Fejl i IBM-database sender offentlig NemID-login i sort i halvanden time

16. februar 2012 kl. 12:596
En opdatering af en IBM-database hos CSC gik over tiden og sendte dermed den offenlige login-hjemmeside NemLog-in i sort i halvanden time torsdag morgen.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Problemer med at logge på offentlige hjemmesider med NemID torsdag morgen stod på i halvanden time, og ikke kun en halv time som tidligere beskrevet på Version2.

Det oplyser Digitaliseringsstyrelsen, der har ansvaret for den NemLog-in-hjemmeside, som blandt andet Skat og Borger.dk viser til brugerne, når de skal logge på med NemID.

Nedetiden skyldes en planlagt opdatering i en IBM DB2-database hos leverandøren CSC, der gik halvanden time over tid.

Opdateringen skulle have været færdig klokken 7.00 torsdag morgen, men trak i stedet ud til klokken 8.30.

Artiklen fortsætter efter annoncen

»Servicevinduet blev påbegyndt kl. 6.30 og var planlagt i udgangspunktet til at vare en halv time. Det planlagte servicevindue trak dog ud, og NemLog-in var oppe igen kl. 8.30. Vi beklager selvfølgelig, at der er brugere, som har oplevet ikke at kunne komme på,« oplyser fuldmægtig med ansvar for Nemlog-in, Rasmus Bjørnskov Jensen, i en e-mail til Version2.

Danskere, der forsøgte at logge på offentlige hjemmesider i perioden, blev i stedet mødt med følgende fejlmeddelse i browseren i løbet af den halvanden time, problemet stod på.

Ifølge Rasmus Bjørnskov Jensen vil styrelsen nu se på, om brugerne skal have en mere forståelig fejlbesked serveret, når uheldet er ude:

»Digitaliseringsstyrelsen erkender, at der i perioden med nedetid var uklare fejlmeddelelser, der kunne give en uheldig brugeroplevelse på de løsninger, som understøttes af NemLog-in. Digitaliseringsstyrelsen vurderer løbende, hvordan vi bedst håndterer fejlmeddelelser, og dette vil indgå i denne vurdering,« forklarer Rasmus Bjørnskov Jensen til Version2.

CSC tog kontakt med det samme

Ansvaret for NemLog-in har indtil for ganske nyligt ligget hos Skat og Økonomistyrelsen, men er nu flyttet til det nyoprettede Digitaliseringstyrelsen.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Ifølge Rasmus Bjørnskov Jensen er de forskellige myndigheder blevet orienteret om sagen hurtigst muligt:

»Leverandøreren tog telefonisk kontakt til Digitaliseringsstyrelsen, da det planlagte servicevindue var overskredet. Digitaliseringsstyrelsen orienterede herefter vores kontaktpersoner hos de respektive myndigheder/løsninger om nedetiden.«

Nets DanID, der har ansvaret for NemID, har ikke oplevet nogen driftsproblemer med NemID i perioden, oplyser pressechef Søren Winge til Version2.

6 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
6
17. februar 2012 kl. 10:09

EB kunne ikke have gjort det bedre, useriøs journalistik... tsk tsk

5
16. februar 2012 kl. 22:07

@Loke: Hvad bilder du dig ind at bringe fakta og saglighed ind i debatten om Nemid... og IBM for den sags skyld. Det er jo version2 det her!

3
Indsendt af Thomas Hansen (ikke efterprøvet) den tor, 02/16/2012 - 13:54

Er det kun en drøm der er tilbage, omkring styring og sikkerhed i forbindelse med NemID.

Det er jo helt utroligt, at de ikke engang kan holde det oppe i et helt døgn. Faktisk går der kun timer imellem at det er bøvl med det skrammel. Nu har de forsøgt sig med at dele sagerne op, så de kan trylle og trolle med oppetider. Alligevel kan de ikke holde sammen på det.

Beskriver man oppetiden, hvor det har været en sikker løsning, som alle kan stole på, er der jo tale om en oppetid på nul.

CSC, som allerede er beskrevet godt og grundigt som ude af stand til at levere en vare, sammen med DanID, som i den grad ikke leverer hvad der var stillet i udsigt. Hvad kan man forvente andet, end rod og skrammel.

Fuldstændig hæmningsløs misbrug af skatteborgernes penge. Hvis man regner sammen, hvad CSC og DanID har kostet, så kan man jo købe elektrificerede tog til døren for de penge.

Der er ikke noget at sige til, at vi er kommet på EU's sorte liste, med de holdninger til ansvarlig økonomisk politik.

1
16. februar 2012 kl. 13:27

At en CSC opgradering af DB2 tog længere tid end afsat i servicevinduet kan vel næppe katagoriseres som "Fejl i IBM-database

2
16. februar 2012 kl. 13:36

Du kom først, jeg var ved at skrive det samme. Uanset hvilket produkt der er tale om, er det opdateringen der er problemet - ikke produktet. Artiklen får det til at se om som om det er IBM der er skyld i problemet.