Ny leverandør sendte Børsen offline en hel dag

Et leverandørskifte til Globalconnect er startet uheldigt for Børsen. Tirsdag var hele avisens it-setup nede fra morgen til aften på grund af en firewall-fejl.

’Værste dag i Borsen.dk’s korte liv’. Sådan beskrev dagbladet Børsen selv dagen, hvor alle it-systemerne var nede fra klokken otte om morgenen og indtil midnat. Den laksefarvede hjemmeside Borsen.dk var derfor også helt død hele dagen, hvilket gjorde nedbruddet til det største i sidens 16-årige historie.

Det omfattende nedbrud skete i forbindelse med et skift fra Jaynet til Globalconnect som leverandør. Og hvordan de ellers redundante systemer hos Globalconnect kunne fejle i det omfang, er man nu ved at undersøge, fortæller Niels Zibrandtsen, direktør for Globalconnect.

»Det burde ikke være sket, vil jeg gerne vedkende. Vi har en meget stærk installation med dobbelt-redundans, med hosting to forskellige sikrede steder i København,« siger han til Version2.

Fejlen opstod i firewallen, mere præcist i et modul, som håndterer og fordeler trafikstrømmen. Her brød en processor sammen.

»Vi har flyttet over 100 servere over fra den tidligere leverandør, i løbet af en uge. Og så opstod denne hardwarefejl i kombination med en softwarefejl, da der kom load på systemet. Sådan en dobbeltfejl kan godt snyde lidt,« siger direktøren.

Softwarefejlen bestod i, at der ikke straks blev skiftet over til den firewall, der stod klar til at springe til.

»Denne software så ikke, at der var en fejl. Vi er at undersøge, hvordan det kunne ske,« siger Niels Zibrandtsen og forklarer, hvordan der ellers er to firewalls på hvert site for at sikre redundans.

Nedbruddet har foreløbigt ført til, at Globalconnect ændrer på proceduren for test af hardware.

»Det her er et af de større nedbrud, vi har haft, selvom der med 12.000 kilometer fibernetværk og transmissionssystemer er sket fejl tidligere. Nu ændrer vi proceduren, så vi tester hardware mere grundigt og ser på flere ting, før vi sætter det i drift,« siger Niels Zibrandtsen.

Fejl kan ske, og så må man bare lære så meget som muligt af dem, lyder hans sammenfatning.

»Vi er i en transitionsfase, hvor vi skaber os erfaringer om de systemer, vi hoster. Man kan aldrig gardere sig 100 procent mod fejl, for der vil altid være uheldige omstændigheder. Men nu har vi gjort os denne erfaring, og det indretter vi os efter,« siger han.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Claus Pedersen

Virker også imponerende at man ikke kan skifte manuelt hvis det automatiske fail over ikke virker.

Det burde ikke tage lang tid at spore fejlen til firewallen hvis der ikke kommer trafik igennem.

Skidt start for Global Connect må man sige. Ikke den bedste måde at tage i mod en ny kunde.

  • 1
  • 0
#3 Peter Vangsgaard

En PC med et par netkort og linux ville måske havde været en brugbar midlertidig løsning for at få sitet i luften. Efter et par timers nedetid så er det tid til at tænke på alternativer også selvom de måske ikke er helt så fine i kanten. Men jeg syntes nu ellers aldrig jeg har oplevet borsen.dk har været nede selvom jeg besøger det ofte.

  • 1
  • 3
#4 Anders Christensen

Var den kommentar seriøst eller var det blot en joke ?

Eller mener du at man skal sætte alt hvad der hedder sikkerhed overstyr, blot for at få internet ? Det kunne en DLINK router til 300 kr også havde gjort.

Men her snakker vi om en firewall, som indeholder regler på flere hundrede kunder formentligt.. Skulle man bare lige have installeret en random PC, også åbnet for port 80 ?

Sorry, men er lidt træt af de der standard "tag en linux, også kører det".

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere