Salget af phablets overhaler bærbare computere og tablets

Salget af de forvoksede smartphones vil for første gang overgå først bærbare computere og senere tablets, viser ny prognose.

Det er ikke mere end tre år siden, at ordet phablet blev populært med lanceringen af Samsungs Galaxy Note. Men knap har tungen vænnet sig til at smage på ordet, før det ser ud til at blive det nye sort.

Salget af phablets er nemlig kraftigt stigende og vil allerede i år overgå salget af bærbare computere med 5 mio. leverede enheder. Det viser en ny prognose fra analysevirksomheden IDC, der også spår, at phabletten bliver den anden mest populære smart device efter smartphonen.

»Vi forventer endnu mere opmærksomhed på phablets i takt med, at smartphones med større skærme bliver normen, især når Apple hopper med på vognen i de kommende uger,« siger Melissa Chau, der er analysechef hos IDC.

Læs også: Reuters: Næste iPhone får skærm på 4,7 og 5,5 tommer

Der vil anslået blive leveret 175 mio. phablets mod 170 mio. bærbare computere i 2014, og næste år er det tablettens tur til at blive overhalet.

Her anslår IDC, at leverancerne af phablets vil blive næsten fordoblet til 318 mio. enheder - langt over de forventede 233 mio. tablets.

Ser man længere ud i IDC’s prognose, vil phabletten allerede i 2018 sidde på knap 25 pct. af markedet for smartphones, bærbare computere, tablets og pc’er.

En af de mest markante resultater fra prognosen viser, at salget af phablets vil stige med gennemsnitligt 60 pct. om året over de næste fem år. Til sammenligning vil salget af smartphones her stige med knap 6 pct. årligt, tablets med 7 pct., mens salget af både pc’er og bærbare computere vil gå tilbage med et par pct.

En phablet bliver i prognosen defineret som en smartphone med en skærm på mellem 5,5'' og 7''.

iCharts

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Følg forløbet
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Christian Nobel

Hvorfor er det at man gang på gang skal konfronteres med IDC's spåkonevrøvl (tror dybest set at Vølven på Island rammer bedre) og såkaldte "aktienanalytikeres" (sparekasseassistenter der aldrig har haft arbejde inden for de områder de udtaler sig om) jubeludmeldinger, om at om to år er det totale marked steget fra potentielle 100% til 700%, døgnet har 37 timer og blah, blah, blah.

Med hvad, der er også dem der mener at healing, auratydning, tarotkortlæsning, pendulsvingning og Voodoo er den endegyldige sandhed.

  • 4
  • 0
Jakob Damkjær

“So, the mantra became, preserve the growth rates; to hell with the actual numbers. Even the growth rates are fiction. The fudge is in the “others” category, which is used as a plug to make the numbers work out. In fairness, we did do survey work, calling around, and attending white box conferences and venues to try to get a feel for that market, but in the end, the process was political. I used to tell customers which parts of the data they could trust, essentially the major vendors by form factor and region. The rest was garbage."

Vi gentager lige highlightsne...

"So, the mantra became, preserve the growth rates; to hell with the actual numbers."

"The rest was garbage."

http://fortune.com/2014/07/28/pc-sales-estimates-how-the-sausage-gets-made/

  • 3
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere