Flere virksomheder centraliserer softwaretest

Nødvendigheden af at teste software bliver prioriteret højere af it-chefer i Norden end tidligere, men trods stigning er testarbejdet kun centraliseret hos mindre end hver fjerde virksomhed.

Software indeholder næsten uundgåeligt fejl eller uhensigtsmæssigheder, som det kræver grundigt testarbejde at finde frem til. Hidtil har testarbejdet imidlertid haft lav prioritet, men det er ved at ændre sig ifølge en undersøgelse blandt nordiske it-chefer, som er udarbejdet af Capgemini, HP og Sogeti.

23 procent af it-cheferne har således valgt at centralisere arbejdet med test og kvalitetssikring i én afdeling, som arbejder på tværs af udviklingsprojekter. I en tilsvarende undersøgelse i 2012 var det blot 11 procent af de nordiske it-chefer, som havde valgt den model.

En testopgave, som er vokset kraftigt de seneste år, er test af mobilapplikationer. Det gælder især hos virksomheder, som udvikler deres egne mobilapplikationer til intern brug.

Men mobilapplikationer er en særlig udfordring, fordi de ofte skal testes med flere generationer af enheder og forskellige modeller. 54 procent af it-cheferne i Norden svarer da også i undersøgelsen, at de ikke har mulighed for at teste applikationerne på flere enheder.

Det er også den vigtigste årsag til, at 12 procent af virksomhederne vælger at outsource testarbejdet. For 60 procent er de mange mobilplatforme og enheder den primære grund til at outsource test ifølge undersøgelsen.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere