Fejl i KMD-program giver lange svartider hos E-boks

Brugere af den digitale postkasse til rudekuverter, E-boks, har oplevet lange svartider i løbet af mandagen. Problemet er nu løst ved at rulle tilbage til en ældre version af KMD-komponenten Nemadgang.

Fra omkring klokken 11 mandag og to timer frem har brugere af E-boks måttet døje med lange svartider, når de har forsøgt at logge ind.

Det skyldes en endnu ikke klarlagt fejl i E-boks' logon-komponent, Nemadgang, som it-virksomheden KMD står bag.

»Vi har fået 75 procent af brugerne igennem uden problemer i forhold til normalt. Men det er selvfølgelig ikke tilfredsstillende, at vi har 'drillet' 25 procent af vores brugere med lange svartider i omkring to timer,« siger administrerende direktør i e-Boks, Henrik Andersen, til Version2.

E-boks gør det muligt at modtage de almindelige rudekuverter af papir i digital form.

Virksomheden har i dag mere end to millioner danske brugere, som kan logge sig ind med for eksempel den digitale signatur eller den fælles pinkode og se lønsedlen eller kontoudtoget fra banken.

E-boks bruger KMD-serveren Nemadgang som logon-komponent til at håndtere login med Digital Signatur, Nem-ID eller den Fælles Pinkode.

Skifter til tidligere version af Nemadgang

E-Boks har nu rullet Nemadgang tilbage til en tidligere version, hvilket ifølge direktøren har løst problemet.

»Det betyder i praksis, at for nogle brugere vil grafikken til for eksempel KMD's logo (på e-boks.dk, red.) være en gammel udgave. Men det er kun grafikken, og ikke hverken sikkerheden eller funktionaliteten, det har betydning for,« siger Henrik Andersen.

Ifølge Henrik Andersen skyldes de lange svartider et 'netværksproblem' i forbindelse med logon-komponenten, som han indtil videre ikke kender de nærmere detaljer omkring.

Han forstår heller ikke, hvorfor problemet har vist sit ansigt netop nu.

»Den nyere udgave (af Nemadgang, red.) har været driftsstabil i flere måneder, og vi har ikke haft noget servicevindue eller udrullet opdateringer i nat eller foretaget os andet, der kunne sætte det i gang. Så derfor er det temmelig uforståeligt, at det sker nu,« siger Henrik Andersen.

Direktøren oplyser, at E-boks' folk nu sætter sig sammen med leverandøren KMD for at finde ud af, hvor problemet er opstået. E-boks vil efterfølgende skifte tilbage til den nyere logon-komponent, når problemet er løst.

Nogle E-boks-brugere, eksempelvis Danske Banks kunder, vil have modtaget besked om problemerne i løbet af formiddagen mandag.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere