Flere elever får iPads: Tablet-bølgen er kommet til Syddjurs

Endnu en kommune er hoppet på iPad- og tablet-bølgen. Syddjurs Kommune vil dele iPads ud til 4. til 6.-klasserne efter sommerferien. Budgettet ligger på 32 millioner.

Syddjurs Kommune har budgetteret 32 millioner til at digitalisere undervisningen til alle elever i kommunens skoler. Som del af digitaliseringen vil eleverne i 4. til 6. klasse efter sommerferien blive udstyret med hver sin iPad. Det skriver P4 Østjylland.

Læs også: Odder Kommune køber iPads for knap 8 millioner: God investering mener it-chefen

Lærerne er de første, der bliver udstyret med tablets, for at de 'pædagogisk kan forberede sig på en helt anden undervisning', som Jørgen Brøgger, formand for udvalget for familier og institutioner i Syddjurs, siger til P4 Østjylland.

Læs også: Aarhusiansk skole bruger 100.000 kr. på iPads til elever

Dermed tilslutter Syddjurs Kommune sig blandt andet Aarhus og Odder Kommune, der også har iPad-satsninger på skoleområdet.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (46)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kim Østergaard Christiansen

Nu må der snart være nogle som påpeger at det er Pædagogisk fallit at tro på at iPads på nogen som helst måde løfter undervisningen. Det er totalt svineri med skattepenge. For ikke at tale om at det totalt idioti at give eleverne udstyr som går så let i stykker.

  • 9
  • 7
Morten Winther

Nu må der snart være nogle som påpeger at det er Pædagogisk fallit at tro på at iPads på nogen som helst måde løfter undervisningen

Ved ikke hvor mange af jer da har set Apple's nye textbook løsning. (underligt at V2 ikke har omtalt dette) Se nedenstående video og prøv så igen at påstå at teknologi som en tablet og det rette software ikke kan løfte undervisningen.

https://www.youtube.com/watch?v=Z6HeyTldraw

  • 9
  • 2
Jesper Kleis

pædagogisk kan forberede sig på en helt anden undervisning

Hvad betyder pædagogisk forberedelse i denne sammenhæng - er det lærernes eget ansvar at finde ordentlige undervisningsprogrammer, eller er der en bagvedliggende strategi som undervisning af lærerne.

Der er alt for mange projekter, hvor nogle brugere for et stykke teknologi i hånden, og så forventer at så bliver man super produktiv, kreativ eller whatever.

Det ville være mere interessant at finde ud af de bagvedliggende visioner - og hvor godt de er gennemarbejdede.

Selv er vi rigtig glade for vores iPads - men uden rigtig gode værktøjer og visioner er jeg ikke sikker på at det gør den store forskel.

At iPadbrugende studenters matematik score blev forøget ifølge en californisk undersøgelse, behøver ikke at betyde andet end at de har en top-engageret lærer.

En demotiveret lærer med en iPad - er nok værre end den samme lærer uden en iPad.

  • 6
  • 1
Mogens Hansen
  • 1
  • 4
Anders Jakobsen

En demotiveret lærer med en iPad - er nok værre end den samme lærer uden en iPad.

Hvis en demotiveret lærer er skyld i at børnene ikke lærer optimalt fordi at tiderne ændre sig og der kommer nye værktøjer til, må det være læreren der skal fyres og ikke den nye teknologi. Tænk hvis vi skulle indrette samfundet efter sådanne konservative og stædige mennesker som ikke gider at følge med i udviklingen.

  • 1
  • 0
Jesper Kleis

@Mogens Hansen: I matematik eksemplet er der lavet et stort forarbejde med undervisningsmateriale der specifikt udnytter iPad'ens muligheder - og et standard referencemateriale.

Hvis noget tilsvarende ikke bliver gjort herhjemme - med undervisningmateriale der rammer præcist og godt - ja, så tvivler jeg på at det bliver en succes blot fordi man har en iPad.

For mig er papiraviserne et rigtig godt eksempel på en eklatant fejltagelse - her bliver avisen dårligt oversat til en iPad version der crasher, og ikke fungerer optimalt (selv har jeg hacket weekendavisnen og oversat den til ebog for at få noget anvendeligt ud af mit abonnement). Her tror man også bare at iPad'en kan redde branchen uden at gøre andet end at tage en standard app og smide ned over sit materiale.

  • 4
  • 0
Morten Lind

Bør vi ikke huske at standardisere på standarder, og ikke platforme, softwareløsninger, leverandører og producenter? Specielt med så store og vigtige områder som undervisningssektoren, bør vi vel være bekymrede over hvor langt vi trækker bukserne ned, og om vi vender r... til én bestemt producent/leverandør.

  • 3
  • 0
Jesper Hedemann

Jeg tror der er en mulighed for at nogen eleverer ville lærer mere, og det er da en klart mulighed, men desværre så tror jeg også at det kan trække nogen eleverer længer ned.

Også er der jo også det spørgsmål, hvor mange der skal skiftes ud fordi at de bliver tabt, stjålet og går i stykker, og hvem skal så betale ?

  • 1
  • 0
Mogens Hansen

I matematik eksemplet er der lavet et stort forarbejde med undervisningsmateriale der specifikt udnytter iPad'ens muligheder - og et standard referencemateriale.

Hvis noget tilsvarende ikke bliver gjort herhjemme - med undervisningmateriale der rammer præcist og godt - ja, så tvivler jeg på at det bliver en succes blot fordi man har en iPad.

Nu køber en skole jo ikke iPad's for at bruge den som PDF viser. Det interaktive undervisningsmateriale skal jo kun laves en gang for alle børn i landet, derefter vil det materiale motiverer børnene mere end papir udgaven kan (selv om læren så ikke er motiveret).

  • 0
  • 0
Jesper Lund Stocholm Blogger
  • 2
  • 2
Mogens Hansen

Nu må der snart være nogle som påpeger at det er Pædagogisk fallit at tro på at iPads på nogen som helst måde løfter undervisningen.

Har du noget som helst belæg for at komme med den udtalelse?

Det viser sig faktisk at iPad netop motivere børnene mere og levere bedre resultater.

Enig. Eleverne kunne få ganske formidable bærbare med i3 eller måske endda i5 processore for den pris.

Hmm der er altså kun 2 bærbare med i5 som koster under 3699,- (jf edbpriser.dk)

  • 2
  • 1
Jesper Kleis

Det interaktive undervisningsmateriale skal jo kun laves en gang for alle børn i landet, derefter vil det materiale motiverer børnene mere end papir udgaven kan (selv om læren så ikke er motiveret).

Det forudsætter ligesom at der er lavet et ordentlig materiale der fungerer - og det er hverken billigt og sikkert at det fungerer.

Jeg kan i hvert fald godt komme i tanke om glimrende ideer der er smadret af elendig udførsel - eller bare dårlige ideer der får lov at blive standard. Der kan være et potentiale - men hvis man ikke har en ordentlig strategi og plan for hvordan man forbedre oplevelsen kan det blive en dyr og ubrugelig fornøjelse.

  • 0
  • 0
Mogens Hansen

Det forudsætter ligesom at der er lavet et ordentlig materiale der fungerer - og det er hverken billigt og sikkert at det fungerer.

Så er det jo godt at der både er mange lærer og virksomheder som godt vil investere i et godt materiale, og det kræver nu engang kun et sæt godt materiale for at det bliver en succes.

Alt andet lige så er sandsynligheden for succes med iPad højere end sandsynligheden for succes uden iPad - fordi et godt iPad materiale giver et bedre resultat.

  • 1
  • 3
Jesper Kleis

Men jeg må da give dig ret et stykke af vejen. De mennesker der er tale om tror jeg bremser udviklingen meget!

Hvad jeg argumenterer for er at man bør sørge for at man ikke bare smider teknologi i hovedet på folk - uden at have en reel gennemtænkt strategi bag - gennemprøvede pilotprojekter mm.

Teknologien er ikke en løsning i sig selv - ellers ender vi i en it-boble igen, med en masse initiativer der bliver smidt ud i luften, hvorefter de falder benhårdt, og ingen forstår hvorfor det gik galt.

Det kræver rigtig meget arbejde at få succes på en ny platform - Apple har lavet et lækkert værktøj til undervisningsmateriale.

Men ligesom powerpoint ikke altid gavner budskabet - så skal man ikke tro at bare fordi det er en it dims så bliver alting godt.

  • 2
  • 0
Jesper Hedemann

Hvorfor skulle det trække nogle elever længere ned?

Det er faktisk ret simple, man giver eleverer et stykke undervisningsmateriale som kan meget mere en og undervise. Eleverer har muligheder for at sidde på messenger, tjek mail og en masse andet som ikke er en del af undervisningen.

Disse muligheder for eleverer, kan føre til at de ikke følger rigtig med i undervisningen.

  • 1
  • 1
Michael Lykke

Det er faktisk ret simple, man giver eleverer et stykke undervisningsmateriale som kan meget mere en og undervise. Eleverer har muligheder for at sidde på messenger, tjek mail og en masse andet som ikke er en del af undervisningen.

Disse muligheder for eleverer, kan føre til at de ikke følger rigtig med i undervisningen.

Du mener på samme måde som elever idag gør det samme med deres bærbare computere? Hvor de oven i købet kan gøre det mens de har andre programmer åbent ved siden af så de nemt kan være både på MSN, Facebook og andet. iPad'en har, i den sammenhæng, den fordel at man kun har ét program aktivt af gangen.

Jeg forstår virkelig ikke modstanden mod at forny undervisningen og udnytte nogle af de teknologier der er på markedet. Folkeskolen har altid været præget af at halte et årti eller to bagefter resten af verden. Det er da en fornøjelse at se de langt om længe er ved at være på bølgelængde.

Og der er altså markante fordele der kan opnåes ved brug af tablets i undervisningen som en gammeldags tekstbog aldrig kommer i nærheden af. Som med alt andet gælder det selvfølgelig om at det er gennemtænkt men der er et kæmpe potentiale og flere pilot projekter har allerede bevist ret positive resultater.

Det er måske også på tide at acceptere at børn idag lever altså i en anden verden end de fleste af os gjorde da vi gik i skole. Den nuværende generation har teknologien i hånden fra de er helt små og for dem er det langt mere naturligt end at sidde med en 20 år gammel bog.

Én enhed hvor eleven kan have bøger der LANGT overgår noget der er muligt med en traditionel bog, undervisning applikationer der giver elever en mere konkret hands-on indlæring som samtidigt kan gøres sjov og derved virke mere motiverende. For ikke at glemme det faktum at børnene får konkret erfaring fra de teknologier de vil komme til at arbejde med når de kommer ud af skolerne. Og det er bare nogle få af de rigtig mange fordele der er.

  • 0
  • 0
Steffen Christensen

jamen hvad pokker er problemet så hvis der er to forskellige computere med i5? så kan det jo også sagtens lade gøre?

iøvrigt ville der sikkert være snak om specielle aftaler med leverandøre og dermed mulig for særpris iforhold til privatkøb.

Det kan da sagtens ske at elever bliver mere motiveret hvis de læser dansktekster på en ipad, men det betyder ikke at de er de rigtige at bruge. tænk hvis apple stod for alt undervisningsmateriale i danmark? uhyggeligt. det vil jo gøre det umuligt at læse bøger på andet end i-produkter, hvilket vil sige at hvis der i fremtiden kommer bedre eller billigere alternative er der absolut intet at gøre ved det, udover at lave alt materialet igen.. eller hvis ipads stopper produktionen? jeg vil ikke satse 100% på at der stadig er ipads om ti-femten år, hvilket endda er relativ kort tid.

der udover gad jeg godt at vide hvor mange af de her interaktve lærebøger er reelt er til de danske folkeskoleelever som har fylde nok til at afløse gammeldags tekstbøger.

men jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal blive hos gammekdas teknologi for altid, men vi skal heller ikke bare hoppe med på det første og bedste.

  • 1
  • 1
Steffen Christensen

nej vi skal selvfølge ikke være teknologisk bagud, hvilket jeg heller ikk mener vi er, vi har da computere og smartboards.

En ipad kan sagtens køre flere prgrammer samtidig, præcis som en bærbar computer. og eleverne lærer da absolut ikke noget om den teknologi de kommer til at bruge efter skolen. ofte vil man jo skulle bruge rigtige computere med regneark, mere advanceret tekstbehandling mm. en animeret bog på en touchscreen der er så intuitiv som overhovedet muligt gør dem bestemt ikke mere dannet ti it redskaber, ihvertfald ikke iforhold til hvis eleverne får en bærbar computer.

deruover kommer spørgsmålet om det kan være smart at satse på en platform som ikke vil være mulig at ændre hvis der kli fremtiden kommer bedre eller billigere alternativer. eller evt. hvis produktion af ipads vil stoppe efter ti- femten år, så vil al hidtil undervisningsmateriale være gået tabt og man vil blive nødt til at lave det hele igen.

  • 2
  • 0
Andreas Rønne-Hansen

Jeg snakkede med min kørelærer idag. Mange "unge" mennesker er motorisk dårlige pga. de spller computer eller ser TV i stedet for at være ude og lege. Jeg tror ikke ligefrem disse iPads vil hjælpe på dette.

Ejheller kan jeg se hvordan det skulle kunne erstatte f.eks. en bog? En bog løber aldrig tør for strøm, bliver "aldrig" forældet, alle kan bruge den "out of the box".

  • 0
  • 2
Michael Lykke

En ipad kan sagtens køre flere prgrammer samtidig, præcis som en bærbar computer.

Lad mig uddybe hvad jeg mente - En iPad har kun ét program aktivt på skærmen på én gang hvorimod en alm. computer kan have flere programmer præsenteret side om side. Det har den fordel at det er nemmere at se hvis en elev ikke er i det program/bog som man pt. bruger i undervisningen. Ligeledes gør det at eleven ikke både kan følge med i en samtale på MSN samtidigt med at vedkommende ser den aktuelle bog/app som bruges. De mobil enheder har en fordel i at der netop ikke er så mange "forstyrrelser" på skærmen fordi man vælger at dedikere sig til én app af gangen.

Ejheller kan jeg se hvordan det skulle kunne erstatte f.eks. en bog? En bog løber aldrig tør for strøm, bliver "aldrig" forældet, alle kan bruge den "out of the box".

Hvis vi snakker om skønlitteratur så har du ret i at en bog aldrig bliver forældet - Men elever benytter vel en overvægt af faglitteratur som i høj grad kan og bliver forældet. Det er jo ikke unormalt at en elev bliver udstyret med en 10-20 år gammel bog. Fordelen ved bøger på en iPad eller lign. form for elektronisk materiale er netop at man kan sørge for at det er up-to-date hele tiden og at man kan sikre sig at ALLE elever har den nyeste udgave af en bog/materiale. Netop fordelen ved en iPad er at den er uhyr nem at bruge "out of the box".

Det er på tide at give slip på tanken om at traditionelle bøger er den bedste indlæringsform - Det har snart været undersøgt i så mange pilotforsøg, undersøgelser m.m. og det er langt fra tilfældet.

  • 0
  • 0
Michael Lykke

@Thomas - Ikke nogle links jeg har lige ved hånden, men skal da gerne se om jeg ikke kan finde dem til dig senere på dagen. Men det burde ikke kræve meget mere end lidt Google søgninger for at finde en del artikler omkring erfaringer fra iPad pilotforsøg, artikler om hvordan spil og leg væsentligt øger indlæringen, hvordan computerspil er med at til at øge finmotorikken osv osv.

Der er mange beviser for at vores traditionelle tankegang om at god undervisning er 25 elever ved borde på rad og række og 20 år gamle bøger i hænderne er en noget forældet tankegang.

Vi lever i en verden hvor tingene ændre sig i et voldsomt tempo - Det kræver at vi følger med på alle fronter, inklusiv i undervisningen. Med det mener jeg ikke teknologi for teknologiens skyld, men at man reelt kigger på de muligheder der er for mere effektiv indlæring, hvordan man bedre fanger og fastholder elevernes koncentration og involvering osv.

  • 0
  • 0
Venligst Slet Min Bruger

Med det mener jeg ikke teknologi for teknologiens skyld, men at man reelt kigger på de muligheder der er for mere effektiv indlæring, hvordan man bedre fanger og fastholder elevernes koncentration og involvering osv.

Det er jeg enig i. Om det er tablets der er løsningen, e-readers, laptops til alle, smartboards eller hvad, skal jeg ikke gøre mig klog på. Men det virker af og til som om kommunerne ikke aner hvorfor de køber de ting, de nu gør.

  • 0
  • 0
Michael Lykke

Det var da en ubrugelig kommentar du kommer med... Og hvad har det her i øvrigt med Apple at gøre? Det har vel ikke særlig meget med mærket af gøre, men mere om brugen af tablets i undervisningen kan bidrage med en positiv udvikling.

  • 1
  • 0
Henrik Winther Jensen

Det har det med Apple at gøre, at hver eneste gang man hører om at det offentlige køber tablets så er det navnet iPad der nævnes. Det er åbenbart lykkedes marketing folkene hos Apple at overbevise den offentlige dansker om at der ikke findes billigere alternativer som er lige så gode. Hatten af for det.

  • 0
  • 1
Michael Lykke

Det skyldes formentligt at der ikke findes noget ordentligt alternativ til iPad'en pt.

De fleste Android tablets på markedet er udstyret med en udgave af Android der ikke er lavet til tablet brug men det store problem ligger i at der stort set ikke findes nogle tablet apps til Android endnu. Dvs. markedet og udbuddet af apps der kan bruges i undervisningen er nærmest ikke eksisterende og derved er der ikke basis for at vælge det som platform endnu.

Og hvad er der galt i at iPad'en er det bedste produkt pt.? Det er vel ikke mere forkert end at det måske om 6 måneder er et produkt fra Samsung der er bedst? Med mindre det handler om æble-allergi ;)

  • 1
  • 0
Henrik Winther Jensen

Næh, æbler smager mig udmærket, det er snarere marketingfolk der får naive brugere til at træffe forkerte beslutninger som giver mig røde pletter i ansigtet. Den slags godtfolk findes andre steder end hos Apple, men dem hos Apple er godt nok de dygtigste jeg har set længe. Hvis ikke der findes flere leverandører at vælge imellem er markedet ikke modent endnu, og så skal skolerne ikke bruge deres (antager jeg) begrænsede midler til at binde sig til en platform der klart er dyrere end andre, men i stedet vente til grundlaget er på plads.

  • 0
  • 1
Jakob Damkjær

"Og hvad er der galt i at iPad'en er det bedste produkt pt.? Det er vel ikke mere forkert end at det måske om 6 måneder er et produkt fra Samsung der er bedst? Med mindre det handler om æble-allergi ;)"

Om 6 måneder vil mindst halvdelen af app udviklere være android først selv om Apple lige har krydset den 4 miliard USD udbetalt til app udviklere...

om 6 måneder vil google komme med nexus tableten som vil være bedre på alle måder end iPad...

Problemet med de statements er at man ikke kan bruge den tablet ude fra fremtiden de næste 6 måneder og hvis ens implementereings deadline var 4 januar... så vil ens leder stille et par kritiske spørgsmål...

Men hvis man ser på hvad den almene forbruger har købt i 2011 (året som skulle være iPad killerenes år) så var det bare endnu et iPad år med mellem 65%-80% markedes dominans på tablet markedet.

Hvad de overmennesker som oftest betegnes som "nørder" og eller "entusiaster" gør er givet vis noget andet men desvære så er der for få af dem til at de betyder noget økonomisk.

Men nu man er på enmet økonomi hvis man vil ha mere info så kunne version2 jo eventuelt rapportere noget om Apples kvartals regnskab der lige har presenteret det 4. største overskud nogensinde... kun overgået af 3 olieselskaber... og et overskud der fx er større end googles omsætning...

  • 2
  • 0
Henrik Winther Jensen

Hvis ens leder er parat til at begå en strategisk bommert for at overholde en deadline, så skal vedkommende indianer da i hvert tilfælde købe de iPad's. Så er budgettet jo også godt pumpet op til næste år. Så du har fuldstændig ret i at det er om at få skrevet checken så hurtigt som muligt. Og hvis det at man forholder sig skeptisk til lemmingernes evne til at træffe rigtige beslutninger, gør en til et overmenneske, så må jeg vel finde mig i betegnelsen. Jeg mener nu stadig væk der skal lidt mere til inden man er et rigtigt overmenneske :-) Det er lidt sjovt med æble allergien. Jeg synes faktisk at Apple laver udmærkede systemer, og siden maskinerne er designet og produceret på de samme fabrikker som Samsung og de andre er der jo nok heller ikke nogen forskel i maskinernes kvalitet. Det som går mig på, er at de er så forbandet dyre, men det har du jo lige anført årsagen til. Det var de Apple aktier jeg kom fra, det ville jo være rart at få nogle af mine skattepenge tilbage igen!

  • 0
  • 3
Michael Lykke

Der er vel ingen strategisk bommert i at vælge det bedste produkt på markedet, et produkt som samtidigt har et meget omfattende eco-system af apps og tilbehør. Og hvis man så har foretaget en vurdering/beregning på at investering har et positivt afkast så er der vel tale om en solid strategisk beslutning uanset hvad der måtte komme om 6, 12, 24 måneder. Vi kan sjovt nok ikke stoppe udviklingen fordi vi venter på et produkt der har det rette navn. Lige pt. er Android tablet markedet en joke og der er intet eco-system at trække på - Det værste er at det faktisk ikke rigtig er blevet bedre det sidste års tid og derved kan det have lange udsigter før den platform er et bedre valg.

Det lugter altså af æble-allergi :)

  • 0
  • 0
Michael Lykke

I øvrigt er iPad da ikke så dyr hvis du sammenligner med fx Samsung Galaxy Tab 10.1 - Den koster 3400 kr for 16GB modellen(ifølge edbpriser.dk) og en tilsvarende Apple tablet koster 3700 kr - Dvs. prisen er på samme niveau. Det holder ikke at sidde og sammenligne med et billigt kina-produkt til 1000 kr som har en batteritid på under 2 timer og som har samme processorkraft som en C64.

  • 0
  • 0
Jacob Apple

Morten Winther

Morten Winther jeg vil give dig fuldstændig ret. Ibooks 2 er for mig, en helt ny måde form for e-bøger. Hidtil nu har e-bøger blot har været en uambisøse kopier af en bøgernes indhold uden udnyttelsen tabletens ellers oplagte potentiale. Jeg er overbevist om at iBooks2 vil komme til at ændre måden hvorpå vi i fremtiden vil komme til at tilegne os viden ved læsning af bøger/e-bøger. Jeg tror at iBooks 2 kan gøre viden mere tilgængelig og det, sammenlagt med de andre argumenter for at lade en iPads erstatte bøger, vil fremme denne udvikling. Jeg har oprettet en hjemmeside der netop drejer sig om at gå fra bog til Ipad, og hvad der hører til herunder, og opfordrer alle til at bidrage på det tilhørende forrum. http://frabogtilipad.dk/

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere