Problemer med at logge på offentlige hjemmesider med NemID torsdag morgen stod på i halvanden time, og ikke kun en halv time som tidligere beskrevet på Version2.
Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen, der har ansvaret for den NemLog-in-hjemmeside, som blandt andet Skat og Borger.dk viser til brugerne, når de skal logge på med NemID.
Nedetiden skyldes en planlagt opdatering i en IBM DB2-database hos leverandøren CSC, der gik halvanden time over tid.
Opdateringen skulle have været færdig klokken 7.00 torsdag morgen, men trak i stedet ud til klokken 8.30.
»Servicevinduet blev påbegyndt kl. 6.30 og var planlagt i udgangspunktet til at vare en halv time. Det planlagte servicevindue trak dog ud, og NemLog-in var oppe igen kl. 8.30. Vi beklager selvfølgelig, at der er brugere, som har oplevet ikke at kunne komme på,« oplyser fuldmægtig med ansvar for Nemlog-in, Rasmus Bjørnskov Jensen, i en e-mail til Version2.
Danskere, der forsøgte at logge på offentlige hjemmesider i perioden, blev i stedet mødt med følgende fejlmeddelse i browseren i løbet af den halvanden time, problemet stod på.
Ifølge Rasmus Bjørnskov Jensen vil styrelsen nu se på, om brugerne skal have en mere forståelig fejlbesked serveret, når uheldet er ude:
»Digitaliseringsstyrelsen erkender, at der i perioden med nedetid var uklare fejlmeddelelser, der kunne give en uheldig brugeroplevelse på de løsninger, som understøttes af NemLog-in. Digitaliseringsstyrelsen vurderer løbende, hvordan vi bedst håndterer fejlmeddelelser, og dette vil indgå i denne vurdering,« forklarer Rasmus Bjørnskov Jensen til Version2.
CSC tog kontakt med det samme
Ansvaret for NemLog-in har indtil for ganske nyligt ligget hos Skat og Økonomistyrelsen, men er nu flyttet til det nyoprettede Digitaliseringstyrelsen.
Ifølge Rasmus Bjørnskov Jensen er de forskellige myndigheder blevet orienteret om sagen hurtigst muligt:
»Leverandøreren tog telefonisk kontakt til Digitaliseringsstyrelsen, da det planlagte servicevindue var overskredet. Digitaliseringsstyrelsen orienterede herefter vores kontaktpersoner hos de respektive myndigheder/løsninger om nedetiden.«
Nets DanID, der har ansvaret for NemID, har ikke oplevet nogen driftsproblemer med NemID i perioden, oplyser pressechef Søren Winge til Version2.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.