Fejl i coronapasset: Android-brugere kunne ikke åbne appen

11 kommentarer.  Hop til debatten
Fejl i coronapasset: Android-brugere kunne ikke åbne appen
Illustration: Digitaliseringsstyrelsen.
Sunhedsdatastyrelsen har søndag aften udgivet en ny version af coronapas-app'en til Android, efter den forrige version indeholdte en fejl, der betød, at man ikke kunne åbne app'en.
20. december 2021 kl. 09:31
errorÆldre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Sunhedsdatastyrelsen har søndag aften udgivet en ny version af coronapas-app'en til Android, efter den forrige version indeholdte en fejl, der betød, at man ikke kunne åbne app'en.

Det skriver Sundhedsdatastyrelsen, der fredag oplyste om fejlen. Den aktuelle version af coronapas-app'en er 1.4.5.

Trods at Sundhedsstyrelsen oplyser, at fejlen er løst med den nye version, så skriver flere brugere dog i dag på Google Play, at app'en ikke virker.

Hvis man oplever problemer med app'en, er det styrelsens anbefaling, at man, indtil appen er opdateret igen, bruger coronapas på Min Sundhed-appen eller Sundhed.dk.

11 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
21. december 2021 kl. 17:44

Svend Carstensen: Jeg tillader mig lige at præcisere lidt på Nikolaj Bechs forklaring.

Der er to slags opdatering på spil her: Opdatering af koden, og opdatering af data.

Det, som du ser når du åbner appen og skal vente 10 sekunder på at der kommer nyt coronapas, er opdatering af data. Det ser vi alle sammen af-og-til. Appen genindlæser bare data fra de forskellige databaser (vaccine-, test- og immunitetsdatabaser). Det sker ret ofte.

Det, som er sket her, er, at mange telefoner selv opdaterer apps når en udvikler har lagt den klar i Play Store, iTunes eller hvad man nu bruger. De fleste udviklere er i stand til at gemme den tilstand, som appen havde da du sidst var i den, så du ikke engang lægger mærke til, at appen er opdateret. Andre apps gemmer ikke tilstanden, og så kan du se, at appen starter op forfra. Ofte er der ikke data-ændringer som sådan i selve opdateringen, det kommer efterfølgende fra en server.

10
21. december 2021 kl. 15:32

Workaround Slet programmets cache & lager. Så virker det igen

1.4.4. fejlede for mig i går, i dag opdaterede jeg til 1.4.5 og så virker det fint igen.

Her virkede 1.4.4 ikke uanset slet af cache & lager, slet af app og geninstall. På to forskellige Samsung HW og hhv. Android 10 og 11.

Så kom heldigvis opdatering til 1.4.5 - men sørm' det samme cirkus.

Slet af lager+cache kræver, at ident skal sikres igen over NemID og lige det starter en løkke, hvor app:

  1. enten starter forfra igen igen igen på aktiveringsrutine eller
  2. lukker ned og går direkte til startskærm.

Sikker noget NemID-MitID transition hvor app blev hældt ud til os uden tilstrækkelig modnethed/behørig gennemtestet - lige nu ved nedlukning - yderst begavet ;)

App's afinstalleret, og nu trilles på nødløsning den næste tid.. livet er for kort til at lege apptester ;)

9
21. december 2021 kl. 10:11

Lasse, har du spurgt Sundhedsdatastyrelsen, hvad fejlen var?

Måske kan vi andre lære noget af det, og selv undgå at begå samme fejl.

8
20. december 2021 kl. 15:22

Uhyggeligt at sundhedsdatastyrelsen ikke selv finder på at prøve det...

Det virker jo perfekt!

7
20. december 2021 kl. 15:21

it coronapas opdateres, vent et øjeblik

er fordi oplysningerne om test/vaccination/immunitet i din app opdaters jævnligt. Et godt gæt er at selve app'en (softwaren) opdateres automatisk af din telefon.

Har i øvrigt bemærket at man fra tid til anden skal authentikere sig med Nemid igen, lidt irriterende. Er sket både på min Android og konens ios.

1.4.4. fejlede for mig i går, i dag opdaterede jeg til 1.4.5 og så virker det fint igen.

6
20. december 2021 kl. 15:12

1.4.3 (257)API virker stadigvæk fint her.

5
20. december 2021 kl. 14:39

Bliver Coronapas-app'en ikke opdateret automatisk?

Det kommer an på, dels hvordan du har indstillet din telefon (om de MÅ opdateres automatisk), dels hvornår de må opdater automatisk (kun via Wifi?), dels om der sker ændringer i rettighederne som betyder, at du skal godkende en opdatering manuelt (så du ikke pludselig har en App der har rettigheder du aldrig har givet).

4
20. december 2021 kl. 13:29

Tillad et virkelig dumt spåørgsmål fra en gammel mand, der har det svært med smartphone-apps: Bliver Coronapas-app'en ikke opdateret automatisk? Jeg har oplevet et par gange at se meddelelsen: "it coronapas opdateres, vent et øjeblik" (eller lignende), når jeg skulle fremkalde coronapasset. Men det er måske noget andet? Hvis appen ikke opdateres automatisk: får jeg ikke en SMS eller lignende meddelelse om, at jeg skal installere en ny version? Hvordan skal jeg ellers vide, at der freligger en ny version? Nå,det blev flere spørgsmål.

3
20. december 2021 kl. 11:33

Nu har jeg aldrig bygget mobil-apps men alligevel

Hold dig fra det.

Hele konceptet med at lave apps, som skal udvikles til forskellige platforme, kontrolleres af app stores, genopfinde tilgængelighedsprincipper, tage permanent plads og cpu sekunder på devices osv. osv. -er hul i hovedet.

De livssekunder der går med at uploade kryptiske myriader af ikoner, tilpassede versioner, compliant'e ui og you-name-it -får man aldrig igen.

Jeg krydser fingrene for app'okalypsen og nyder imellemtiden den frie behagelige udvikling og deployment uden for app-land.

2
20. december 2021 kl. 10:50

Nu har jeg aldrig bygget mobil-apps men alligevel ... i min verden ... hvis man har en kritisk applikation så har man en rollback strategi. Man bruger tid på at designe ændringer sådan at de kan rulles tilbage, man tester rollbacks inden deployments og når man så ruller en ny version ud så sidder man med fingeren på knappen klar til at rulle opdateringen tilbage. Ved første indikation af applikationsfejl ruller man tilbage og debugger bagefter.

Hvis det er muligt så er phased deployments også vejen frem. Man kan også overveje fornuften i at rulle en opdatering ud lige før jul hvor man må forvente at mange udviklere er på vej på juleferie og netop på et tidspunkt hvor corona-passet er påkrævet mange steder. Måske var denne opdatering planlagt inden omikron ramte os ... når den slags sker så laver man planerne om.

Så på overfladen ser det her noget amatøragtigt ud. Men måske var det hele ikke så simpelt ... det ville være rart at vide mere.

1
20. december 2021 kl. 10:48

Slet programmets cache & lager. Så virker det igen, også version 1.4.4