Firmaer leder efter ’ninjaer’ - men skriv det ikke på CV’et

Jobopslag er fyldt med kreative jobtitler, med ’ninja’ som topscorer. Men fald ikke for fristelsen til at kalde dig selv en ninja på CV’et, lyder rådet.

Det er åbenbart ikke nok at være ph.d. eller lead senior softwareudvikler nu om dage. Man skal også være hurtig som en ninja.

I hvert fald efterspørger mange firmaer ninjaer, når de slår et it-job op, i stedet for at bruge mere traditionelle titler, viser statistik fra den amerikanske jobportal Indeed.com. Det skriver Wired.com.

I skrivende stund er der 569 jobs slået op, hvor titlen ’ninja’ indgår, for eksempel Javascript Ninja, eller Cyber Security Ninja. En kommende sommerpraktikant skal oven i købet både være Ninja og en ’kickass intern’.

Men selvom firmaerne omfavner ninja-titlen, skal man ikke prøve at tilnærme sig jobopslaget ved selv at kalde sig ninja, lyder rådet fra it-rekrutteringsfirmaet Birdstep.

»Udviklere har meget veludviklede ’bullshit’-detektorer. Hvis en fyr kalder sig for ninja eller jedi, gør han bedst i også at være fandens dygtig,« siger Mike Sienkowski, leder af Birdstep, til Wired.

Læs også: Ny trend: Ninjaer overtager job-tronen

For seks år siden var brugen af ninja-titlen næsten ikke-eksisterende, men siden er antallet af ninja-jobopslag vokset med en faktor 70 og har stabiliseret sig på dette niveau det seneste års tid.

I Danmark er kreative jobtitler åbenbart ikke i lige så høj kurs, for på Version2 Job er der lige nu ingen opslag, der leder efter en ninja. Til gengæld har Version2 en blogger, der kalder sig internet samurai.

Udover ’ninja’ bliver titler som ’jedi’ eller ’rock star’ også brugt i USA, mens den nye betegnelse ’brogrammer’ dog ikke har fundet vej til jobopslag på Indeed.com.

Titlen er en kombination af ’bro’ og programmer og dækker over en ny og langt mere macho udvikler-type, der monterer computeren på en fitness-maskine på kontoret, drikker shots i arbejdstiden og fester natten lang.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Kramselund Jereminsen Blogger

Det gælder i jobmarkedet om at gøre sig synlig og sørge for at brande sig selv. Det kan man vælge at gøre med en ligegyldig titel som alle andre har - jeg vil blot være en af de mange, eller gøre det interessant og fortælle hvad man brænder for.

Ninja har været brugt indenfor IT-sikkerhed i mange år, 10+ mener jeg bestemt og man snakker i den forbindelse of te om at et hold til capture the flag konkurrencer består af ninjaer, hvor hvert enkelt medlem er specialiseret indenfor bestemte områder.

Brogrammerkulturen har haft et par uheldige sager hvor det bliver opfattet som store drenge, med tryk på drenge, der holder kvinderne ude af IT - om det er selforskyldt kan jeg ikke sige, men surt for dem som gerne vil have det lidt sjovere.

Det gode man kan sige er at både udviklere og IT-folk idag har lov til at være anderledes og måske ikke altid passe ind i bestemte mønstre. Jeg oplever ofte selv at løsningerne på problemer eller sager som har ligget lidt pludselig løser sig i andre situationer - under en løbetur eksempelvis.

Jeg ser ikke noget problem i at folk bruger Ninja, jedi, guru og lignende på deres CV, men i praksis vil man forhåbentlig se mere på om personen har de rette kvalifikationer og passer ind i organisationen.

  • 4
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere