Finansminister afventer »grundig og fyldestgørende redegørelse« fra Nets: Endnu uvist, hvornår den ligger klar

11. juli kl. 10:154
Finansminister afventer »grundig og fyldestgørende redegørelse« fra Nets: Endnu uvist, hvornår den ligger klar
Illustration: Mikkel Fauerby.
Efter Nets-nedbruddet i slutningen af juni, er det endnu uvist, hvornår der foreligger en redegørelse af forløbet, oplyser Nets.
Artiklen er ældre end 30 dage

Finansminister Nicolai Wammen (S) afventer »en grundig og fyldestgørende redegørelse« fra Nets efter det ugelange nedbrud i slutningen af juni, der blandt at resulterede i, at 30 procent af NemID-brugerne ikke kunne tilgå digitale tjenester som borger.dk, deres netbank og deres digitale postkasse.

Redegørelsen – der også blev forlangt af Digitaliseringsstyrelsen, som kaldte nedbruddet for »dybt utilfredsstillende« – er under udarbejdelse oplyser Nets til Ritzau, men det er endnu uvist, hvornår den ligger klar.

Læs også: Google vil slette brugeres lokationshistorik efter besøg på abortklinikker

Nedbruddet fik også konsekvenser for NemIDs afløser MitID, der var påvirket både 22. juni og 24. juni.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Det er dybt beklageligt og helt uacceptabelt, at et så omfattende nedbrud af NemID har kunne finde sted, og at det har taget så lang tid fuldt ud at genetablere driften,« skriver Nicolai Wammen som svar til et § 20-spørgsmål fra Venstres indenrigsordfører Anni Matthiesen.

Læs også: Datatilsynet stikker lussing til Sundhedsdatastyrelsen: Overtrådte GDPR

»Nets, som er leverandøren bag NemID, er forpligtet til at levere en sikker løsning med en meget høj oppetid på 99,90 pct., hvormed de med nedbruddet har overskredet Nets’ forpligtelse på oppetid. Nedbrud kan forekomme, men måles normalt i timer og ikke i dage, hvorfor dette er en exceptionel situation og en sag, som jeg ser på med største alvor,« fortsætter ministeren.

4 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
4
12. juli kl. 10:51

De har løbende skiftet mærkelige forklaringer:

  • Vi er ved at rykke nogle kunder over på en anden server
  • Rodcertifikatet var ditten eller datten
  • Afledte certifikater var ditten eller datten

Hvis de havde styr på deres service, så ville de inden for få timer kunne melde soleklart ud, hvorfor 30% af NemId authentikeringerne ikke fungerede.

Men det forklarer faktisk hvorfor det tog så lang tid at fikse. Hvis man ikke forstår hvad der er galt, så er det meget svært at reparere.

Det er ufatteligt pinligt at Nets ikke kunne fikse problemet, og nu afventer alle hvilken type forklaring, der ankommer. Hvilken type af forklaring vil kunne retfærdiggøre at det tog Nets tre dage?

Nets har fået klækkelig betaling for at løfte et monopol-ansvar. Og det ansvar levede de ikke op til.

3
11. juli kl. 21:21

IT-Havarikommission, nu!

En redegørelse fra Nets er lige stroværdig end den redegørelse fra SAS der fik staten til at oprette en havarikommission for luftfart.

2
11. juli kl. 12:20

Har de fået en tidsfrist mht. aflevering af redegørelsen? Eller bestemmer de selv?

1
11. juli kl. 11:04

Og hvad er konsekvensen for Nets, hvis ikke de 99,90 % oppetid bliver overholdt? At staten ikke skal betale for driften af løsningen i den periode, hvor SLA'en ikke blev overholdt? Eller er der også en bod?