Femdobling af licenskrav endte med open source på Handelshøjskole

It-udfordringen: Da Novell overtog en softwareleverandør, steg prisen for e-læringsplatformen massivt. Derfor skifter Copenhagen Business School nu til open source-løsningen Moodle.

Vil I fortsætte med at bruge Sitescape til jeres e-lærings-platform, så skal I til lommerne. Prisen er steget til det femdobbelte. Sådan lød det, da Novell overtog firmaet Sitescape i 2008, men det ville it-folkene på Copenhagen Business School ikke være med til.

I stedet er det nu endt med en gratis open source-løsning, som Copenhagen Business School er gået i gang med at indføre trinvist.

Programchef Niels Markvard fra CBS IT fortæller her om projektet.

Hvad går projektet ud på?

»Vi har nu en e-learning-platform, der hedder Sitescape, som vi vil skifte ud med Moodle, der er open source. Det er et centralt system hos os, der bliver brugt af de studerende og underviserne til at dele filer og informationer om undervisningen. Men vi vil gerne tilbyde mere end det fremover. For eksempel chat, en fora-funktion og quiz'er.

Vi vil gerne tilbyde nye muligheder for blended learning, altså en kombination af traditionel undervisning og e-learning.

I dag er der nogle, der bruger systemet meget og er ret opfindsomme, og andre, der slet ikke bruger det. Vi vil gerne kunne tilbyde en e-learning platform for alle 20.000 brugere.«

Hvad er din rolle i projektet?

»Jeg står for den it-tekniske del af projektet, og så er der to andre projektledere, der tager sig af henholdsvis den kommunikationsmæssige og pædagogiske side af projektet. Jeg har generelt en del af ansvaret for udviklingen af udadrettede it-services til de studerende.

Vi har testet systemet nu på en gruppe studerende, dem på HA(it.) og BA in Information Management. De har prøvet standardpakken, som bare er en rå udgave, og de erfaringer er vi ved at analysere nu. Derefter skifter vi på en lempelig måde ved kun at lade de nye studerende skifte over til Moodle. Så det bliver ikke en bigbang-løsning, men en lempelig migration.«

Hvilken teknologi indgår i projektet?

»Moodle er baseret på PHP og som sagt open source. Det er udviklet i Australien specielt til e-learning.

Det bliver brugt mange steder, og ved at bruge open source kan vi blive inspireret af det kæmpe community, der findes omkring det. Så kan vi hurtigt tage nye plugins ind og på den måde hurtigt reagere på nye strømninger og ønsker til vores e-learning-platform. Ved at vælge open source bruger vi så også vores penge på udvikling og ikke licenser «

Hvilke udfordringer er I stødt på undervejs?

»Den største udfording er, at vi har meget kort tid. Vi vil gerne have et kørende system den 1. juni, for at vi kan være sikre på, at de administrative processer, der ligger bag, er på plads inden de nye studerende starter.

Vi skal også rent design- og funktionsmæssigt finde ud af, hvad vi gerne vil præsentere over for de studerende. Vi vil gerne inspirere de studerende og underviserne til at finde ud af, hvad de kan bruge systemet til. De skal ikke blive afskrækket af, at grundudgaven er en ret rå udgave, så de skal kunne finde ud af, at det hurtigt kan customiseres til det, de har brug for.

En anden helt generel udfordring er at få data ind. Vi skal have integreret brugerne i systemet og sikre, at de rigtige personer ser de rigtige oplysninger og er tilknyttet de rigtige hold. Det skal samles fra forskellige systemer, så det er også en udfordring. I det gamle system skete en del oprettelser i hånden, og det vil vi gerne udover nu.«

Hvilke gode råd kan I give til andre?

»Eftersom det er et open source-produkt og relativt nemt at installere, så er mit råd at få installeret en version og give det frit til en begrænset gruppe mennesker. Så får man prøvet nogle af grundfunktionerne af, og så kan man gøre sig nogle tanker om, hvad man gerne vil tilbyde med e-learning.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (13)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Kasper Sørensen

Som tidligere Cand.Merc.Dat'er må jeg sige bravo, tillykke og godt gået. Sitescape var godt nok ikke noget at råbe hurra for. Det ærgelige er dog, at Dat'erne selv havde udviklet et rigtig fint system (kaldet DIVE) som blev skrottet i ensartethedens tegn, da Sitescape blev lanceret. Det lyder lækker med Moodle, men symbol- og lærings-værdien var nu også stor i DIVE.

  • 0
  • 0
Daniel Horn

For mig siger det ikke andet end at der er 82 steder i Danmark der er nogen der har registreret sig som at de bruger Moodle.
Hvis man tager et hurtigt kig ned af listen er det relativt "små" enheder - så for mig er det ikke lige et successkriterie :)

Det kunne jo være interessant at se hvad man sparer ved at bruge Moodle og hvorfor det lige er Moodle der er blevet valgt.

  • 0
  • 0
Per Erik Rønne
Kasper Sørensen skrev:
Som tidligere Cand.Merc.Dat'er må jeg sige bravo,

Hvordan kan man dog være »tidligere cand.merc.dat.«?

Man kan som mig være »tidligere stud.scient.«, enten fordi man er droppet ud af studiet, eller fordi man som i mit tilfælde har bestået eksamen. Men er man »cand.scient.« eller i dette tilfælde »cand.merc.dat.« er man det nu altså for livstid.

Og så skrives disse titler ikke med stort begyndelsesbogstav ...

PS. Jeg gætter på at han mente »tidligere stud.merc.dat.«, der aldrig fik gjort studiet færdig.

  • 0
  • 0
Anders Sørensen

han mener bare at du ikke er tidligere cand.merc.dat, da det var noget du blev da du bestod eksamen. Du mister ikke bare titlen "CAND.merc.dat" og derfor kan du ikke være tidligere "CAND.merc.dat"...
vil nu mene det er off-topic, men på den anden side, kan det være relevant for nogen her inde. f.eks. om man er microsoft partner etc., da nogen vil vide hvilken motiv folk har når de skriver noget - og ikke selve indholdet :P

  • 0
  • 0
Nikolai Beier

Der blev skrevet et par artikler dengang CBS startede med Moodle version 1.x

CBS: http://cbsobserver.dk/cbs-observer-marts-2010 side 12 og 13.

Artikel fra 2010 september i "Gymnasieskolen": http://www.gymnasieskolen.dk/article.dsp?page=23915

Den mest interessante er en kort rapport fra AAU om E-læring med Moodle som værktøj (8 sider): http://ojs.statsbiblioteket.dk/index.php/lom/article/view/3927/3434


Siden da (starten af 2011) er Moodle v. 2 med større strukturelle ændringer udkommet, og fx CBS er ved at gøre klar til udrulle den til næste semesterstart efter sommerferien 2011, til hele CBS.

Der blev holdt et foredrag om det, Videoerne ligger her: http://ftp.klid.dk/ftp/video/2011-05-03-moodle/ (kan ses med VLC), og kommentarerne står her: http://linuxin.dk/node/18230

Der efterlyses et fagligt netværk i Danmark for folk, der implementerer og driver Moodle-installationer. TopDanmark siges at mangle samarbejdspartnere med andre der har Moodle-erfaringer.

Apropos materiale, så har RUC på "RUCtube" lagt seks video-vejledninger op: http://ructube.appinux.com/videos/76/s%C3%A5dan-opretter-du-et-kursus-i-...

  • 0
  • 0
Nikolai Beier

Nogle forlag laver Moodle-materiale i form af kursusmateriale til e-learning, fx Gyldendal og Systime: http://moodle.gyldendal.dk/ og http://www.systime.dk/ungdomsuddannelser/kemi/kemipakke-til-moodle.html

Moodle-materiale fra "Danske Science gymnasier": http://www.emu.dk/gym/tvaers/sciencegym/Moodle-materialer/Moodle.html

Danske universiteter med Moodle-sider online:
* CBS
* IT-universitetet
* DTU:
* RUC
* AAU
* (Hvad med SDU, AU og KU ?)
Dertil en række gymnasier og nogle folkeskoler og højskoler
* Silkeborg: http://gasportal.silkeborg-gym.dk/moodle/
* Hellerup: http://moodle.ghg.dk/
* Brøndby: http://moodle.brondby-gym.dk/
* Tønder: http://moodle.toender-gym.dk/
* Selandia HTX: http://www.selandia-ceu.dk/Selandia/Nyheder.aspx?M=News&PID=8341&NewsID=856
* Mariager: http://moodle.mariager-hojskole.dk/
* Ribe: http://obs.ribekatedralskole.dk/moodle/
* Virum: http://moodle.virum-gym.dk/
* Vejle: http://moodle.vejlehs.dk/
* (og Danske Science Gymnasier generelt?)
Dem, der selv har registreret sig: http://moodle.org/sites/index.php?country=DK

På verdensplan registreres der godt tusind nye Moodle-websteder per måned (siden januar 2010), og totalen er godt 50 000 websteder. Hvis brugerne bidrager til at forbedre brugerfladen/betjeningen, kunne systemet blive rigtig lækkert!
[Statistikken kan ses på http://moodle.org/stats/ ]

Mon integrations-omkostninger til STADS-systemet, der bruges på danske universiteter, kan deles mellem dem?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere