Fejl hos CSC: Hospitaler kunne ikke bruge patientjournaler

En fejl hos CSC har betydet, at hospitaler i tre regioner i dag var nødt til at gå i højeste it-beredskab.

It-driftsleverandøren CSC har i dag haft et totalt nedbrud i GS/OPUS i ca 5 timer. Ifølge It, Medico og Teknik (IMT) i Region H var nedbruddet nationalt og nødsystemerne, der giver læseadgang til en nylig backup, var angiveligt nede flere steder blandt andet Herlev hospital og psykiatrien i Ballerup, oplyser en kilde til Version2 via tip-brevkassen.

Berlingske kører også historien og skriver, at sundhedspersonalet kun kunne tilgå de elektroniske patientjournaler via nødsystemer, og det var helt umuligt at opdatere dem.

Ifølge pressechefen hos CSC, Kim Ege Møller, skulle problemet være løst omkring torsdag middag og alle systemer er igen oppe at køre. Men inden da nåede problemet at manifestere sig på hospitaler i tre regioner.

»Vi er gået i IT-beredskab, hvilket er vores højeste alarmberedskab i forhold til IT-problemstillinger. Vi tager det selvfølgeligt meget alvorligt, når vi ikke kan registrere i patientjournaler,« siger Torben Dalgaard, der er vicedirektør i IMT, til Berlingske.

»Det er sådanne fejl, som kan ske, og de er forfærdelige, når de sker. Dagens problem berørte Region Hovedstaden, Region Sjælland og Region Syddanmark, og flere dele har været ramt, blandt andet patienthåndtering og journalerne. Så det er forholdsvist omfattende, og det er også derfor, at der er blevet arbejdet så hårdt og hurtigt på at få tingene til at køre igen,« siger Kim Ege Møller til Berlingske.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (6)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#4 Silas Ørting

Det lyder næsten som om at du ved sygehusene ikke har betalt for "FULD failsafe", hvad det så end betyder. Man kan så spørge hvorfor driftsikkerhed er ekstra udstyr i en IT-løsning der er så vigtig. Når du køber bil forventer du at bremserne virker, også selvom du ikke har købt ekstra bremse garanti. Selvom IT er komplekst er det ikke en undskyldning for den laissez-faire holdning til kvalitet der ofte kommer til udtryk.

Vi kan ikke undgå at der sker fejl, også fejl der hverken kan eller må ske. For at undgå dem skal branchen være bedre til at opstille og følge best practice, og der skal fokuseres mere på at analysere de fejl der sker så de kan undgås senere.

En vigtig del af arbejdet med fejl er at fokusere på årsagerne istedet for at lede efter hoveder der kan rulle.

  • 1
  • 0
#5 Jan Heisterberg

Hvis vi antager, at det accepterede back-up system er er read-only, så er et væsentligt supplerende spørgsmål: 1) hvilke og 2) hvor mange backup-adgange fungerede ikke ? Og ikke mindst 3) hvornår var de sidst testet og 4) hvilke konsekvenser får det hvis der er tale om svigt (hvad fremkaldte CSC-svigtet, hvorfor virkede backops ikke, var der en testplan for backup, var den rimelig og var den fulgt).

Eller skal det hele fejes under gulvtæppet til RIP ?

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere