Fejlagtig vejledning fra Statens IT kostede styrelse over en halv million

Da Slots- og Kulturstyrelsen skulle have et nyt produkt til fjernarbejde, blev de vejledt til at indkøbe for 470.000 kroners telefoner, som i sidste ende ikke kunne køre produktet, de var købt ind til.

Statens IT havde stået for vejledningen i at gøre Slot- og Kulturstyrelsens medarbejdere mere 'mobile.' Men nu, mere end et år senere og 607.000 kroner fattigere, vælger styrelsen at droppe den løsning, som Statens IT havde forelagt. Det skriver Computerworld.

Og der er ifølge Computerworld tale om decideret fejlagtig vejledning. Slots- og Kulturstyrelsen havde bestilt et produkt til at fjernstyre dele af medarbejdernes opgaver, så de kunne klares over telefonen.

Det var Citrix, som leverede det overordnede produkt, mens Statens IT tilpassede det og vejledte styrelsen i brugen. Men her gik det så galt. Slots- og Kulturstyrelsen fik at vide, at der bare skulle skaffes telefoner med Android 5.0 eller højere, så de indkøbte 163 Huawei P9 og 100 Sony Z2.

Men de virkede ikke med produktet, som i øvrigt hedder Mobile IT-arbejdsplads, eller MIA.

Må vente

Regningen for telefonerne nåede op på 470.000, og hvis man så oveni lægger prisen på de licenser, som styrelsen højst sandsynligt ikke vil komme til at bruge i en nærmere fremtid, så løber den samlede regning op på 607.000 kroner.

Men licenserne sidder de med, og produktet, som de havde bestilt, var en del af det, man kalder en indkøbsaftale. Det betyder, at Slots- og Kulturstyrelsen er bundet på mund og hånd og ikke har mulighed for at lede efter et andet produkt.

Så de må vente. Og det ærgrer kontorchef i Slots- og Kulturstyrelsen Kresten Bay:

»Vi må bare konstatere, at i og med at jeg ikke har lov eller mulighed for at finde et alternativ, så må jeg vente på, at Statens IT og leverandøren får modnet systemet tilstrækkeligt til, at vi kan tage det i brug,« siger han.

Det fremgår ikke af artiklen, hvorvidt Statens IT er den oprindelige afsender af den fejlagtige vejledning, eller om det blot er oplysninger videregivet direkte fra leverandøren, Citrix.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Brian Schmidt Pedersen

Jeg har på ingen måde fuld indsigt i hvordan de forskellige indkøbsaftaler er skruet sammen, og har slet ingen indsigt i hvordan SIT arbejder, så jeg kan kun gætte med den viden jeg har.

Jeg ved at statslige organisationer er forpligtet til at foretage deres indkøb på statens indkøbsaftaler, hvis der findes en sådan for det/den produkt/service der ønskes købt. Det er derfor man i hverdagen kalder dem "SKAL" aftaler, fordi at man SKAL købe på dem, selvom man synes der er et andet produkt man hellere vil have på SKI aftalerne. Kommunerne og andre ikke-statslige organisationer er, mig bekendt, ikke underlagt disse forpligtelser.

Leverandør af telefoni, telefoner (og tilbehør dertil) til staten er pt. Telenor. SIT kunne måske have valgt at købe et stort parti og videresælge dem til slutkunden. Tvivler der er nogen der gør dette.

PC'ere håndteres på en lidt anden måde. En eller to gange om året (har ikke styr på hvor ofte), laves der et fællesudbud, hvor de forskellige statslige organisationer angiver hvor mange PC'ere af forskellige typer og bestykninger (indenfor rammeaftalen) der er behov for, for den kommende periode. Så vinder den leverandør der giver den bedste pris og man får stordriftsfordelene. Her har SIT nok væsentlig lettere ved at håndtere at købe ind til deres kunder også, da de alligevel skal smide deres image på inden videreformidling til kunden.

  • 0
  • 0
martin nielsen

Når du som organisation får leveret en komplet løsning som denne, så er problemet jo, som altid, at ingen indenfor din organisation forstår sig på om det nu er en god løsning eller ikke, og fordi det leveres af en tredjepart så er det ingens skyld når det går galt.

Leverandøren siger "jamen det var det kunden ville have", kunden siger "jamen det var leverandøren der sagde det var det vi skulle bruge", og brugerne siger "... der var ikke nogen der spurgte os?"

Hvorfor bliver de ved? Det er den samme fejl om, og om, og om igen. Hvis det er en løsning som Statens IT står ved, så har de vel for guds skyld lavet en demo først, ja? Et proof of concept? En enkelt test? Eller snakker vi "åh gud der er mere end 2 sider i den her kontrakt, okay vi skriver bare under, det er ikke vores penge alligevel"?

Når vi nu lovgiver om alle mulige andre ligegyldige ting, hvor er så vores kompetencelovgivning, der fratager offentlige ansatte retten til at være offentlige ansatte når de bliver ved med at begå brølere på vores andres regning?

  • 1
  • 0
Knud Jensen

Hvorfor startede man ikke med at købe en telefon og en licens, for at teste om det virkede?

Og hvis det var noget de fik at vide ville virke, er der så ikke en konsulent/virksomhed som regningen kan sendes videre til?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere