Fejlende kø-system og et kabel i Norge: Her er årsagerne til e-Boks' nedbrud

Illustration: Borger.dk
E-Boks' tjenester har i en længere periode været præget af nedbrud og forstyrrelser. Version2 har fået aktindsigt i en rapport, hvor e-Boks gør status over problemerne.

E-Boks har den seneste tid været hårdt ramt af nedbrud, og alene i januar måned har virksomhedens digitale postkasse været sendt til tælling flere gange.

Og et af hovedproblemerne ligger tilsyneladende i e-Boks’ kø-system.

Det fremgår af en såkaldt ‘problem management rapport’ fra e-Boks, som Version2 har fået aktindsigt i.

»Ved de seneste driftsproblemer i januar 2020 er der på kø-systemet (MQ) oplevet udfald, der får løsningen til at gå ned. Da det er tydeligt, at kø-systemet fejler, har hovedfokus været på at finde årsagen til disse fejl,« skriver e-Boks i rapporten.

»Da logs bl.a. har vist, at der kan være problemer med måden, løsningens kode benytter kø-systemet på, har der været fokus på at få rettet disse udfordringer (...). Derudover har log-gennemgang også vist, at der har været behov for at tilrette konfigurationen af kø-systemer for at håndtere belastningsfordeling.«

Der er dog ikke nogen forklaring på, hvorfor problemerne øges i løbet af den seneste tid, i forhold til de foregående mange år.

Ifølge Computerworld har e-Boks' post-løsning misligholdt kontrakten med Digitaliseringsstyrelsen, når det gælder oppetid, i syv ud af de seneste otte måneder. Det har resulteret i en række bøder.

Mangfoldig problematik

E-Boks og den Digitale Postkasse, virksomheden leverer til danske borgere, har været nede mere end en håndfuld gange siden sommeren 2019. Og ifølge rapporten fra e-Boks har man – udover det omtalte kø-system – haft problemer med alt fra planlægning af kapacitet til overgravede kabler.

»De oplevede symptomer har i hovedparten af tilfældene været de samme: ustabile services, manglende adgang og reduceret funktionalitet. Selvom symptomerne har været ensartede, har de underliggende udfordringer været mangfoldige: overgravet kabel i Norge, fejlbehæftet ændringsgennemførsel, kaskadeeffekt i vores beskedkø-system, kapacitetsplanlægning, konfigurationsfejl, etc.«

KMD leverer drift til e-Boks, og af rapporten fremgår det også, at e-Boks har bedt KMD om at øge kapaciteten for beskedkø-systemet.

Derudover arbejder Digital Post-leverandøren på at analysere sig frem til alle tænkelige årsager til, at kø-systemet fejler.

»Der arbejdes på yderligere analyse, mens forbedringsinitiativerne er undervejs. Dette gøres for at sikre at der ikke er overset områder, som kan have en potentiel indflydelse på driften, og for at sikre, at root-causes for alle incidents er håndteret.«

E-Boks arbejder desuden på at justere sin egen software og den måde, hvorpå den benytter de underliggende komponenter. Den øvelse regner man med at være i mål med inden udgangen af februar.

På vej ud

E-Boks vandt det første udbud om Digital Post i 2009 og har været leverandør af tjenesten lige siden.

Efter et kontroversielt forløb tabte virksomheden dog i 2019 opgaven til Netcompany.

Læs også: Netcompany vandt kontrakt på Digital Post - men udbuddet blev annulleret. Læs hvorfor her.

Digitaliseringsstyrelsen prækvalificerede i foråret 2018 IBM, e-Boks og Netcompany til opgaven, men efterfølgende trak IBM sig fra udbuddet. Dermed stod kampen mellem e-Boks og Netcompany.

I december 2018 opstod de første udbudsvanskeligheder.

Kort før jul annullerede Digitaliseringsstyrelsen sit første udbud på it-projektet med henvisning til mindre fejl i de modtagne tilbud, men senere kunne DigiTech fortælle, at årsagen til annulleringen var en klage fra e-Boks.

Klagen fra it-leverandøren kom, fordi Digitaliseringsstyrelsen oprindeligt havde valgt at tildele kontrakten til Netcompany, men e-Boks klagede til Klagenævnet for Udbud om, at der var tale om særbehandling, og det fik Digitaliseringsstyrelsen til at lancere en ny runde.

Klagenævnet for Udbud endte med at give e-Boks medhold i klagen, og nævnet konkluderede, at Digitaliseringsstyrelsen havde brudt sig mod udbudsloven.

Også i maj 2019 var der problemer med udbuddet.

Her blev det ikke annulleret, men i stedet overgik parterne til det, der kaldes udbud med forhandling.

Læs også: Digital Post udskudt igen: E-boks dumpede på testkrav - Netcompanys fejl mørklægges

Det betyder, at de to leverandører fik mulighed for at rette op på en række fejl, som styrelsen havde identificeret i begge tilbud.

Netcompany overtager planmæssigt opgaven med Digital Post i 2021.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (9)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Mogens Lysemose

Endelig en smule tekniske fakta, tak!

Men det rejser jo nye spørgsmål.
Undrer mig over kabler i Norge kan få e-boks til at gå ned - er det ikke hosted I Danmark? Er det pga. Anden rerouted trafik?

Også mærkeligt at køfunktionen pludselig sætter ud, er det pga. spidsbelastning? Er belastningen steget eller har man skåret ned på kapaciteten?

  • 14
  • 0
Jens Beltofte

Men det rejser jo nye spørgsmål.
Undrer mig over kabler i Norge kan få e-boks til at gå ned - er det ikke hosted I Danmark? Er det pga. Anden rerouted trafik?

Nu er E-boks også på det norske marked, så spørgsmålet er om løsningerne i de to lande er så tæt koblet enten på applikations- eller driftsniveau, at et overgravet kabel i Norge kan lægge den danske version ned.

  • 7
  • 0
Morten Fordsmand

underliggende udfordringer været mangfoldige: overgravet kabel i Norge, fejlbehæftet ændringsgennemførsel, kaskadeeffekt i vores beskedkø-system, kapacitetsplanlægning, konfigurationsfejl, etc.«

Gad vide hvad etc. i ovennævnte betyder for det ligner da ellers fuld plade med de triggerevents de nævner.

  • 4
  • 0
Sune Marcher

Også mærkeligt at køfunktionen pludselig sætter ud, er det pga. spidsbelastning? Er belastningen steget eller har man skåret ned på kapaciteten?


Super relevant spørgsmål!

MQ teknologi er så gammel at det burde være klippestabilt, og hvis e-boks anvendelsen af messaging var dårligt implementeret, burde det have givet problemer meget tidligere.

Håber vi får lov til at høre post mortem detaljer :)

  • 1
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere