Finansminister: Frygt ikke tvangsdigitalisering, it-analfabeter skal nok få hjælp

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
400.000 ældre har aldrig brugt internettet. Men de skal ikke frygte den tvungne digitalisering, der nu er på vej, siger finansministeren. De skal nok få hjælp.

Ifølge ældresagen er der 400.000 ældre, som aldrig har benyttet internettet. Derfor har Mette Bock fra Liberal Alliance spurgt finansministeren, hvordan de skal klare sig, når digitaliseringen af det offentlige for alvor rulles ud.

Læs også: 400.000 ældre har aldrig været på nettet

Nu forsikrer finansminister Bjarne Corydon (S), at de digitale analfabeter nok skal få hjælp.

»Der vil blive taget hånd om de borgere, som har brug for hjælp til digital kommunikation eller som ikke har mulighed for at bruge de digitale løsninger, således at de også i fremtiden får adgang til de ydelser og den service, som de har ret til. Overgangen til digital kommunikation mellem borgere og myndigheder er et opgør med papirbreve og blanketter. Det er ikke et opgør med borgernes muligheder for at få hjælp og vejledning i deres sager med det offentlige,« skriver Bjarne Corydon i sit svar.

Han påpeger, at der er afsat 20 millioner kroner til at forbedre ældres it-kompetencer og otte millioner til at arbejde med it for socialt udsatte.

Digitalisering sker i etaper

For at gøre overgangen nemmere bliver de områder, hvor borgerne allerede er vant til at kommunikere digitalt de første, som bliver ramt af fuld digitalisering. I 2015 kommer de løsninger til grupper, som har brug for mere tid til at lære det digitale. Overgang til digital post sker i 2014.

Desuden vil man stadig kunne få hjælp af borgerservice og på biblioteker. Mens borgere som allerede i dag har svært ved at udfylde blanketter fortsat vil få hjælp.

»Nogle borgere har særlige behov på grund af f.eks. demens, manglende digitale kompetencer eller et særligt handicap. Disse borgere har typisk allerede i dag behov for hjælp til at udfylde blanketter. Her vil myndighederne – ligesom i dag – sørge for en anden form for betjening. Det vil sige, at borgere med særlige behov kan være sikre på, at der vil være medarbejdere, der sørger for, at man får den fornødne betjening,« skriver Bjarne Corydon

  <div class="consent-placeholder"  
       data-category="cookie_cat_functional"  
       onClick="CookieConsent.renew()">Dette indhold kan kun vises hvis funktionelle cookies er accepteret.  
       <br /><span>Klik for at opdatere samtykke</span>  
  </div>
Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (10)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Anonym

Det Ministeren her beskriver, er jo ikke i overensstemmelse med sandheden. Henvender min kone sig til borgerservice, så får hun besked på, at det vil de ikke hjælpe med, hun må gå på biblioteket, hvis hun ikke kan finde ud af det selv, eller har andre der vil hjælpe hende. Utroværdig udtalelse.

Det er udtryk for samme troværdighed, som Ministeren gav udtryk for, da han for kort tid siden, gav udtryk for, at han fortsat havde fuld tillidt til NemID, som han så samtidigt må have været vidende om, allerede var hacket. Under forudsætning af selvfølgelig, at han lader sig rådgive af kompetente rådgivere.

  • 0
  • 0
#2 Jesper Lund

I dag kan jeg modtage post fra det offentlige ved at opsætte en postkasse som overholder visse tekniske specifikationer.

Jeg kan også (frivilligt) kommunikere med Skat digitalt (via Tastselv kode) uden at jeg skal afgive et vidtgående samtykke til en eller flere private virksomheder, som e-Boks eller Facebook.

Nu kommer Finansministeret med "Lov om Digital Post", hvor min post fra det offentlige vil blive tvangsafleveret i "min" e-Boks (uanset om jeg har en), og det vil per lov få samme status som hvis det afleveres i min rigtige postkasse.

For at læse min "egen" post skal jeg afgive et samtykke til e-Boks om at de må opbevare min post (hvad nu hvis jeg ikke ønsker det?), og jeg kommer selv til at stå som dataansvarlig i persondatalovens forstand qua mit samtykke. Jeg skal naturligvis også acceptere at e-Boks fraskriver sig stort set ethvert ansvar for fejl. Er e-Boks nede når jeg gerne vil læse min post? Det er mit problem, brevene er jo afleveret, selv om jeg ikke kan læse dem.

Og det stopper ikke her. For at jeg overhovedet kan afgive mit "frivillige" samtykke til e-Boks, skal jeg først have OCES NemID, det som staten gerne vil kalde den digitale "signatur". Det kræver i øvrigt et andet "frivilligt" samtykke som er temmelig vidtgående fordi man reelt udsteder en blanco check til DanID. Samtidig er der nogle enorme sikkerhedsproblemer omkring NemID som på ingen måde er løst. Jeg aner reelt ikke om jeg kommunikerer med DanID, det offentlige eller en MiTM angriber der er i gang med lidt identitetstyveri.

Da NemID blev introduceret, og da der blev spurgt kritisk til lovgrundlaget, fik vi at vide at der ikke var noget lovgrundlag (lov om elektroniske signaturer overholdes ikke, bl.a. fordi DanID opbevarer den private nøgle), og at det hele hvilede på borgernes frivillige samtykke til DanID. Eller sagt med andre ord: NemID er ligesom Facebook.

Begge dele er stadig korrekte, men nu kommer Finansministeren med en lov som reelt tvinger borgerne til at give et frivilligt samtykke til DanID (og e-Boks).

HJÆLP, @Finansminister, hjælp. Jeg vil ikke afpresses et samtykke til private virksomheder for at læse min egen post, og slet ikke et så vidtgående samtykke som det jeg skal give til DanID.

Quiz til version2 læserne: hvor mange gange er ordet "samtykke" nævnt i bemærkningerne til Lov om Digital Post?

  • 13
  • 0
#3 Morten Juhl-Johansen Zölde-Fejér

Henvender min kone sig til borgerservice, så får hun besked på, at det vil de ikke hjælpe med, hun må gå på biblioteket, hvis hun ikke kan finde ud af det selv, eller har andre der vil hjælpe hende.

Er det et nederlag? Så er der en offentlig institution specialiseret i formidling, der har hjulpet på vej. Det er da en succes og understreger behovet for at bevare biblioteket...

  • 1
  • 0
#5 Jørgen Steensgaard

De øver sig på at hjælpe it-a staklerne, så det lykkes forhåbentlig.

Sidst måtte jeg bede SKAT om hjælp, efter at de hos NemId medfølende havde fundet ud af, at det nok var SKATs problem, at jeg ikke kunne logge ind via TastSelv, men fint på andre offentlige sider.

Da man ikke kan skrive til SKAT uden at logge ind var jeg jo på den, og min tålmodighed klarer ikke telefonventetiden. Jeg fandt heldigvis en kringlet vej ind via borger.dk. Masser af nedslående brugeroplevelser undervejs, formentlig ikke mindst set med en it-analfabets øjne; men det lykkedes faktisk at blive lukket ind hos SKAT, så jeg kunne skrive om mine oplevelser.

SKAT fik hele min korrespondance med NemId, og kunne så oplyse, at det nok var et problem med min Java, "for det plejer det at være". Man forslog, at jeg geninstallerede Java. Dertil kunne jeg kun svare, at den troede jeg ikke på og gerne ville have kontakt til en kompetent person. Det resulterede i et helt fortryllende servicesvar: "Kære Kunde. Vi beklager at du har så store vanskeligheder". Punktum.

Mit cpr-nummer tyder på at jeg tilhører den gruppe Ældresagen taler om. Næste skridt må vel være, at jeg bare skal købe en ny maskine og kun behandle den som it-analfabeter gør. Og hvis jeg spørger, så ...

Jeg tror der er aspekter i problemkomplekset som rækker langt ud over det tekniske.

Normalt har jeg opfattet brugeres problemer med systemer som inspirationer til forbedringer; men i betragtning af den tid det sagen har kostet mig, har jeg nu opgivet at oplyse SKAT om de problemer som jeg oplever. Jeg finder nok hurtigere ud af at kringle mig uden om mærkværdigheder som opstår.

Måske er jeg efter mere en 40 år i branchen kommet ud over it-analfabet stadiet.

  • 0
  • 0
#8 Nicolai Klausen

Mange (de fleste?) er allerede i den gruppe, der skal have hjælp til at udfylde blankerterne idag. Skal de betjenes digitalt i fremtiden, skal de stadig havde hjælp... Det har ministeren ret i.

Hvorfor kan jeg kun bruge den dybt ubrugelige løsning til opskrivning af ungerne i daginstitutionerne som "min" kommune stiller til rådighed?

Hvorfor kan jeg kun "underskrive" ting til det offentlige med NemID (aah ok, der er stadig tastsevlkoden fra skat, men den virker kun til skat og er på vej ud...)

Problemet med den måde der tvangsdigitalisers på i DK er, at vi skaber altid monopoler! De har igen grund til at lave en god løsning for borgerne, kun grund til at gøre det så billiget som muligt og tage så mange penge for det som muligt. Desværre betyder det at vi så godt som altid for tæt på ubrugelige løsninger for os borger, om de også er ubrugelig for de offentlige ansatte der skal modtage og bearbejde borgernes henvendelser ved jeg ikke, men de er jo også kunden for løsningen (det er ikke os borger der er kunden).

  • 1
  • 0
#9 Søren Skaarup

Det er tilsyneladende umuligt at få ændret på den grundliggende fejlslutning at det "bare" handler om IT-kompetencer. Det gør det vel kun for dem der har ingen eller meget få erfaringer med teknologien? Hvis man ellers bruger nettet jævnligt, så burde de "digital" færdigheder man anvender til det, vel være tilstrækkeligt til også at betjene sig selv i forhold til det offentlige! Når de så alligevel ikke er det, er det jo nok dels fordi de offentlige løsninger ofte er af tvivlsom kvalitet (og så er det jo snarere det offentliges "it-kompetencer" der er problemet) og fordi, som jeg har skrevet om før, der er andre kompetencer på spil end "it-kompetencer" og borgerne ind i mellem har andre behov end bare at aflevere nogle valide data til den bureaukratiske maskine. Et yderligere problem er den ensidige fokusering på de ældre. For det første er mange af de yngre af de ældre allerede digitale. For det andet har mange af de ældre af de ældre ikke noget særligt stort behov for at betjene sig selv i forhold til det offentlige. Så hvis vi fokuserer snævert på selvbetjening i forhold til ansøgninger og indberetninger vil jeg sætte et stort spørgsmålstegn ved hvor meget mening det giver at gøre en indsats over for de ældre. Det ville give langt større mening at brug midlerne på dem af de yngre der har udfordringer med at bruge teknologien .... hvis altså igen problemet var manglende digitale kompetencer, hvad der ikke er noget der tyder på at det er. Måske det bare handler om at de ældre er kanon godt organiseret og en faktor på Christiansborg og at IT-kurser er noget dejligt konkret som de ældre i øvrigt er glade for - af mange andre grunde end bare lige fordi de gerne vil betjene sig selv på nettet...

  • 0
  • 0
#10 Anonym

I skal op i omdrejninger, hvis i vil have ændret på noget af det. Her skal i skrive til jeres Folketingspolitiker, og lade være med at snakke om at skrive til folketingspolitikere. Bare GØR det.

Ellers sker der ikke et klap.

Skriv til Digitaliseringsstyrelsen og beskriv hvad i ser af opgaver omkring NemID og andre forhold.

Skriv til alle IT-ordførerne og forlang svar.

Skriv til ministeren ( Bjarne Corydon ) og forlang løsninger, på de opgaver der er.

Løsningerne er der, og det er bare at tage fat i det.

En af løsningerne, er at stoppe den politik, der blev indført af den tidligere regering, hvor ALT skulle privatiseres.

Der ER ting som ikke skal privatiseres i et samfund, og det er bl.a. ting som NemID, eller andre direkte relationer mellem borger og Stat.

Men igen. SKRIV dog til de Folketingsmedlemmer. De er jo ikke monstre, det er mennesker som dig og mig. De er klemt inde af nogen store aktører, der tydeligvis har en speciel interesse. Det er KUN os, der kan trække dem ud af det .

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere