer på opgaven, og uden at alle (dvs. hovedparten) helt forstå hvad, hvorfor og hvordan, det er. ikke videnskab, men nok mere lidt knopskydning hen af vejen - tilfældigt.

Sæt så det hele i forhold til alle de mia. (akkumuleret) som hvert samfund bruger til HW og SW samt til uddannelse og konsulentydelser.

Uuuuuups.. der røg den førsteplads - ha' god sommer ;)

  • 2
  • 0
#4 Jens Jönsson

Når den bliver presset ned over hovedet på brugerne uden tanke for om den er brugervenlig og nemt gennemskuelig eller ej.

Hold op jeg oplever mange offentlige systemer, som er direkte ringe at benytte. Det mest groteske er at fejl overlades til brugeren, for systemet kan ikke fejle (men det kan det og gør i stor stil).

Så må sige at det desværre er en skidt førsteplads at indtage. Det er nærmest sket med vold....

  • 4
  • 0
#5 Rune Hansen

Ja, korrekt! Men kan jo tage et kig på Trustpilot, så vil det tydeligt fremgå hvilke problemer som folk oplever (og ikke kan rette, for det offentlige er fejl-frit, det har de rettens ord for, om så de skal sende alle deres jurister afsted og “køre den helt til Højesteret” trods alle urimeligheder. Så får de ret uanset vanviddet.

At forestille sig at være hjemløs og få en bankkonto, er allerede et Kafkask helvede der kan strække sig over år i bureaukratiet. Jeg skulle for nylig have accepteret et nyt kredit kort til MobilePay, de kunne ikke skanne mit sygesikringsbevis på appen, trods det kun er 2 år gammelt. (Jeg skulle benytte kørekort, pas og sygesikringsbevis og det tog stadig 25 dage før jeg kunne modtage penge). Jeg har oplevet at skulle sende dåbsattester mm. fra tredjepart til private instanser for at kunne overføre penge.

Der er intet at prale af, det er kun bedrøveligt.

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere