Faxe Kommune sparer stor licensregning ved skift fra VMware til Xen

Faxe Kommune sparer flere hundrede tusinde på licenser ved at skifte fra VMware til Xen til virtualisering i kommunens datacenter.

Faxe Kommune har valgt at skifte fra VMwares virtualiseringsplatform til open source-konkurrenten Xen i kommunens datacenter. Det oplyser Faxe Kommune i en pressemeddelelse.

Skiftet fra VMware til Xen sparer angiveligt kommunen for licensudgifter på flere hundredetusinde kroner.

Kommunen har ifølge pressemeddelelsen vurderet, at Xen-platformen fungerer som et godt alternativ til de kommercielle løsninger som VMware.

Faxe Kommunes nye virtualiseringsløsning er opbygget i samarbejde med leverandøren Casalogic.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (23)
Joakim Koed

Jeg har selv læst at Oracle, Microsoft, Adobe og alle de "store" er det eneste rigtige at benytte. Gør man ikke det, så er alt andet software så umuligt at forstå, at samtlige medarbejdere skal på 10 års kursus, som i sidste ende betyder et meget dyrere produkt.

Nu har jeg af gode grund aldrig haft noget med VMware at gøre, men har da haft en virtualserver som kørte med XEN som kørte 100% upåklageligt så tror gerne de har sparet en masse penge :)

Bjarke I. Pedersen

Nu er der faktisk gode muligheder for at sætte et rimeligt professionelt virtualiseringssetup op, uden at skulle til at betale licenser.

Hvis vi snakker rigtige hypervisore, så er der Hyper-V og XEN.
Vil ikke betegne VMWare som værende gratis, da de mest simple features (så som live migration) kræver at man skal ud og købe licenser.

Thomas Hagedorn

Når man læser dette ..

"Xen-platformen fungerer som et godt alternativ til de kommercielle løsninger som VMware"

skal det så forstås som om man har valgt en ikke kommerciel Xen, og dermed har valgt at kører kommunens IT under den her licens og support disclaimer:

http://xen.org/download/disclaimer.html

Hvor der i uddrag står..:

"No Warranty of the Programs"

"Because these programs are licensed free of charge, there is no warranty for the program"

og

"Should the program prove defective, you assume the cost of all necessary servicing, repair or correction"

Ja så mener jeg nu man løber en risiko der hurtigt kan vise sig at løbe op i langt mere end det man umiddelbart sparer.

Bjarke I. Pedersen

Nej, jeg taler om den fulde, gratis version af deres hypervisor: http://www.microsoft.com/en-us/server-cloud/hyper-v-server/default.aspx .

Den har alle de features som den komplette 2012 server har til virtualisering, inkl. clustering, live migration osv.

Forskellen på den og den fulde server er, at den kun kan køre som hypervisor, og f.eks. ikke print server, og så at den ikke har licenser du kan bruge på klienterne (så du skal selv have licenserne hvis klienterne kræver det, hvilket ikke er tilfældet med den normale server, hvor der følger nogle licenser med)

Eskild Nielsen

Ja og de er altid noget bras.. ;-) men specielt til den ikke kommercielle version af Xen er der jo ingen support, og så er man altså noget skidt stillet som "kunde"

Der vil altid være 'nogen', der har installeret og konfigureret løsningen. Det har de fået løn og7eller konsulentpenge for. Til gengæld kender de pågældende system, og kan så formentlig levere den nødvendige support.

Klavs Klavsen

Ja så mener jeg nu man løber en risiko der hurtigt kan vise sig at løbe op i langt mere end det man umiddelbart sparer.

Sikken en gang FUD. Jeg har set MANGE have problemer med vmware (ligesom man kan have det med andre løsninger) - og jeg har ALDRIG hørt om nogen der fik penge fra vmware pga. det (undtaget lidt licenspenge retur er det største jeg har set - og det kommer ikke i nærheden af det tab man har lidt ved nedetid - også selvom det f.ex. viser sig at være en fejl i vmwares balloon driver, til et supporteret OS). Hvis du har eksempler - så kom endelig med dem.

Ligeledes har jeg f.ex. prøvet at købe en cisco loadbalancer, der IKKE duede (den funktionalitet jeg skulle bruge, duede ikke - det var tilbage i ~2000) - og det tog 6 måneder, før Cisco overhovedet gad sende nogen ud, og konstatere at det ikke duede, og tage produktet retur. Indtil da var det 1. level support, 2. level osv. - med "det dur i vores test setup".

Tilgengæld har man koden til Open Source - og får man fat i kompetente personer, så er det som oftest til at få løst problemerne (jeg har mange gange draget fordel af at have koden til det der kørte).

Uanset closed eller Open Source - så ligger forskellen primært i kompetancen hos dem der sætter det op og driver det - garantier fra leverandører findes ikke i virkelighedens verden.

Bjarke I. Pedersen

Hvad med KVM? Der findes udmærket support i de forskellige Linux enterprise versioner for KVM

KVM er en hosted hypervisor (også kaldet en type 2 hypervisor), så rent performance mæssigt vil den ikke kunne følge helt med de andre.
Der er så lidt diskutioner omkring den er det ene eller det andet, men så vidt jeg har forstået betragtes den som en type 2.

Se nærmere her: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypervisor

Pascal d'Hermilly

Jeg har selv kørt et KVM virtualiseringsmiljø i produktion de sidste 2½ år. Det fungerer godt. Jeg bruger virt-manager (GUI) eller virsh (CLI) til management.
Det eneste jeg har brændt mig lidt på er cgroups som er et "smart" ressourcestyringsværktøj til prioritering af cpu/net/disk etc. Det fungerede bare ikke stabilt - pludselig kunne jeg ikke starte maskiner pga cgroups fejl. Så lad være med at installere det medmindre du virkelig har brug for det.

Thomas Hagedorn

Du misforstår mig, jeg agitere IKKE for et bestemt produkt men stiller blot spørgsmålstegn ved ikke at have en produkt leverandør med support ansvar...

Du skriver selv at man "blot" skal få fat i nogle kompetente personer og så er den fikset.. Nu ved ikke hvad den normale responstid er for at finde sådan en person, og er man på nogen måde garanteret deres hjælp.. nej, det er man ikke og deri ligger hele forskellen.

Ville du købe en bil på samme vilkår?

Thomas Hagedorn

Nej software producenter giver normalt ikke erstatning på tab, men de har alle en produkt support garanti og stiller i betydelige ressourcer til rådighed for at løse eventuelle problemer...

mht. Special fremstillede tog og konsulent ydelser kan man jo godt lave en ordentlig kontrakt, som netop indeholder erstatnings muligheder hvis det løber af sporet så at sige - det kræver blot man laver den og ikke sover i timen ;-)

s_ mejlhede

Du misforstår mig, jeg agitere IKKE for et bestemt produkt men stiller blot spørgsmålstegn ved ikke at have en produkt leverandør med support ansvar...

Du skriver selv at man "blot" skal få fat i nogle kompetente personer og så er den fikset.. Nu ved ikke hvad den normale responstid er for at finde sådan en person, og er man på nogen måde garanteret deres hjælp.. nej, det er man ikke og deri ligger hele forskellen.

Ville du købe en bil på samme vilkår?

Eller et Italiensk Tog,
Så komme du også til at betale en god pris, som du åbenbart forbinder med efterfølgende support og understøttelse.

MS og andre større virksomheder er der jeg flest gange har stødt på minimal eller ingen support eller støtte til at rette fejl/mangler i deres egen produkter. Det er altid en andens producent skyld.

Og din bil annelogi, ja det er vel på denne måde du køber bil, selv under garanti, kan du få problemmere med at få lavet en motor, og efter de 2 års "på tvunget" reklamations ret, har du bare selv at betale.

Mindre virksomheder er normal bedre til at levere support og rette fejl, da de lever af få og tilfredse kunder.

Thomas Hagedorn

Jeg kan kun sige jeg ikke deler din oplevelse af at specielt store virksomheder skulle have en dårlig support, og ikke skulle værdsætte deres kunder - Jeg har set sager hvor det er blevet fløjet eksperter ind i hobetal for at løse alvorlige drifts problemer, og har aldrig oplevet den ligegyldighed du nævner.

Og ja, det er den måde jeg køber bil på, jeg har også tegnet forsikringer og tager backup selv om at det selvfølgelig er helt tåbelig at sikre mig på denne måde...

Log ind eller Opret konto for at kommentere
Pressemeddelelser

Welcome to the Cloud Integration Enablement Day (Bring your own laptop)

On this track, we will give you the chance to become a "Cloud First" data integration specialist.
15. nov 2017

Silicom i Søborg har fået stærk vind i sejlene…

Silicom Denmark arbejder med cutting-edge teknologier og er helt fremme hvad angår FPGA teknologien, som har eksisteret i over 20 år.
22. sep 2017

Conference: How AI and Machine Learning can accelerate your business growth

Can Artificial Intelligence (AI) and Machine Learning bring actual value to your business? Will it supercharge growth? How do other businesses leverage AI and Machine Learning?
13. sep 2017