Firewall-koks udløste massivt nedbrud på midtjyske hospitaler

Plus16. februar kl. 05:126
Skejby Hospital
Kritisk nedbrud lagde Region Midtjyllands hospitaler ned i to timer i slutningen af sidste år. Illustration: Skejby Hospital.
En tekniker måtte ud og afbryde forbindelsen til en intern firewall i Gødstrup for at få Region Midtjyllands systemer til at fungere normalt efter et større nedbrud i oktober.
Artiklen er ældre end 30 dage

I mere end to timer var Region Midtjyllands hospitaler fanget i et kritisk netværksnedbrud den 27. oktober – it-systemerne holdt helt op med at fungere, herunder flere relateret til det kliniske arbejde, og det samme gjorde telefonsystemet, så kommunikationen ind og ud af regionen var blokeret.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
6 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
2
17. februar kl. 10:38

Når man definerer alarmer er det SUPER vigtigt også at rangordne dem.. I mange alarm systemer kan man angive at denne er afhœngig af 'X'.. således at hvis X har et problem (typisk switch, router, firewall) - så vil systemet undertrykke de underliggende alarmer og dermed kun pointere alarmen vedr. X.. Det er oftest noget der ikke bliver gjort.. Men det er en stor hjœlp når uheldet er ude :) Det er desvœrre alt for at let at definere en million alarmer.. Men så ender man i den situation de har vœret i her :(

3
18. februar kl. 02:24

Når man definerer alarmer er det SUPER vigtigt også at rangordne dem.

Men også det er svært at gøre før man har erfaring med hvad konsekvenserne af de forskellige nedbrud er.

Og hvor højst skal man f.eks. rangordne Microsofts servere, hvis man overhovedet ved at man har services som ligger på disse.

4
21. februar kl. 11:24

En DNS fej er nok temeligt vigtigt, og placeres højere end tæt på EOL på en SDD disk.

Hvis ikke MS evner dette, så er de jo en del af problemet ?

5
21. februar kl. 23:35

En DNS fej er nok temeligt vigtigt, og placeres højere end tæt på EOL på en SDD disk. Hvis ikke MS evner dette, så er de jo en del af problemet ?

For os dødelige kunder i andet led til deres services, er det ligemeget om det er DNS eller end SSD der er stået af. Vi opdager kun at der er noget som ikke virker.

6
22. februar kl. 15:36

For os dødelige kunder i andet led til deres services, er det ligemeget om det er DNS eller end SSD der er stået af. Vi opdager kun at der er noget som ikke virker.

For os IT-professionelle, er det ret interessant at høre om årsagen til et stort nedbrud.

1
16. februar kl. 18:18

Jeg har prøvet at sætte sådan noget redundant udstyr op, og det undrer mig ikke at det i stedet for at give stabilitet giver nedbrud. Dt værste er at det er umuligt at teste fuldt ud.