Den forsinkede clearing i Nationalbanken, der har ført til forsinkede lønudbetalinger til danskerne, har ligeledes ført til lukket adgang og lange svartider ved en lang række netbanker.
Blandt andet har bankdatacentralen SDC måttet lukke for kundeadgangen til de banker, der benytter deres løsning, fortæller Michael Spencer, kommunikationsmedarbejder i SDC.
»Ressourcerne har skullet dirigeres for at få kørt clearingen op, og det har betydet, at man har måttet nedprioritere netadgangen til kunder,« siger han. Ifølge SDC's hjemmeside er organisationen it-platform for 120 små og store pengeinstitutter fra hele Norden.
Netadgangen til banker, der benytter SDC, er kommet op igen, men plages stadig af langsomme svartider. Prioriteringen er dog i første omgang at få lønudbetalingerne igennem, fortæller Michael Spencer.
»Det vigtigste er, at lønnen går igennem, og så er næste skridt så, at kunderne skal kunne se deres konto,« siger han.
Det er ikke kun banker, der benytter SDC, som har oplevet problemer. På Twitter skriver flere brugere, at de har oplevet problemer, mens blandt andet Arbejdernes Landsbank har advaret om lange svartider.
Bankernes EDB Central (BEC), der er ejet af 22 danske pengeinstitutter som Nykredit, Spar Nord og Arbejdernes Landsbank, er også ramt af den forsinkede clearing, som har ført til lange svartider.
»Problemerne i nat har betydet, at de mange kørsler, der skulle have været afviklet der, i stedet afvikles nu, hvilket belaster systemet ret voldsomt,« siger Jens Møller Nielsen, der er kommunikationschef i BEC.
IT-huset håndterer ifølge deres hjemmeside to millioner aktive bankkunder og 5,3 millioner aktive bankkonti. De har endnu ikke lukket for netadgangen, men overvejer det som en mulighed.
»Vi arbejder lige nu på at finde ud af, hvordan man bedst fordeler ressourcerne på systemerne, så det er også en mulighed, at vi lukker netadgangen i en periode for at få afviklet kørslerne,« siger han.
Nationalbanken oplyser, at årsagen er en 'parameteropsætning' i bankens it-system, Kronos, og at fejlen er fundet og rettet. Version2 har uden held forsøgt at få en uddybende kommentar fra Nationalbanken.
