Fejl hos dansk bank-leverandør har afsløret hemmelige adresser

Flere danskere har fået deres hemmelige adresser eksponeret for uvedkommende som følge af en fejl hos banksoftware-leverandøren BEC.

Et ukendt antal bankkunder i Danmark har fået deres adresse eksponeret for uvedkommende, selvom adressen er hemmelig. Det skyldes en fejl hos leverandøren af banksoftware, BEC.

Blandt andet Nykredit Bank og Arbejdernes Landsbank har sendt et brev til berørte kunder, hvor problemet bliver forklaret. Af brevets ordlyd fremgår det, at det netop er stilet til kunder med hemmelig adresser.

Disse og flere andre banker har BEC som leverandør af banksoftware, blandt andet til deres netbank-funktioner.

Af brevet fremgår det, at der er tale om en teknisk fejl, og denne fejl kan have gjort brev-modtagerens hemmelige adresse tilgængelig for uvedkommende.

Det oplyses også, at fejlen nu er rettet, og at sagen er meldt til Datatilsynet.

Nykredit oplyser, at man ud over brevet, som er udsendt i morges, også er ved at kontakte berørte kunder telefonisk. Nykredit ønsker ikke at oplyse, hvor mange kunder det drejer sig om.

Hos Arbejdernes Landsbank skriver kommunikationschef Jesper Bjerrehuus i en mail:

»Den tekniske fejl hos vores IT-leverandør er nu rettet, og de kunder, der kan være berørte af sagen, er informeret. Både vi og vores IT-leverandør, BEC, beklager fejlen dybt.«

For yderligere oplysninger henviser Nykredit og Arbejdernes Landsbank til BEC.

BEC beklager

Hos BEC oplyser kommunikationsdirektør Simon Gabrielsen, at BEC opdagede problemet for lidt over en uge siden. Herefter begyndte banksoftware-leverandøren at tage kontakt til sine kunder, altså bankerne.

Simon Gabrielsen ønsker ikke at oplyse, hvor mange af BEC's bank-kunder der er berørt af problemet. Han kan heller ikke sige, hvad fejlen skyldes på nuværende tidspunkt.

»Vi er ikke kommet så langt i forhold til at finde ud af, hvad årsagen til fejlen er endnu,« siger Gabrielsen og fortsætter:

»Vi har fokuseret på at rette fejlen og på at finde ud af, hvem der har kunnet været berørt af den.«

Det har ikke muligt at få Simon Gabrielsen til komme med et bud på, hvor lang tid fejlen har optrådt. Han kan dog oplyse, at »den har stået på et stykke tid.«

»Vi beklager fejlen, og vi kommer til at kigge til bunds i, hvad der er gået galt,« siger Simon Gabrielsen.

Version2 har valgt at udelade visse detaljer for at begrænse utilsigtet eksponering af persondata.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (0)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Log ind eller Opret konto for at kommentere