Flere populære apps ved altid hvor du er - og deler det med andre

Illustration: PixieMe/Bigstock
Selv om dataene ofte anonymiseres, kan de afsløre, hvem du er.

Google har længe fået meget opmærksomhed og kritik for, at de kan spore mobilbrugernes geografiske lokation med blandt andet Google Maps, og at de også gør det, hvis brugeren ikke har ændret i indstillingerne.

Men til Googles forsvar har selskabet aldrig lagt skjult på hverken det, eller at lokationsdataene også bruges i brugerrettede tjenester som Google Tidslinje.

Værre er det måske med alle de apps, som ikke altid er åbne om, at de indsamler lokationsdata, og at de ofte deler den data med reklamepartnere og andre - enten færdiganalyseret eller i anonymiseret form.

Kan let identificeres

Problemet med hyppigt indsamlede lokationsdata er, at de ofte kan være identificerende, selvom de i udgangspunktet ikke er knyttet til nogen navngiven person.

De fleste af os er i hjemmet hen over natten, og arbejdspladsen er der, hvor vi tilbringer rundt regnet otte timer fem dage om ugen. Der er sandsynligvis ikke mange, som bor præcis der, hvor du bor, samtidig med at de arbejder, præcis hvor du arbejder.

Derfor er det heller ikke svært at finde ud af, hvem du er, hvis man har adgang til de rå data. Dem med adgang kan også lære dine vaner at kende og finde ud af, hvilke steder du til enhver tid opholder dig.

Enormt marked

Mandag i denne uge udgav The New York Times en artikel om præcis den slags apps. Avisen har fundet mindst 75 virksomheder, som modtager nøjagtige lokationsdata fra op til 200 millioner mobilenheder i USA. Dataene bliver ofte indsamlet fra populære apps, som for eksempel tilbyder brugerne vejrmeldinger og lokale nyheder.

Lokationsnøjagtigheden er ofte indenfor nogle få meter, og The New York Times har fundet tilfælde, hvor en app indsamlede brugernes geografiske position mere end 14.000 gange i døgnet.

Det amerikanske marked for lokale reklamer i mobilapps og på sociale medier ventes at ramme 21 mia. dollars (ca. 138 mia. danske kroner) i år. Udbredte apps som The Weather Channel, der indirekte er ejet af IBM, og Foursquare-appen - en by- og rejseguide - bliver begge specifikt nævnt som meget brugte apps, der får indtægter fra lokalitetsmarkedsføring.

Flere af de aktører, som The New York Times har interviewet, indrømmer, at de fleste nok ikke ved, hvad der foregår.

Det bekræftes af brugerne af apps’ene, som også er blevet interviewet. Flere af dem er skræmt over omfanget.

Spær tilgangen

Både Android og iOS har indstillinger, hvor brugerne kan kontrollere, hvilke apps der må få adgang til lokationsdata. The New York Times har opsummeret, hvordan man indstiller det i denne artikel.

Men det er ikke bare deling af lokationerne, som brugerne bør være opmærksomme på. Mange apps beder om adgang til for eksempel brugernes kontakter. Det kan være smart at vurdere, hvilke apps der egentlig har behov for at gøre det for at tilbyde den funktionalitet, brugeren gerne vil have.

Artiklen er fra digi.no.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kurt Friis Hansen

På iOS (iPhone, iPad) kan du relativt hurtigt styre tingene via “Indstillinger - Anonymitet - Lokalitetstjenester”.

Det er muligt at afbryde for alle med én enkelt skyder, eller du kan styre tingene per App i den presenterede oversigt. Normalt kan du vælge mellem “Altid”, “Aldrig” og “Ved brug”.

Bemærk, at det sidste valg stadig kan være aktivt, når en app sendes i baggrunden. Typisk fordi app’en har tilladelse til at opdatere i baggrunden (indstilles under “Indstillinger - Generelt - Opdater i baggrunden”).

I de enkelte tilfælde er det næsten ekstremt, hvad der kan hentes i batteritid, hvis man fjerner privilegiet fra de mest forbrugene apps (oversigten over de enkelte app’s forbrug de sidste 24 timer og de sidste 10 dage findes under “Indstillinger - Batteri”).

Kig også indenfor under Batteri, hvis du har mistanke efter en opdatering. En gang imellem er der lidt for meget "agile programming" over de ting, der smides ud via en App shop. Det sker - efterhånden - hyppigere og hyppigere, at når en app opdateres (for eksempel efter nogle uger - lang tid i dag ;-), så følger der en byge af nye opdateringer, der retter frem og tilbage i egenskaberne. Herunder at afbryde for et helt ualmindeligt højt batteriforbrug (softwareloops?).

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Brugerundersøgelse Version2
maximize minimize