Flyselskab får corona-rabat på GDPR-bøde

British Airways har fået en GDPR-bøde efter et omfattende databrud i 2018. På grund af covid-19 har flyselskabet fået reduceret bødestørrelsen fra 183 millioner pund til 20 millioner pund.

Den brititiske GDPR-myndighed ICO (The Information Commissioners Office) har udstukket en bøde til British Airways på 20 millioner pund, efter et stort databrud hos flyselskabet i 2018, der påvirkede mere end 400.000 af selskabets kunder.

Det skriver Forbes.

British Airways får bøden i kølvandet på en undersøgelse fra ICO, der har konkluderet, at flyselskabet har behandlet »en betydelig mængde personoplysninger uden at have passende sikkerhedsforanstaltninger på plads«.

Bøden er den største, som ICO nogensinde har givet, og faktisk var det oprindeligt planen, at den skulle have været endnu større. ICO har tidligere annonceret, at bøden til flyselskabet burde være på 183 millioner pund - altså mere end ni gange større end bødens endelige beløb.

Den store rabat skyldes ifølge ICO, at British Airways har appelleret for en reduktion, og derudover har myndigheden også taget højde for, at selskabets økonomi er blevet påvirket af covid-19-pandemien.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere