Fem ting du aldrig skal sige til it-chefen

Der er visse ting, it-chefen ikke gider høre. Blandt andet er teknologi-snak på bekostning af forretnings-snak et no-go. Læs her, hvad du ikke skal sige til chefen.

Åbenhed er fint nok, men nogen gange kan en medarbejder også være for åbenmundet.

Amerikanske Computerworld har identificeret fem ting, som it-chefen ikke gider høre fra sine ansatte. Punkterne er blevet til ved at invitere en nogle af personerne på amerikanske Computerworlds liste over de 100 bedste it-ledere i 2008 til at debattere emnet - altså hvad chefen ikke gider høre fra en medarbejder.

Teknologisnak og ingen forretningssnak

Det du'r ikke kun at interessere sig for teknologi på bekostning af forretningen. Det er vigtigt at forklare, hvordan teknologien kan hjælpe forretningen.

CIO (it-chef/direktør) ved St. Johns University i New York formulerer det på følgende måde:

»Man medbringer meget mere troværdighed til diskussionen, når man præsenterer teknologi i en forretningsmæssig sammenhæng.«

Der er kun en løsning ...

It-folk kan have en tendens til kun at fokusere på en bestemt teknologi. Eksempelvis et programmeringssprog, som de har en forkærlighed for, mener Neal Puff, der er CIO i Arizona Yuma County.

»Og når man udvikler sådan en holdning, bliver man betragtet som en forhindring eller en vej-spærring. Folk vil antage, at du kun vil have tingene på en bestemt måde, og ikke kan lide det på nogen anden måde,« siger han.

Neal Puff fortæller desuden, at han er træt af, når teknologier nærmest bliver til religioner.

Fingerpegen

Chefer gider ikke høre, at det er de andres skyld, hvis en deadline bliver overskredet eller et projekt kuldsejler. Særligt ikke hvis it-medarbejderne ikke selv først har prøvet at redde tråddene ud, før de begynder at pege på hinanden som årsagen til problemet.

»Jeg vil have et team, der arbejder sammen og ikke et, der er politisk. Og hvis jeg ser det ske, tror jeg, folk prøver at score (billige, red.) point,« siger CIO og næstkommanderende i Direct Energy i Toronto Kumud Kalia.

Han erkender dog, at der selvfølgeligt kan være personlige problemer, som det er nødvendigt for ham at kende til. Eksempelvis vil Kumud Kalia gerne høre fra ledere, hvis en ansat overvejer at finde et nyt job.

Det kan ikke lade sig gøre
I følge CIO og vicepresident ved T-mobile USA inc. Robert Strickland, så er det en dårlig idé, det der med at sige: "Det kan ikke lade sig gøre."

»Det kan godt være, det er umuligt at nå den præcise målsætning, sådan som den er blevet beskrevet. Men før du siger, det er umuligt, så fortæl mig om nogle af de udfordringer, du kan støde på, og så kan vi have en samtale om at overvinde disse udfordringer,« siger han i følge amerikanske Computerworld og tilføjer:

»Du vil blive overrasket over, hvad du kan opnå, hvis du giver slip på fordommene.«

Overraskelser

Næsten alle CIO's er ifølge amerikanske Computerworld enige om, at de ikke kan lide overraskelser - særligt den ubehagelige slags.

CIO ved Scottrade Inc. (en amerikansk børsmæglervirksomhed) Ian S. Patterson fortæller, at han foretrækker at høre både gode og dårlige nyheder direkte fra sine medarbejdere. Så når nogen kommer hen til ham og siger: "Jeg vil lige varskoe dig ...", så får de altid hans opmærksomhed.

Derudover foretrækker din chef formentlig at høre nyheder før snarere end siden, fortæller CIO Gregory B. Morrison i Cox Enterprises Inc.

»Tidlige hjælp kan være med til at forhindre et lille problem i at udvikle sig til en katastrofe.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (8)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Morten Jensen

"Teknologisnak og ingen forretningssnak
Det du'r ikke kun at interessere sig for teknologi på bekostning af forretningen. Det er vigtigt at forklare, hvordan teknologien kan hjælpe forretningen."
Bortset fra at 99% af IT chefer kommer fra accounts, og har en MBA. De forstaar ikke hvad vi snakker om...

»Man medbringer meget mere troværdighed til diskussionen, når man præsenterer teknologi i en forretningsmæssig sammenhæng.«
Bortset fra at alle MBA uddannede IT Chefer gaar ud fra at IT folks forretnings forstaaelse er lig nul, saa derfor bliver IT pro folk holdt langt vaek fra moeder hvor forretningen diskuteres serioest.

Der er kun en løsning ...
It-folk kan have en tendens til kun at fokusere på en bestemt teknologi. Eksempelvis et programmeringssprog, som de har en forkærlighed for, mener Neal Puff, der er CIO i Arizona Yuma County.
Ja, der er noget om det, men det haenger jo sammen med erfarings grundlag, saa "ingen efteruddannelse"="En loesning" Vi kan BEDST lide at arbejde med teknologier vi VED virker.

"Og når man udvikler sådan en holdning, bliver man betragtet som en forhindring eller en vej-spærring"
Nej hus forbi, keep it simple er hvad der virker med ledelsen. Giv dem for mange forslag og de spoerger deres soen som gaar i 1G om Jboss er en god udviklings platform...

Jeg vill ikke kommenterer religioner herinde, men det kan vaere fristende at lade ledelsen tro at vi finder gud i server rummet.

Fingerpegen
Chefer gider ikke høre, at det er de andres skyld, hvis en deadline bliver overskredet eller et projekt kuldsejler. Særligt ikke hvis it-medarbejderne ikke selv først har prøvet at redde tråddene ud, før de begynder at pege på hinanden som årsagen til problemet.

Det er her det bliver interressant, teamwork virker, bare ikke altid for IT. Her er der noget vi kan laere meget af.

  • 0
  • 0
Kristian Larsen

Det er desværre alt for rammende det du siger.

Meget af det er endda kommunikations problemer, som ofte eksploderer når cheferne blander sig fordi de ikke forstår det.

Dette er et autentisk eksempel:

Projektleder: jeg skal ikke bruge det der alligevel
Mig: ok.

Leder: hvorfor har du ikke afleveret X til projektleder.
Mig: jamen han sagde jo...
Leder: Tænker [jeg gider ikke fingerpegeri].

  • 0
  • 0
Lasse Hillerøe Petersen

"Det kan ikke lade sig gøre"

Nu så jeg tilfældigvis at opslaget "NP-hårdt" var blevet opdateret i leksikonnet, og min associativt fungerende hjerne kunne ikke undgå at kæde det sammen med denne artikel.

Hvor ofte mon det sker, at IT-chefen forventer at man laver en løsning som faktisk (NP-hårdt) ikke kan lade sig gøre?

Det kunne være sjovt at se en statistik, men anekdoter om det kan vel også gøre det?

Er der nogen der har eksempler på at den situation er forekommet - at kunden/projektlederen/IT-chefen har krævet en løsning, som udvikleren/arkitekten af "datalogiske" årsager har måttet besvare med: "Det kan ikke lade sig gøre"?

-Lasse

  • 0
  • 0
Henning Makholm

> Hvor ofte mon det sker, at IT-chefen forventer at man laver en løsning som faktisk (NP-hårdt) ikke kan lade sig gøre?

Så tænker man lige igen over om det faktisk er det helt generelle NP-hårde problem han vil have løst. Det er ubehagelig nemt at komme til at fejlslutte fra "dette problem er en instans af en NP-hård problemfamilie" til "dette problem kan ikke løses indenfor en rimelig tid". Men det konkrete problem kan meget vel have særlige egenskaber der gør at det er mere håndterbart end det generelle. Chefen vil måske have n-farvet en graf. Uha, det er NP-hårdt. Men hvis man graver lidt dybere, viser det sig måske at de grafer chefen faktisk er interesseret i, er næsten plane, og at afvigelserne fra planhed er pæne nok til de kan håndteres ad hoc når n er så stor som chefen forestiller sig.

Et andet eksempel er typetjek i ML eller et andet Hindley-Milner sprog. Det kan bevisligt ikke lade sig gøre hurtigere end eksponentiel tid i størrelsen af programmet i værste tilfælde. Men eksemplerne på at det tager længe forudsætter at programmet er struktureret overordentlig bizart, på en måde programmører aldrig skriver i praksis. Og standardalgoritmen for problemet opfører sig I PRAKSIS for faktisk forekommende inddata så tæt på lineært at det næsten ikke er til at skelne.

En tredje mulighed er at chefen faktisk vil være tilfreds med en heuristisk approksimation til løsningen, eller virkelig kun har brug for at få løst så små instanser af problemet at eksponentiel køretid er acceptabelt.

Ingen af disse løsninger finder man ved at råbe "umuligt!" og så i øvrigt nægte alt. Det er en del af fagmandens opgave at hjælpe med at skære problemet til så der kan findes en realistisk løsning, og ikke blot forvente at kunder/chefer kommer med perfekte problemformuleringer fra starten. Sådan en tilskæring kræver nemlig i sig selv fagkundskab.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere