Finansminister Nicolai Wammen (S) afventer »en grundig og fyldestgørende redegørelse« fra Nets efter det ugelange nedbrud i slutningen af juni, der blandt at resulterede i, at 30 procent af NemID-brugerne ikke kunne tilgå digitale tjenester som borger.dk, deres netbank og deres digitale postkasse.
Redegørelsen – der også blev forlangt af Digitaliseringsstyrelsen, som kaldte nedbruddet for »dybt utilfredsstillende« – er under udarbejdelse oplyser Nets til Ritzau, men det er endnu uvist, hvornår den ligger klar.
Læs også: Google vil slette brugeres lokationshistorik efter besøg på abortklinikker
Nedbruddet fik også konsekvenser for NemIDs afløser MitID, der var påvirket både 22. juni og 24. juni.
»Det er dybt beklageligt og helt uacceptabelt, at et så omfattende nedbrud af NemID har kunne finde sted, og at det har taget så lang tid fuldt ud at genetablere driften,« skriver Nicolai Wammen som svar til et § 20-spørgsmål fra Venstres indenrigsordfører Anni Matthiesen.
Læs også: Datatilsynet stikker lussing til Sundhedsdatastyrelsen: Overtrådte GDPR
»Nets, som er leverandøren bag NemID, er forpligtet til at levere en sikker løsning med en meget høj oppetid på 99,90 pct., hvormed de med nedbruddet har overskredet Nets’ forpligtelse på oppetid. Nedbrud kan forekomme, men måles normalt i timer og ikke i dage, hvorfor dette er en exceptionel situation og en sag, som jeg ser på med største alvor,« fortsætter ministeren.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.