Fejl hos DanID plager danskere i udlandet

Det er umuligt at bestille en NemID med den gamle digitale signatur, selvom DanID tilbyder det. Fejlen hos DanID rammer tusindvis af danskere med adressebeskyttelse og alle dem i udlandet.

Er du dansk, bor i udlandet og vil gerne have en NemID, er den eneste mulighed lige nu at besøge en dansk ambassade og betale et gebyr på 170 kroner.

Med den gamle digitale signatur i hånden skulle det ellers være muligt at komme uden om dette omstændelige arrangement, men den funktion har DanID ikke fået til at virke endnu, mere end halvandet måned efter lanceringen af NemID.

»Der er ganske rigtigt en fejl. En af vores udviklere arbejder på at få det på plads, og funktionen skulle være klar om nogle dage,« siger Jette Knudsen, kommunikationschef hos DanID.

Hun oplyser, at fejlen indtil videre har fået 12 personer til at ringe til DanID's supportlinje.

Funktionen med at bruge Digital Signatur til at bestille NemID er ellers annonceret på bestillingssiderne. Men forsøger man med den mulighed, stopper transaktionen bare uden nogen form for fejlmeddelelse. DanID har heller ikke skrevet andre steder på websiden for NemID, at der er problemer, selvom funktionen har været ude af drift i snart to måneder.

Skal sikre mod misbrug af koder

Når en person opretter et NemID via internettet, bliver to breve sendt ud til den adresse, personen står registreret under i Folkeregistret. Det skal sikre, at brevene med aktiveringskoder ikke falder i forkerte hænder.

Men danskere i udlandet, samt danskere med adressebeskyttelse, har ikke en dansk adresse tilknyttet, og derfor kræver DanID, at man skal legitimere sig yderligere, før man kan få koderne udleveret. Det kan ske ved at besøge en ambassade, et konsulat, eller i Danmark et Borgerservicecenter, med billede-ID i hånden, eller som noget nyt: Ved at bruge den gamle digitale signatur.

Dermed undgik man problemet med at sende danskere i udlandet på dagslange rejser for at få fat i aktiveringskoderne. Men den nye, smarte funktion virker altså ikke. Der er med andre ord ikke en 'overlevering' af folks identitet fra Digital Signatur til NemID.

Danskere uden en adresse tilknyttet deres CPR-nummer gav også problemer for NemID's forgænger, Digital Signatur. Her var det i halvandet år efter lancering helt umuligt at få en Digital Signatur, hvis brevene med koder ikke umiddelbart kunne sendes til en dansk adresse. 30.000 danskere var dengang afskåret fra at bruge Digital Signatur.

Og på Færøerne gjaldt problemet stadig så sent som juni 2009, seks år efter Digital Signatur blev lanceret. Her måtte indbyggerne flyve til Island, hvis de ville have en Digital Signatur.

Læs også:Umuligt at få digital signatur på Færøerne

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#1 Jørgen Asmussen

ikke virker... Til gengæld forsøger man et par gange hvorefter man så skriver til kundeservice (som dog overaskende nok svarer hurtigt) og får svar tilbage om at det er et kendt problem... Hvis det er et kendt problem, burde man så ikke informere folk på siden om at de ikke kan bruge funktionen?

  • 0
  • 0
#3 Claus Nielsen

Efter min bedste overbevisning er det et stort hul i denne og andre danske systemer (herunder kreditkort) at der gås ud fra at postvæsenet kan finde ud af at levere brevene til den rigtige adresse.

Min kone har under rejser i udlandet oplevet at breve indeholdende kreditkort samt brevet indeholdende pinkoden begge er blevet leveret til det kollegieværelse hun havde boet på inden udrejse (og dermed faldt i hænderne på udenlandske fremlejere, som heldigvis ikke åbnede dem) på trods af at hendes folkeregisteradresse var flyttet og at der lå en permanent flyttemeddelelse hos postvæsenet. På eget initiativ havde postvæsenet nemlig valgt at lave en ny adresseændring den anden vej - uvist hvorfor.

Jeg selv har for nylig været ude for at modtage en sms-besked fra postvæsenet om at en pakke til mig var forsøgt afleveret uden held, men at jeg kunne afhente den på Allested afhentningscenter på fyn. Jeg bor i Albertslund! Jeg ringede ind til postvæsenet og forespurgte hvad der foregik, hvorefter den flinke pige fortalte mig at den pakke sandelig ikke var til mig - der stod et helt andet navn på den - så det måtte være en fejlagtig besked jeg havde fået.

Nogle dage efter ringede jeg til et firma jeg havde bestilt en pakke hos for at høre hvor den blev af. De sendte mig så det samme trackingnummer som postvæsenet havde sendt mig tidligere. Det var altså min pakke. Først da afsenderen kontakter postvæsenet tager de sig sammen og sender den videre til min adresse.

Hvad jeg ikke forstår her er: Der stod mit navn på. Der stod mit vejnavn og nummer på. Der stod 2630 Albertslund på pakken. Alt sammen maskinskrevet. Så teknisk set er der en fejl i postnummeret. Men det passer ikke med nogen adresser, postnumre eller bynavne på fyn.

Alligevel har de tilsyneladende prøvet at aflevere pakken et eller andet sted på fyn - uden at læse på pakken. De har modtaget den på afhentningscentret og har sendt mig en sms om at de havde fået den - igen uden at læse på pakken. Værst er nok at de har fortalt mig at den sandelig ikke var adresseret til mig men til en hel anden - hvordan de er nået frem til dette kan jeg kun gætte på.

Med andre ord. Der er ingen sikkerhed i at sende ting til folkeregisteradressen. Posten er ikke til at stole på når det gælder sikkerhed. I hvert fald ikke for almindelige breve og pakker.

  • 0
  • 0
#4 Knud Larsen

ja det er bare så typisk. Danmark diskriminerer de borgere, der sørger for at opretholde livet ved et arbejde udenlands når man ikke vil tilbyde noget i DK. Samtidig skal man plages med et så tåbeligt system, som allerede beskrevet her i bloggen. I tilgift kan man altså slet ikke få sine koder. Danmark og Norge i øvrigt også, er plaget af et folkeregister, der styres af skat ( der er åh så bange for at miste skatteindtægter) og som ikke har det mindste styr på dette pga, tåbelige regler. Bankerne er faldet i den samme grøft. Bankerne vil slet ikke høre på indberetninger om korrekt adresse behørigt med dokumentation fra det lokale væsen. I sin oplevede jeg i Frankrig tilmed den hån, at selv om jeg havde tilbagemeldt den korrekte adresse, sendt skat vigtig mail til et Hotel mange måneder efter, at jeg var flyttet og benyttede dette til at påstå, at adressaten var ubekendt, hvorefter man uden videre tømte min bankkonto - et så røverisk system og land fortjener da kun at gå neden om og hjem.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere