Harddiskfejl og manglende backup førte til 17 års tabt læringsmateriale

En fejl gjorde, at usunde diske blev spejlet. I kombination med en it-fejl i en harddisk var det fatalt.

17 års arbejde gik tabt, da lærer Trille Kis Ringsborg, Nordfyns Kommune mistede undervisningsmateriale, opgaver og notater som følge af IT-fejl. Det fortæller Samdata Magasinet, der udgives af it-fagforeningen SAMDATA/HK. Og hun var langt fra den eneste, der blev ramt - også elever og andre lærere i kommune blev ramt.

Episoden skete tidligt på året i 2016, hvor Trille Kis Ringsborg tømte alle sine usb-stik og lagde materialet over på sit personlige drev på de nordfynske skolers fælles IT-system. Det skulle hun ikke have gjort.

»Jeg gjorde det på gentagne opfordringer. Vi havde så mange gange fået at vide, at det var det sikreste sted at samle alt sit materiale dér, og jeg havde stort set lige fået gjort alvor af det, da det skete,« siger hun, der er lærer på Sletten Skole i Nordfyns Kommune, til Samdata.

Det, der skete i april, var en kombination af en af harddiskfejl og manglende backup af de nordfynske skolers fælles drev, som bruges af omkring 3.400 elever og 400 lærere.

De harddiske, som lagrer data, spejler normalt hinanden, så det er muligt at udskifte en harddisk, hvis den ikke fungerer – det var tidligere sket flere gange årligt, uden at der opstod problemer for de intetanende brugere af den grund.

Da en harddisk brød sammen denne gang, var der imidlertid forinden opstået en fejl i systemet. Det betød, at det var de usunde diske, der blev spejlet. Normalt vil data så problemfrit kunne genskabes ved hjælp af en backup – men sådan en eksisterede ikke.

Rodebunke

Ejner Jensen, der er direktør for Børn og Unge i Nordfyns Kommune, forklarer, at resultatet af dobbeltfejlen svarede til, at al post til kommunens borgere blev hældt ud i en bunke, og at borgerne derefter blev bedt om at finde hver deres konvolutter. En uoverskuelig opgave.

»Jeg nedsatte en handlingsgruppe, der mødtes på dagligt plan, indtil vi havde overblik over situationen. Vi fik også hjælp af specialister, som var vant til at fiske oplysninger ud af sorte bokse fra fly. De var i stand til at hente over halvdelen af de lagrede filer ud. Samtidig kunne noget findes på det tidligere pædagogiske system, som vi brugte, før det nuværende blev indviet for omkring fire år siden,« fortæller Ejner Jensen.

Tidspunktet var meget uheldigt, med folkeskolernes afgangsprøve få uger fremme i tiden.

»Heldigvis havde en del elever og lærere usb-stik og egne kopier af en stor del af materialet. Så for langt de fleste lærere og elever blev det tabte lidt efter lidt stykket sammen,« vurderer direktøren.

Tabt for altid

Så heldig var Trille Kis Ringsborg, mange af hendes kolleger og elever ikke. Selv mistede hun uddannelsesmaterialer, opgaver og noter. Alt det, hun havde gemt fra sine hidtidige 17 år som lærer, og som hun gradvist måtte indse var tabt for altid. Hun fik ganske vist noget tilbage, men når hun åbnede det, var der kun dollartegn, der var intet brugbart.

»Da det første gang gik op for mig, hvad der var sket, og vi nok aldrig fik materialet igen, reagerede jeg med panik, gråd og vantro. Det kunne ikke passe. Jeg stolede jo på, at det, vi havde fået at vide, var rigtigt, og at jeg havde sikret mig varig mulighed for at trække på og forbedre undervisningsmateriale, jeg har brugt tidligere og sorteret i mapper.«

Der var en voldsom frustration blandt både elever og lærere, men de måtte hurtigt op på hesten, for eksamen skulle afvikles – Trille Kis Ringsborg havde elever oppe i engelsk og dansk.

Nogle af dem havde mistet alle deres notater. Det ramte særlig hårdt svage elever, der havde været omhyggelige med at tage egne noter for bedre at forstå eksamensstoffet.

»Vi klarede det, fordi vi skulle klare det. Vi arbejdede sammen på kryds og tværs for at lappe tingene sammen. Måske kom man i tanke om, at man havde lånt noget materiale til en kollega i papirversion, og kunne få en smule tilbage ad den vej. Men ellers var det forfra med det, der var mistet. Fx havde jeg lige færdiggjort elevplaner, og måtte igennem det arbejde en gang til.«

Hun fortæller, at ærgrelsen på hendes skole ikke blev mindre af, at det kom frem, at skolens IT-folk havde gjort opmærksom på sikkerhedsrisikoen – eller af at få viden om, at administrationen i kommunen havde et mere sikkert system, som lærere og elever ikke var omfattet af.

Dennis Høgstrøm Pedersen, IT-skolekonsulent i kommunen, fortæller, at han har fået mange og meget forskellige reaktioner på IT-sammenbruddet:

»Brugeroplevelsen spænder fra dem, der slet ikke oplevede det som et problem, fordi de var meget lidt berørt, til dem, der virkelig oplevede tæppet blive trukket væk under sig. Det er stærkt individuelt.«

I fremtiden vil Trille Kis Ringsborg opbevare alt på sin egen USB-stick. Det fælles pædagogiske drev i kommunen er i dag sikret, så fejlen ikke kan gentage sig, lyder det fra Ejner Jensen

Den centrale administration i kommunen mistede ikke selv noget, da den har sin egen backup.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (15)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Alt andet lige, så er det da modigt når nogen tør stille sig frem til skue, når man har været så imponerende inkompetent.

Slutningen er helt fantastisk:

I fremtiden vil Trille Kis Ringsborg opbevare alt på sin egen USB-stick. Det fælles pædagogiske drev i kommunen er i dag sikret, så fejlen ikke kan gentage sig.

Dels udmeldingen om "fejlen ikke kan gentage sig", dels den mistillid det har medført, så lærerne nu naturligt nok ikke stoler på at det ikke kan gentage sig.

  • 7
  • 0
René Nielsen

Jeg personligt har ikke noget ”liggende i Skyen”/netværksdrev men har efterhånden en omfattende personlig samling af USB stiks/USB diske.

Jeg er helt på det rene med at et USB stik/diske kan blive væk eller på anden måde gå i ”udo”, men jeg har meget færre problemer USB-enhederne, end med latterlige admins som snakker om hvor meget man må have netværket, at visse filtyper ikke må/kan sendes via e-mail, at man ikke nå have java-filer på sit netværksdrev og andet ”vand ud af ørerne” snak.

Derfor forstår jeg ikke helt skolelæren. En ting er at hun flytter alt over på et netværksdrev – men derfra til at slette alt på de gamle stiks?

I øvrigt, hvis det vitterlig er ”samme vise” hun har sunget i 17 år, så burde hun vel efterhånden kunne sangen uden ad?

  • 1
  • 1
Casper Pedersen

Har nogen overvejet at snakke med "Ontrack Data Recovery", de kan genskabe data fra næsten alting ... og flere overskrivninger tilbage i tiden.

Og hvis man kun har formateret disse USB diske så kan man måske stadigvæk genskabe partitions tabellerne.

Det koster selvfølgelig penge...

  • 0
  • 1
Michael Cederberg

Jeg personligt har ikke noget ”liggende i Skyen”/netværksdrev men har efterhånden en omfattende personlig samling af USB stiks/USB diske.

Der er forskel på dine private data og det offentliges data. Dine data kan du gøre med som du vil, men skolelærere, læger, politifolk, sagsbehandlere, etc. bør ikke have det offentliges data liggende derhjemme. Det er ganske simpelt forkert og ulovligt.

Hvorvidt hendes egne noter og hjemmelavede undervisningsmateriale er hendes ejendom ved jeg ikke, men prøveresultater og opgavebesvarelser fra eleverne er ikke.

Det kunne til dels tillades dengang det var på papir men ikke i dag.

  • 3
  • 1
Jesper Jepsen

Hendes egnenoter og det undervisnings materiale hun selv har lavet er hendes egen ejendom. Der står intet i en normal ansættleses kontrakt for en lære at det de fremstiller er skolens/kommunen eller statens ejendom. Desuden må en lære have al den data liggende som vedkommende ønsker sålænge der ikke er tale om personfølsomme data hvilket også er en gradbøjet sandhed for elevplaner må gerne udarbejdes uden for skolens område f.eks.
Læreren ved sagen her er at administratioen skider højt og flot på folkene på gulvet og eleverne mens de nok selv skal sørge for dem selv. De har jo ikke ment at det backup setup som skolerne kørte med var godt nok til dem selv. bevares det er jo "kun" børn.. og skidt med om deres hårde slid bliver væk men gud forbyde hvis administrationens julefrokost indbydelse forsvandt... Typisk holding når det handler om børn og unges arbejde.

  • 3
  • 0
Michael Cederberg

Læreren ved sagen her er at administratioen skider højt og flot på folkene på gulvet og eleverne mens de nok selv skal sørge for dem selv.

Denne historie synes ikke at vise administrationen ønsker at skide på nogen. Blot at den har opført sig dumt. Jeg tror såmænd du kunne opleve det samme med kommunens egne data.

For at citere Robert J. Hanlon:

"Tilskriv aldrig noget til ond vilje, hvis dumhed er en tilstrækkelig god forklaring."

  • 3
  • 1
Jesper Jepsen

Det er ikke dumhed at vælge et andet system til backup end det man siger de andre skal bruge. For mig viser det at man ikke står bag det produkt andre skal bruge for hvad har forhindret administrationen i at rulle deres valg af backup ud til skolerne? eller omvendt anvende det skolerne bruger til administrationen?

Hvis det havde været administrationens data så havde der ikke manglet penge til at få data reddet ved virksomheder der lever af det men de penge var ikke der når det var folkene på gulvet og børns arbejde der var tabt. Ja man forsøgte men lidt for halvhjertet efter min mening.

Nej det var ikke overlagt at midste data men dumhed, men det var overlagt at man ikke gør ALT for at få de data tilbage for jeg tvivler på at lærerne har fået ekstra tid til at udvikle nye materialer( eller indkøbt nye) eller ekstra tid til de forsvundne elevplaner så dumhed forklare ikke det hele der skal der noget kultur og ligegyldighed til også

  • 2
  • 0
Jens Jönsson

At gemme data på f.eks. USB stick er >IKKE< backup....

Det er en kopi, hvis man har flere USB sticks.

At gemme data på netværksdrev er >IKKE< backup....

Det er en kopi, hvis man har data liggende andre steder....

Rigtig backup er når data ligger i flere revisioner og kan genskabes uanfægtet at der har været virus/ransomware eller andre ting der har fået datalagringsenhederne, om det er harddisk, netværksdrev, USB stick osv. til at gå ned/i stykker....

Jeg har f.eks. installeret ægte backup hos virksomheder. Data gemmes ud af huset i revisioner. Det kan derfor genskabes og kan >ikke< overskrives ved at f.eks. ransomware krypterer filen og efterlader den med samme filnavn.
Ja, så tages der backup af filen, da der er sket ændring, men man kan >stadig< genskabe sidste fungerende fil....

Cloud tjenester kan manipuleres og jeg ved godt at f.eks. Dropbox har revisioner og derfor kan bruges som backup, men det er stadig ikke >ægte< backup...

  • 1
  • 0
Pauli Østerø

Hun fortæller, at ærgrelsen på hendes skole ikke blev mindre af, at det kom frem, at skolens IT-folk havde gjort opmærksom på sikkerhedsrisikoen – eller af at få viden om, at administrationen i kommunen havde et mere sikkert system, som lærere og elever ikke var omfattet af.

Det må være ansvarspådragende når man vidende at tingene ikke er optimale ikke gør noget for at forbedre dem.

Nogen bør fyres og personligt sagssøges for erstatning.

  • 1
  • 0
Simon Mikkelsen

Jeg har f.eks. installeret ægte backup hos virksomheder. Data gemmes ud af huset i revisioner. Det kan derfor genskabes og kan >ikke< overskrives ved at f.eks. ransomware krypterer filen og efterlader den med samme filnavn.

Man kan ikke tale om en "ægte" backup. Man kan gøre forskellige ting for at beskytte sig mod forskellige hændelser. RAID (som nok har været beskyttelsen i denne artikel) beskytter fx ofte mod at én harddisk går i stykker og ikke andet, mens offsite beskytter mod tyveri, brand, vandskade ol og versioneret kopi beskytter mod bl.a. sletning og korruption. Men når én kopi bliver ødelagt, har man mindre sikkerhed indtil der er etableret en tilsvarende.

Der er fint at have en versioneret kopi ude af huset, men hvis den brænder eller hostes et sted som går konkurs eller trods alle odds får korrupteret dine data, så fejler backuppen stadig. Så kan man have 2 offsite kopier ved forskellige virksomheder. Men så har man lige en naturkatastrofe der ødelægger dem begge.

Min pointe er, at man kan beskytte sig mod forskellige ting og man skal vide hvad man er beskyttet imod. Men man er ALDRIG 100% sikker.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere
IT Company Rank
maximize minimize