Fagforbund raser: CSC hyrer 40 indere under lockout

Prosa kalder det en 'ekstrem provokation', at CSC midt i den verserende konflikt hyrer 40 indere til at drive mainframe-systemer.

CSC har netop hyret 40 indiske medarbejdere, der skal oplæres i driften af it-virksomhedens mainframesystemer, skriver Computerworld.

Det sker midt i CSC's lockout af 120 ansatte, der er medlemmer af it-fagforeningen Prosa.

Arbejdsretten har ellers torsdag bestemt, at den såkaldte fredsaftale betyder, at medarbejdere beskæftiget med driftsopgaver hverken kan lockoutes eller strejke. Og dermed burde ekstra driftfolk ikke være CSC's største problem under konflikten.

Men Prosa har opsagt fredsaftalen med virkning fra 1. juni, hvorefter der er frit slag for konflikt på alle medarbejderhylder. Og det er tilsyneladende denne situation, CSC nu forbereder sig på.

Læs også: Prosa opsiger fredsaftale: Eneste måde at få CSC tilbage til forhandlingsbordet

»Det handler om, at de skal lave vidensoverdragelse for at forsøge at imødegå vores konflikt,« siger næstformand i Prosa Hanne Lykke Jespersen til Computerworld.

Og den situation er fagforeningsbossen naturligvis ikke tilfreds med:

»Det her anerkender vi ikke. Det er jo klart, at det er en ekstrem provokation, som vi må finde ud af, hvordan vi svarer igen på,« siger Hanne Lykke Jespersen til it-sitet.

Derfor har Prosa blandt andet henvendt sig til Udlændingeservice for at få bremset indernes adgang til landet, da danske myndigheder ifølge fagforeningens opfattelse ikke må underminere arbejdsmarkedslovgivningen og den danske arbejdsmarkedsmodel ved at tillade import af arbejdskraft til at udføre konfliktramt arbejde.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (7)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Morten Grouleff

Det er ikke til at vide, men det kunne sagtens være.

Så for nu at sætte det på spidsen:

Hvorfor adskiller import af it-arbejdskraft eller -løsninger sig fra import af snedker-arbejdskraft eller færdige møbler?

Er det sådan at "man" gerne må købe andre faggrupers arbejde i Polen/Indien/Kina, men ikke lige netop vores?

Er det ikke hykleri selv at købe varer og ydelser fra Indien/Kina og samtidig fastholde at ens kunde/arbejdsgiver ikke må gøre det samme med netop ens egne arbejdsopgaver?

Jeg tror at vi må vænne os til at konkurrere mod udenlandske kolleger på pris/performance. Og derfor tror jeg heller ikke at Prosa kan "vinde" denne konflikt. Jeg tror Prosa enten "sejrer ad helvede til" og derefter mister de fleste af stillingerne, eller taber og måske bevarer en større mængde arbejdspladser hos CSC.

God weekend!

  • 0
  • 0
#3 Jesper Frimann

Hvorfor adskiller import af it-arbejdskraft eller -løsninger sig fra import af snedker-arbejdskraft eller færdige møbler?

Er det sådan at "man" gerne må købe andre faggrupers arbejde i Polen/Indien/Kina, men ikke lige netop vores? [quote]

Det har jeg aldrig sagt, for mig er der så absolut ingen forskel, på om det lige er min faggruppe eller en anden. Det her er en mere principiel snak.

[quote] Er det ikke hykleri selv at købe varer og ydelser fra Indien/Kina og samtidig fastholde at ens kunde/arbejdsgiver ikke må gøre det samme med netop ens egne arbejdsopgaver?

Nu er det ikke så mange biler, der f.eks. bliver lavet i Danmark. Eller Operativ systemer, eller Database systemer.... så tit har man jo ikke noget valg. Men mine fødevarer er som regel Danske og økonogiske. Men vin f.eks. er jo som regel italiensk, fordi jeg væresætter kvalitet. Og specialiteter er vi jo heller ikke godt til i Danmark, der laver vi råstof arbejdet i Danmark og sender det til forædling i udlandet. Det er jo en skam, og det er jo lidt det samme der er ved at ske i IT branchen mange steder.

Jeg tror at vi må vænne os til at konkurrere mod udenlandske kolleger på pris/performance. Og derfor tror jeg heller ikke at Prosa kan "vinde" denne konflikt. Jeg tror Prosa enten "sejrer ad helvede til" og derefter mister de fleste af stillingerne, eller taber og måske bevarer en større mængde arbejdspladser hos CSC.

En ting er lønninger og fordele etc etc. Det skal jeg ikke tage stilling til. Jeg kender for mange der er involveret i det her til at jeg vil udtale mig om den konkrete sag.

Men undskyld Morten har du faktisk praktisk erfaring med offshored arbejdskraft når det kommer til drift af IT systemer ?

En ting er udviklings opgaver, der kan isoleres og har klart definerede grænseflader, noget andet er IT drift.

Jeg har.. ikke så lidt endda, og fra flere firmaer...

Min holdning er:

Som en global IT drift virksomhed er man sku pisket til at have centre rundt omkring i verden efter min mening. Og disse centre er nødt til at kunne hjælpe, samarbejde og drive hinandens 'shit'.

Og der er en masse gode grundet til også at have en offshored drift. 1) 24 timers drift. 2) Opnåelse af kritisk masse på skill områder. 3) Disaster recovery options. Se f.eks. på Japan. 4) Effektiv udnyttelse af infrastruktur. 5) Bedre udnyttelse af medarbejderne 6) Besparelser i overarbejde og tillæg. 7) Øget professionalisme pga. international org. 8) ....

Men der er jo også firmaer i Brasilien Rusland Indien, Kina (BRIK) der har brug for outsourcing, og de har jo også brug for 24 timers drift. Så derfor skal man ikke sløjfe det man har herhjemme, det ville jo være dumt. Desuden har Danmark nogle ret kanon afskrivnings regler.

Men der hvor det så nogen gange går galt i Danmark er at det her bliver kørt som et bondsk 'en krone sparet er 2 tjent' projekt. Det man gør er at man fyrer i bunden af pyramiden og beholder overheaded. For den hjemlige org. skal jo afspejle den offshorede. Nøjagtig som du nu gør når du outsourcer lokalt i Danmark. For ansvaret for at tingene kører er jo stadig det samme.

Det er lidt som når folk ikke kan få deres vin/øl billig nok og det ender op med et produkt hvor 90% af produktions omkostningerne er transport administration etc. og hvor kun 10% af costen faktisk er gået til at lave produktet.

Det betyder så at der kommer et ekstra led ind i alting, for slet ikke at tale om de kultur forskelle og sproglige forskelle der er og de misforståelser der så opstår.

Alt dette betyder så at man som regel er nødt til at holde på medarbejderne herhjemme alligevel, eller hvis man har fyret dem, så hyre dem ind som konsulenter. For underligt nok når du har tekniske folk der snakker teknik med hinanden over landegrænserne.. så er tingenen noget nemmere. Formodentlig fordi de kommer fra det samme paradigme. Når det kommer til mere ledelses relaterede funktioner så er der som regel meget meget større forskel, og det er tit der hvor problemerne opstår.

Så jeg er ikke imod at bruge udenlandsk arbejdskraft, jeg synes det er en nødvendighed for at vi kan komme videre i Danmark. Men man skal gøre det på grund af rigtige valide grunde, og det er "Ih ja hu ha .. en Skill X UNIX man koster kun 1/4 i Indien/Ungarn whatever" ikke.

Men det er desværre lidt en trend i Dansk Erhvervsliv og måske især de dele, hvor det er en rigtig rigtig god ide at forstå 'business'en' man er leder i fordi den er kompleks, som feks. IT, at man skubber ansvaret nedad. Altså at det er bunden af pyramiden der skal forstå 'forretnings siden', og i mindre grad ledelses/salgs delen der skal forstå teknikken og den business, man faktisk er i.

Som jeg engang sagde til min europæiske chef, hvis jeg nu f.eks. sad hos Heniken og skulle hjælpe dem med at få et crashed UNIX system op og køre. Tror du så at de folk jeg ville interacte med der ville synes det var relevant at jeg ved mere om at brygge øl end nogen af dem (hardcore Business knowledge), fordi jeg har brygget øl i 10 år, og besøgt bryggerier over hele verden ? Tja..

// Jesper

  • 0
  • 0
#4 Per Gøtterup

Priserne på indere, østeuropæere, kinesere og lignende er allerede på vej op (udbud og efterspørgsel virker altid), og på et eller andet tidspunkt er forskellen så lille at der ikke længere er nogen forskel. Og så står man med en outsourcet drift, sprog- og kulturbarriere, tidsforskel og ingen besparelse. Men nu er muligheden for at 'vende hjem' igen væk, for man har skabt en hjerneflugt sådan at der ikke er flere kompetencer tilbage herhjemme, og så er den mulighed nu væk, og man ender med at stå meget dårligt.

Det kan meget bedre betale sig at 'kæle' for de talenter man har, og så bide tænderne sammen og vente, for så står man pludselig rigtigt godt når outsourcing-luftkastellet falder sammen og alle de andre lider og har problemer.

Men desværre ser man meget kortsigtet på tingene hos CSC, og desværre er det så stor en spiller at det smitter i branchen ("hvad fatter gør er altid det rigtige"?) og det kommer til at koste. Sats på at holde og udvikle kompetencerne her i landet i stedet for at afvikle branchen. Det koster for leveomkostningerne i Danmark er høje, men på sigt vil det give gigantiske fordele.

  • 0
  • 0
#5 Steen Christensen

Det ville tjene de Danske virksomheder til ære at have fokus på Danske interesser istedet for de kortsigtede profit maksimeringer. Desværre er jagten på profit det eneste som virksomhederne har for øje, uanset om de har milliard overskud eller ej. Så profitten jages "no matter the cost" indtil boblen brister grundet oppustet værdi som intet har på sig, og profit magerne jubler (de skal nok sørge for at have derespå det tørre) mens samfundet græder over at være blevet tørret og stå tilbage med regningen.

  • 0
  • 0
#6 Thomas Vestergaard

Nja - danske virksomheder burde have fokus på langsigtet profitmaksimering.

Det inkluderer dog ofte at holde sig konkurencedygtige vha. metoder som måske ellers ikke har holdbare på lang sigt. Der er bare ikke noget ved at "have gjort det rigtige" også blive udkonkurreret af f.eks. indiske pure-players. Det er lige så meget samfundets opgave, at sørge for ordenlige muligheder for at danske virksomheder kan være konkurrencedygtige.

  • 0
  • 0
#7 Jesper Frimann

Så du siger, at taktiske dispositioner er vigtigere, end at følge virksomhedens overordnede strategi ?

Hvis du endelig vil sætte fingeren på hvor vi generelt FooBar'er tingene i Danmark ,så er det, at priotere taktiske kortsigtede mål over langsigtede strategiske. Det er et af de ting jeg har set Danske ledelse få flest hug for. Og med rette. I mit job er der en del af jobbet der går ud på at 'tæske' folk der ikke følger globale standarder. Og det kunne jeg få hele min tid til at gå med, for der er Dansken arrogant og lidt bondsk, undskyld udtrykket.

Og se lige på CSC og det der er med regnskabs rod, taktiske lokale dispositioner der er blevet sat højere end WorldWide strategi.

// Jesper

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere