Fatal fejl i Digital Tinglysning ignoreret i månedsvis

Ved en kritisk fejl i den digitale tinglysning stod både køber og sælger pludseligt som ejere af en ejendom. Selvom boligrådgiveren siden oktober flere gange har rykket efter hjælp og forklaring, har Tinglysningsretten ikke svaret.

En database til tinglysning skal bare fungere - for oplysningerne i tingbogen er juridisk gældende og afgør, hvem der ejer en ejendom, uden diskussion.

Sådan har CSC, der har udviklet systemet bag Digital Tinglysning, tidligere forklaret Version2, og nu viser det sig, at den slags fatale fejl faktisk er opstået.

Boligrådgiver Noel Skaarup har indtil videre oplevet to kritiske fejl. Dels har han fået en ejendom foræret af tinglysningssystemet, dels har han oplevet, at sælger og køber begge blev sat som ejere af et hus.

Og reaktionen fra Tinglysningsretten har været ildevarslende, når han har forsøgt at råbe de ansvarlige op om fejlene.

»Vi sendte en email den 22. oktober om sagen, hvor både køber og sælger står som ejere, og vi har ikke fået svar,« siger Noel Skaarup, direktør for den uafhængige boligrådgivning NBC Gruppen.

En nylig rykker har heller ikke affødt nogen reaktion fra Tinglysningsretten, og sender Noel Skaarup en e-mail til præsidenten for Tinglysningsretten, Søren Sørup Hansen, bliver den afvist og returneret.

Andre gange bliver problemer afvist som brugerfejl, selvom det ikke er tilfældet, fortæller rådgiveren, eller også er det fejl, der skyldes, at vejledningerne fra Tinglysningsretten er forkerte.

»Og uanset om det var en brugerfejl, så burde både sælger og køber jo ikke kunne stå som ejere, samtidigt med, at Tinglysningsretten afviser skødet. Så er der jo noget, som er himmelråbende forkert,« siger Noel Skaarup.

Hans firma stod også tidligere på måneden pludseligt som ejer af en ejendom i Roskilde, selvom det heller ikke burde kunne ske.

»Så måtte vi sælge ejendommen til klienten for at få løst problemet. Det er jo ret paradoksalt,« mener han.

Problemet betød, at hverken sælger eller køber kunne komme videre med transaktionen, som derfor nu i to måneder har været låst, med store renteudgifter til følge.

Reaktionen fra Tinglysningsretten er heller ikke imponerende, mener Noel Skaarup.

»Der er en meget arrogant holdning over for brugerne,« lyder skudsmålet.

Intet svar om 95.000 mistede kroner

I en anden sag, som Version2 beskrev i oktober, stod NBC Gruppen til at miste i alt 95.000 kroner, fordi de massive forsinkelser i tinglysningen, som det nye system gav, fik fristen for at betale tinglysningsafgiften til at skride.

Noel Skaarup kunne ikke få at vide, om de indsendte penge var tabt, eller ville blive returneret - og det har han stadig ikke fået svar på.

»Vi får kvitteringer fra Tinglysningretten for indbetalt tinglysningsafgift. Men der er ingen reference på kvitteringerne, så vi kan ikke se, hvilken sag der er registreret som betalt,« lyder det fra boligrådgiveren, som har arbejdet med salg af ejendomme i 28 år.

Siden tinglysningen den 8. september gik over til det nye, fuldt digitale system, har arbejdet som boligrådgiver ændret sig markant. Og ifølge Noel Skaarup kun til det værre.

»Før var tinglysning en bagatel ved et salg. Nu har vi mere papirarbejde end nogensinde før med tinglysningen. Før var det ren rutine, og der var aldrig problemer, men nu skal vi have et stort kontrolapparat for at sikre, at der ikke sker fejl, og holde tungen lige i munden. Det er enormt resursekrævende og frustrerende,« forklarer han.

Digital signatur er ikke for alle
Problemerne med den digitale tinglysning skyldes i høj grad, at antallet af sager, der skulle behandles manuelt, blev massivt fejlvurderet. Tanken var, at alle kunne bruge digital signatur og få behandlet en sag lynhurtigt og helt automatisk. Men da kun en fjerdedel af danskerne har en digital signatur - og endnu færre har lyst til at bruge den til hushandel - slås Tinglysningsretten nu med en stor pukkel af sager, der skal behandles manuelt.

»Vi prøver altid at få kunderne til at bruge digital signatur, men det er ikke alle, der vil. Ældre mennesker køber og sælger også hus, og vi kan ikke forvente, at de er i den digitale tidsalder. Nogle har slet ikke en computer. Og selv blandt unge er der nogle, der ikke vil røre ved det,« forklarer Noel Skaarup.

Han er ellers generelt positivt indstillet over for ideen - men forstår slet ikke, hvordan man kunne rulle et system ud, uden at det var blevet testet blandt de kommende brugere.

»Tanken er god. Det skulle bare lige have været testet i et års tid først,« lyder dommen.

Version2 afventer en kommentar fra Tinglysningsretten.

Opdatering: Noel Skaarup fik mandag eftermiddag den 21. december - efter interviewet fandt sted - skriftligt svar fra Tinglysningsretten om sagen, han henvendte sig om den 22. oktober. Svaret er dog ikke ret fyldestgørende, ifølge Noel Skaarup.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#5 Brian Matzon

"Man sender sgu' da ikke en e-mail i sådan et tilfælde." Er vi ikke netop igang med at fjerne den "analoge" del af processerne? - man burde da netop kunne sende en mail og forvente at få et hurtigere svar end med snail-mail.

Når det er sagt, er jeg bekendt med en bankrådgiver der netop har sendt et alm. brev, da hun af erfaring havde bedre held med at få svar på den måde... go figure.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere