Fjernmøder uden øjenkontakt

Teknologien som gør det muligt at sidde ansigt til ansigt omkring et mødebord, selvom der er tusindvis af kilometer mellem deltagerne, er nu i Danmark. Version2 var med på en fjernkigger, men uden øjenkontakt.

Et lokale med et ovalt mødebord, der forsvinder ind i tre kæmpe hd-skærme og fortsætter ud på den anden side af skærmene i et nyt rum, der i princippet kan befinde sig hvor som helst på jorden.

Det er setuppet for Cisco's Telepresence teknologi, som Cisco og de danske leverandører TDC og TDC-ejede Netdesign fredag præsenterede ved et pressemøde.

Rammen omkring seancen var en demonstration af telepresence-teknologien. Det vil sige, at på den ene lokation i Netdesigns hovedkvarter i Farum, sidder direktør for Netdesign, Lars Rafn, flankeret af fire journalister. De kigger på tre skærme, som viser et billede af den anden halvdel af mødebordet og Cisco Danmarks direktør Mogens Bransholm. Han sidder i Ballerup sammen med koncerndirektør for TDC Klaus Pedersen, direktør for Innovation Lab Preben Mejer og endeligt en glad telepresencekunde i form af Tom Søderholm, Head of Technology Management i Danske Bank.

Preben Mejer starter med at have ordet. Han er der for at fortælle lidt om fremtiden, men også lidt om Ciscos konkrete løsning, som han er meget begejstret for. Han husker tilbage til første gang han prøvede telepresence, og hvordan han efter et kvarter helt havde glemt, at han kun sad i samme lokale som nogen af deltagerne, mens de øvrige var fordelt på tre fladskærme.

Lokalerne skal ligne hinanden
Telepresence-systemet er sådan indrettet, at der er plads til 12 personer i alt per mødelokale. Seks overkroppe på hver side af de tre skærme. Tre kameraer placeret over den midterste af skærmene sørger for at projektere personerne i den ene halvdel af mødelokalet over på skærmene i den anden halvdel af lokalet. Og her er det vigtigt, at begge lokaler ligner hinanden - sådan nogenlunde ? for at bevare illusionen om, at mødedeltagerne faktisk sidder i samme rum. I den forbindelse har Cisco en farvepalette, som virksomheden anbefaler, kunderne at male deres mødelokaler i.

De tre skærme i hver halvdel af mødelokalet rummer plads til netop to overkroppe per kamera. Så folk sidder parvis fordelt på de tre skærme. Da der kun er fire personer i mødelokalet i Ballerup betyder det, at Klaus Pedersen fra TDC og Preben Mejer fra Innovation Lab har hver deres fløjskærm, mens Mogens Bransholm og Tom Søderholm fra henholdsvis Cisco og Danske Bank deles om den midterste skærm.

Kan ikke li' videokonferencer
Preben Mejer fortæller, at han aldrig har brudt sig om video-konferencer, indtil han prøvede løsningen fra Cisco.

»Cirka et kvarter inde i det møde, der oplevede jeg pludseligt, at jeg ikke sad og tænkte på, at dette her var et videomøde ? at det var telepresence, vi havde gang i,« siger Preben Mejer.

Og teknologien er da også imponerende. Billederne i 1920x1080p er knivskarpe, og personerne i skærmene har en helt naturlig størrelse. Men helt hensat til illusionen på samme måde som Preben Mejer havde følt det, var det dog svært at blive.

Lydproblemer

Dels var lyden under den telepresence-demonstration, Version2 var vidne til, af svingende kvalitet. En teknisk kyndig person fortalte efterfølgende, at lydproblemerne kunne forklares med, at datalinjen til netop lyd ikke var sat ordentlig op, og derfor fungerede via best-effort. Det vil sige, at lyden ikke blev prioriteret ordentlig, hvilket resulterede i pakketab. Det skulle dog ikke være et generelt problem ved telepresence.

En anden finurlighed er de retningsbestemte mikrofoner, som der er placeret tre af på bordet i hvert fysisk møderum ? to mand per mikrofon. Mikrofonerne sørger for at fordele lyden blandt de tre højtalere, der er placeret under fladskærmene. Så lyden kommer fra det rigtige sted i mødelokalet, når eksempelvis en person i venstre side af lokalet taler. Problemet med de retningsbestemte mikrofoner er dog, at de nærmest er overfølsomme. Det vil sige, at når en mødedeltager drejer hovedet til en af siderne og taler, så bliver lyden nærmest spulet helt over i en af højtalerne i siderne.

Endeligt manglede lyden fra højtalerne dybde. Uden at denne skribent på nogen måde skal foregive at være hifi-feinschmecker, så lød stemmerne fra Ballerup ganske enkelt som om, de kom ud af en diskant-fyldt højtaler - og altså ikke en menneskemund. Højtalerne skulle oven i købet være specielt valgt ud fra deres evne til at give et så naturligt lydbillede som muligt. Hvorvidt diskanten i lyden hang sammen med førnævnte tekniske problemer i forhold til lydlinjen vides ikke.

Øjenkontakt manglede

En lille test foranlediget af Version2 afslørede også, at det er endog særdeles svært at få øjenkontakt med mødedeltagerne på den anden side af skærmene. Og jo længere ude mod en af mødelokalets sider, man befinder sig, jo værre er problemet. Resultatet af testen viste, at mødedeltagerne så ud som om, de kiggede mod et fjernt punkt over venstre skulder, når de blev bedt om at kigge undertegnede i øjnene.

Den manglende øjenkontakt hænger sammen med, at kameraerne som nævnt er placeret over den midterste skærm i hvert mødelokale. Men samtidig kigger mødedeltagerne jo på skærmene og ikke i kameraerne, hvilket ville være nødvendigt, hvis øjenkontakt skal opnås. Den umiddelbare følelse af manglende øjenkontakt er, at det er svært at vide, hvor mødedeltagernes opmærksomhed befinder sig.

Deltagerne på Ballerup-siden mente dog ikke, at det med øjenkontakt var specielt væsentligt i telepresence-sammenhæng.

»Der har mindst været 10 kunder med til det her. Og alle nævner det selvfølgelig, at man ikke ser hinanden direkte i øjnene, men du er den første, der har hængt dig i det,« konstaterer Cisco-direktør Mogens Bransholm henvendt til Version2.

Reaktionerne er det vigtigste
Preben Mejer supplerer debatten med nogle faktatal, der fortæller, at mellem 80-90 procent af sanseindtryk bliver oplevet med øjnene. Det vil sige, at det vigtigste er at kunne se hinandens reaktioner og altså ikke nødvendigvis at have øjenkontakt.

I den forbindelse spørger en journalistkollega henvendt til Preben Mejer, om man ikke bare kan bruge et web-cam til at få dækket sine visuelle behov?

»Der får du ikke nærvær på samme måde,« fortæller Innovation Lab-direktøren.

Netdesign-direktør Peter Rafn tager teten og fortæller om en oplevelse, hvor telepresence erstattede et møde i den fysiske verden. Der var opstået en konflikt med personlige elementer i Netdesign, og et ansigt-til-ansigt møde var derfor nødvendigt. Men det betød også, at kalendere skulle afstemmes, fordi den ene part befandt sig i Jylland.

»Det var en konkret episode, hvor jeg under normale forhold ville have sagt, at det må vi tale om fysisk. Og så var der typisk gået en uge. Og en uge havde været lang tid, når man har et issue omkring en større problemstilling i forhold til noget samarbejde, som hænger så lang tid. Men her havde vi faktisk muligheden for at få renset luften meget hurtigt (med telepresence, red.),« fortæller Peter Rafn.

Danske Bank vil spare flyrejser

Tom Søderholm fra Danske Bank var til stede ved pressedemonstrationen som sandhedsvidende på, banken har indgået en aftale om telepresence med Netdesign. Det betyder, at løsningen bliver rullet ud i ni lande fordelt på 13 møderum. Planen er blandt andet, at telepresence kan være med til at gøre banken CO2-neutral i kraft af sparede flyrejser.

Møderummene koster omkring 5 millioner stykket, men alt afhængig af besparelser på rejseaktiviteter, kan det angiveligt hurtigt lade sig gøre at tjene beløbet ind. Desuden leverer Cisco også en billigere løsning, hvor der kun er en skærm per møderum.

Udover billeder af mennesker, så kan rummene også projektere eksempelvis powerpoint-præsentationer op på det hvide stof, der skjuler højtalerne under skærmene. Alle mødedeltagere har desuden mulighed for at tilslutte deres laptop til et strømudtag og en netværksforbindelse, som er placeret under bordet ved de enkelte pladser.

Til april lancerer Cisco en ny løsning i forhold til telepresence, som gør det muligt at få mere end to møderum at kommunikere på samme tid. Således vil en skærm eksempelvis kunne vise et billede fra Helsinki, en anden fra København og en tredje skærm kan vise et billede fra eksempelvis Tokyo.

Latency - forsinkelse - i forbindelse med overførsel af lyd og billede virkede ved den test, som Version2 var vidende til, ikke som et nævneværdigt problem, hvilket selvfølgeligt skal ses i lyset af den begrænsede afstand mellem Farum og Ballerup. Bortset fra at lyden altså led under nogle tekniske problemer. For at hele herligheden har båndbredde nok, kræves ca. 4MBit/s per skærm plus yderligere 4MBit/s til anden datatraffik.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Jan Skinnerup

Vi har i mit firma haft videokonference i godt et år nu. Godt nok knap så fancy "design" som det her omtalte. Til gengæld koster det kun kr. 100.000,- pr. setup, kører upåklageligt på 768kbit med både lyd og billede og så er det tilmed mobilt.

Det tog selvsagt ikke mange uger at hente de sølle 100k hjem i sparede rejseudgifter.

Men selvfølgelig, hvis man har 5 mio. liggende og flyde, hvorfor så ikke betale helt vildt overpris?

  • 0
  • 0
Daniel Gertsen

Det koster at udvikle nyt, og der er altid en del skridt på vejen inden det endelige produkt både er godt og billigt.

Derfor er det fint hvis nogen gider betale for disse "prototyper", så vi andre på sigt kan få nogle gode produkter, til overkommelig pris.

Men ja, som det er beskrevet her, lyder det helt alvorligt dyrt!

  • 0
  • 0
Jan Skinnerup

Jeg er for så vidt enig i, at det koster at udvikle nyt. Men som jeg læser indlægget, så er der intet nyt i det her.

Man har reelt set får et kamera, et par mikrofoner, 3 fladskærme, et bord og nogle stole. Læg dertil en lille kasse der kan håndtere alle inputs og smide det ud på dit LAN.
Der skal noget seriøst talsfifleri til, før det giver 5 millioner kroner, med mindre det er incl. bygningen lokalet befinder sig i ;-)

Cisco har ikke opfundet hverken hjulet eller den dybe tallerken her. De har bare peppet et allerede eksisterende produkt lidt op og solgt det til en sindsyg pris efter min overbevisning.
Men gode købmand... det er det :-)

  • 0
  • 0
Michael Nordhild

Cisco har aldrig været kendt for at være billige, og her taler vi altså HiDef, så det ville ikke komme bag på mig om kameraerne koster +50k/stk. Andre producenter anbefaler mindst 40" skærme for at bibeholde aspect ratio, real world >< screen.
Så skal der også lige bruges en HiDef multiplexer, da der jo skal sendes en række billeder simultant, med lyd, den er ikke billig.
Når det er sagt, er det nok vejledende priser, med indretning, lyddæmpning (som også er pænt dyrt) etc. Vi har haft videokonference i en årrække, sidst der var tale om at indrette et nyt rum, landede prisen vist omkring 3 mio, med lyddæmpning, projektor til præsentationer codec, audioforstærkere, etc, men uden møbler.
Mvh Michael

  • 0
  • 0
Søren Hansen

Jeg fik præsenteret Ciscos Telepresence på Cisco Networkers i sidste uge.
Det er et blændende flot system, set i forhold til de øvrige løsninger jeg har prøvet, men der er da sikkert andre løsninger, der er ligeså flotte.
Cisco er ikke ligefrem kendt for at fokusere på lavprissegmentet, specielt ikke hvis man insisterer på at betale listepris, så om den pris man skal betale er rimeligt i forhold til udbyttet afhænger af, hvor effektivt lokalet bliver udnyttet, og om effekten af den bedre løsning gør møderne mere produktive.

Til demonstrationen fik vi også en række tips til en bedre udnyttelse, f.eks. hvordan man etablerer fornemmelsen af øjenkontakt ved at stirre ind i kameraet, så dit budskab brænder bedre igennem. Det virkede!

Så hvis en virksomhed virkelig skal udnytte en dyr installation, kan det betale sig at give et kursus til de flittigste benyttere af systemet, så disse små tips sidder fast.

DISCLAIMER: Jeg har ikke en stand forskid på den slags systemer, men har prøvet det lejlighedsvis de sidste 15 år på systemer af varierende kvalitet/pris.

  • 0
  • 0
M Gleerup

kunne være den her
http://video.acninc.com/Training/product/IRIS3000/IRIS3000.html
Nu har jeg haft denne telefon i et par uger, og jeg er vildt godt tilfreds med kvaliteten.
En inkøbspris på 995.- og et abn. på 89.- er til at overkomme.
Der til skal man så indregne at du ringer til fastnet for 0.- i DK og til samtlige IRIS 3000 videotelefoner i resten af verden gratis.
Når man så tænker på at du kan tag den med når du endlig rejser ud i verden (tlf.nr. er fast indkodet i telefonen), putter den i et bredbåndsnet og i løbet af få min kan ringe hjem til DK (fastnet tlf.) gratis og igen, til andre IRIS 3000 tlf. gratis.
Jeg har et par venner der bruger den til forretnings styrning af deres sælger, og ja, kropssproget siger mere end 1000 ord.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere