FLoC-flop: Google står mutters alene med sit alternativ til cookies

Illustration: Bigstock
FLoC skulle ellers -Ifølge Google selv- skabe et mindre invasivt alternativ til tredjeparts-cookies.

Hver eneste større browser, udover Googles egen, har utvetydigt sagt nej tak til at supportere Googles FLoC.

Det skriver The Verge.

»Det værste ved FLoC er, at det i højeste grad skader privacy men bryster sig af at beskytte privacy,« skriver virksomheden Brave på sin blog om, hvorfor browseren af samme navn vil blokere FLoC, når dens brugere bevæger sig rundt på nettet.

Brave står langt fra alene. Firefox, Edge og Safari, der er Google Chromes største konkurrenter, har alle slået hver deres søm i kisten og blokeret FLoC, der i skrivende stund derfor kun virker i Google Chrome.

Version2 er på vej med en oversigtsartikel, der vil gøre det mere tydeligt, hvordan FLoC konkret fungerer, samt hvorfor browser-leverandørerne ikke ser systemet som en løsning på privacy-problemer anno 2021.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (1)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Bjarne Nielsen

"Mutters alene"?

Tja, Chrome alene står vist for omkring 2/3 af trafikken på nettet (og selv Edge er nu baseret på Chromium), 20/80 reglen gælder for smartphones til Androids fordel, og verdens to mest besøgte websider er Googles søgeside og Youtube (hvis man fraregner kinesiske sider, så der det kun Facebook og Amazon, som sniger sig ind på top ti, med hhv. en 7. og 10. plads).

EFF/Doctorow ligger da heller ikke fingrene imellem - her er hvad han siger om 3. parts cookies og FLoC:

We’re glad to see it go, too - but we’re pretty upset to see that it’s going to be replaced with a highly invasive alternative tracking technology (bad enough) that can eliminate the majority of Google’s competitors in the data-acquisition and ad-targeting sectors in a single stroke (worse).

Vi skal mao. også se dette fra en monopol/konkurrence vinkel; Google har det helt fint med være de eneste, som kan profilere os.

Og som Ars Technica bemærker:

Part of the, uh, "magic" of Chrome is that, if Google's doesn't see value in reaching an industry-wide consensus, Google doesn't really need anyone else's cooperation when it comes down to it.

Google er næppe skræmt af tanken om at stå "mutters alene" som sådan; måske endda tværtimod. Og hvis de skulle trække følehornene til sig, så vil det i virkeligheden være fordi, at de ikke vil risikere at balladen tiltrækker konkurrencemyndighedernes opmærksomhed.

PS: FLoC er i øvrigt ikke Googles eneste initiativ på den front. Se f.eks. TURTLEDOVE og FLEDGE.

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere