FinTech gør afrikanske bagere til bankfilialer

Der er langt mellem bankkunder og længere mellem banker i en mange afrikanske lande. Ny finansiel teknologi bringer banktjenester til byer uden en hæveautomat.

Omkring to tredjedele af Afrikas befolkning syd for Sahara har ikke nogen bankkonto. Problemet er ikke, at folk ikke ønsker en bank. I stedet er det ofte mangel på banker, der står i vejen, fortæller Daniel Araújo, der er CEO i softwareselskabet Exictos.

»Hvordan laver man banktjenester i et land, hvor der er 34 hæveautomater i et område på størrelse med Portugal,« spørger han retorisk.

Læs også: Bank of England lancerer egen Bitcoin

Når der er langt til nærmeste bank bliver afrikanere effektivt ekskluderet for at have en konto.

»Det er for dyrt og for besværligt. Mange har ikke et ID, som det kræver at oprette en konto,« siger Daniel Araújo.

Butikker driver bank med egne penge

Af samme grund forsøger Exictos med en softwareløsning at bringe bankerne ud til lokalområderne .

»Vi forsøger at få bankafdelinger ud i lokale butikker, cafeer og bagere,« forklarer Daniel Araújo.

»Man skal kunne åbne en konto, betale og overføre penge og hæve. Alt, hvad man kan i en bank.«

Den umiddelbare udfordring ligger i at gøre en tilfældig butiksejer til administrator af bankens penge. Men det sker slet ikke i Exictos model.

Læs også: Iværksættere om udrulning af wifi i Afrika: Vi havde ikke set alle de udfordringer komme

»Butikkerne bruger deres egne penge, og hver dag effektiviseres transaktionerne fra butikkens bankkonto til de brugere, som har hævet eller indsat penge i løbet af dagen,« forklarer Daniel Araújo.

Butiksejeren belønnes efterfølgende med faste gebyrer per transaktion, der er udført.

»Pludselig har jeg bankfilialer alle steder,« understreger softwaredirektøren.

Banksystem på tablet

Teknologien, som banken leverer, består af en terminal, en lille printer til kvitteringer og en tablet.

»Det teknologiske gennembrud, der gør det muligt, er, at man effektivt kan køre frontenden af et banksystem på en mobil platform,« indleder Daniel Araújo.

Læs også: Kritik: Bankerne misbruger NemID-monopol på mobilen

»Samtidig kan interfacet gøres tilpas simpelt, så personer uden teknisk erfaring eller oplæring kan bruge det.«

Bankkunderne swiper deres betalingskort og indtaster en pinkode. Herefter autentificeres brugeren af et centralt banksystem over en krypteret GSM-forbindelse.

Naboen er din ID

Exictos, der er en del af softwarekoncernen Asseco, har ifølge Daniel Araújo haft succes med at rulle løsningen ud i Angola. Nu arbejder selskabet på at gøre det samme i Mozambique, som fra nord til syd måler omkring det samme som en køretur fra Berlin til Lissabon.

Læs også: Bankfolk: Brug Big Data til at jagte dårlige betalere

Landets størrelse og en spredt befolkning gør det ikke realistisk for en bank at bygge filialer op fra bunden. Det skal de små bank-butikker ændre på. Samtidig har Exictos i samarbejde med bankerne forsøgt at dæmme op for de sociale barrierer, der står mellem borger og bankkonto - for eksempel det at mange mangle en gyldig ID.

»Du kommer ind med din nabo. Din nabo verificerer din identiet, og så får du et kort,« forklarer Daniel Araújo og tilføjer:

»I modsætning til mange europæere stoler folk i Afrika stadig på banker generelt. Men de er ikke tilgængelige for folk.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere