Fikser 10 år gammel bug i Guitar Hero uden adgang til kildekoden

En ualmindelig ihærdig udvikler har lavet en video af, hvordan han finder og fikser en bug i spillet Guitar Hero III.

Du går måske ikke lige og tænker over det til dagligt, men guitar-simulatoren Guitar Hero III: Legends of Rock fra 2007 er åbenbart plaget af en bug, der forårsager crashes, hvis der er for mange eller for få sange på en setliste.

Det fremgår i hvert fald af en video på YouTube fra brugeren ExileLord. En meget detaljeret video.

ExileLord har således lavet en ca. 12 minutter lang video, hvor han dykker ned i den iøvrigt lukkede kode, kæmper sig gennem blandt andet securom-kopibeskyttelse, for så til sidst at finde og fikse årsagen til problemet. ExileLord har i den forbindelse lavet en patch, så andre ikke behøver gennemgå de samme strabadser.

Til at starte med identificerer ExileLord, hvad han kalder en nullpointer dereference.

»Grundlæggende, så forsøger spillet at hente et objekt, som ikke eksisterer,« fortæller han i videoen.

Og så bliver det ellers mere teknisk derfra, indtil problemet bliver løst.

Træerne vokser dog ikke ind i himlen, da et nyt crash viser sig, såfremt der er omkring 260 sange på setlisten ...

Selvom man - som denne skribent - ikke just er helt skarp ud i assemblerkode, så kan videoen godt være et fascinerende kig værd.

ExileLord knytter selv følgende disclaimer til videoen på YouTube:

»This is a very technical video so if you have zero experience with programming a lot of this will probably go over your head. I try to dumb down as many things in the video as I can but I can only do so much.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere