Fejl i Sundhedsplatformen låste læger ude af patienternes journaler

Illustration: REDPIXEL.PL/Bigstock
Hele tirsdag formiddag forsøgte lægerne i Herlev, Gentofte og på Rigshospitalet forgæves at logge på den nye, omdiskuterede it-platform Sundhedsportalen. Det resulterede i stor irritation og udskydelser af operationer.

I går, tirsdag, skabte den meget omtalte og problemfyldte Sundhedsplatformen store problemer for lægerne på hospitalerne i Herlev, Gentofte og Rigshospitalet. Lægerne kunne i adskillige timer simpelthen ikke tilgå systemet, hvor blandt andet patienternes journaler, røntgenbilleder og andre vigtige dokumenter opbevares. Det skriver Politiken.

På Rigshospitalets afdelinger i både København og Glostrup betød det længere ventetider, og at en række operationer måtte udskydes, fortæller hospitalets vicedirektør, Per Jørgensen.

»Det har gjort nogle arbejdsgange tungere og mere langsommelige, og derfor er der givetvis patienter, der har ventet længere på en ambulant kontrol, og der er også nogle få operationer, som vi holdt tilbage og lod vente lidt, før vi gik i gang med dem igen, af hensyn til patientsikkerheden«, siger han til Politiken.

Læs også: Sundhedsplatformen: Personalet undgår at bruge IT-systemet

Og samme scenarie gjorde sig gældende på Herlev og Gentofte Hospital, fortæller hospitalernes vicedirektør, Anne Gram, til avisen.

Fejlen opstod, fordi der tirsdag morgen blev foretaget en bestemt type overførsel af data, som ikke før er gennemført i det relativt nye system. Det blokerede for, at hospitalernes brugere kunne logge ind på systemet fra omkring klokken 7.45, skriver Politiken.

»Det er klart, at det påvirker i betydelig grad, når man ikke kan logge på netop i den periode, hvor dagbemandingen kommer på. Så Sundhedsplatformen var til alle praktiske formål godt og grundigt nede, og det er naturligvis ikke tilfredsstillende«, siger it-direktør i Region Sjælland, Per Buchwaldt, der er ansvarlig for Region Hovedstadens og Region Sjællands fælles it-infrastruktur bag Sundhedsplatformen.

Læs også: Forsker: Omfattende arbejdsændringer med Sundhedsplatformen var ikke forberedt godt nok

I maj måned sidste år tog hospitalerne i Herlev og Gentofte den nye it-platform Sundhedsplatformen i brug. Platformen var ment som et sted, hvor information fra flere forskellige it-systemet skulle samles - heriblandt patientjournaler, som borgerne selv kan få adgang til med den nye platform.

Men systemet har siden implementeringen givet anledning til stor frustration og adskillige klager fra lægerne, som oplevede store problemer med funktionaliteten af platformen. I efteråret fulgte Rigshospitalet i København, trods adskillige advarsler, så trop og implementerede systemet.

Siden har Sundhedsplatformen dog både været langt mere stabilt og givet hurtigere svartider end de tidligere systemer, fortæller Per Buchwald.

»Det her en situation, vi ikke har set før, men det er klart, at når der er tale om et fælles system, som erstatter mange gamle systemer, så opstår der en betydelig afhængighed af systemet. I den situation bliver nedbrud selvfølgelig også mere kritisk«, siger han til Politiken.

Læs også: 35 overlæger advarer: Sundhedsplatformen giver patientkaos

Nedbruddet nåede dog ikke at kaste nogle alvorlige hændelser af sig, før det i løbet af eftermiddagen kom op at køre igen, fortæller Rigshospitalets vicedirektør, Per Jørgensen.

»Vi har ikke et detaljeret billede, men et billede af, at det har været ganske stilfærdigt i den forstand, at der er nogle ting, der har taget længere tid, og nogle ting, man ikke har startet, men ingen tilbagemeldinger om, at der skulle være gået noget galt.«

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere