Fastfoodkæde i Kina indfører ansigtsgenkendelse: Skal foreslå mad ud fra dit humør

Kunstig intelligens skal hjælpe kunder med at vælge friturestegt kylling.

Fastfood-kæmpen Kentucky Fried Chickens kinesiske gren har installeret intelligent ansigtgenkendelse, som skal assistere gæster med at vælge det rigtige måltid.

KFC har slået pjalterne sammen med Kinas svar på Google - Baidu, skriver The Guardian. Ideen er at tilføje kunstig intelligens til processen omkring bestilling og indtagelse af friturestegt kylling.

»Det AI-baserede system kan foreslå menuer baseret på en kundes estimerede alder og humør,« lyder den soleklare forklaring fra en talsperson fra KFC

Læs også: Tyskland vil bruge ansigtsgenkendelse til overvågning af togstationer og lufthavne

Angiveligt betyder det, at en mand i 20'erne ville blive tilbudt et sæt med en kylling-burger, kyllingevinger og en cola. En kvinde i 50'erne ville blive tilbudt havregrød og sojamælk til morgenmad.

The Guardians reporter fik lejlighed til at teste systemet og beretter, at den ramte det meste rigtigt - omend alderen blev skudt et årti forkert. Når først man har fået sit intelligente fastfood-forslag, kan man vælge og dykke dybere ned i menuen. Systemet er således en genvej til den mad, kæden mener, du er mest tilbøjelig til at bestille.

»Digitaliseringen af restauranten vil give hurtigere og nemmere betjening,« lyder det fra Zhao Li, chef for KFC i Beijing.

Læs også: Snapchat-patent: Billedgenkendelse skal vise reklamer for det du fotograferer

Systemet skal på sigt give en mere personligservice - simpelthen ved at genkende tilbagevendende kunder og huske deres præferencer. Og hvis det ville give anledning til skepsis i Europa, er situationen en lidt anden i Kina - for som kunden Li Jiang Wei siger:

»I Kina har du alligevel ikke nogen privacy.«

Systemet skal efter planen udbredes til alle 5.000 KFC-butikker i Kina.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk

Kommentarer (0)

Log ind eller opret en konto for at skrive kommentarer

Partnernyheder

Welcome to a seminar on tools that help you become GDPR compliant!

Getting GDPR compliant by May 2018 implies a lot of activities covering the legal aspects, internal business processes, data management, and security technology.
28. feb 2017

Maja Rosendahl Larsen ansat hos Affecto

24. jan 2017

Introduction to Jedox – Affecto Seminar, Copenhagen

12. jan 2017