Et af de meget store britiske fagforbunds afdelinger i British Airways, GMB, udpeger nu outsourcing af it-jobs til Indien som årsag til masseaflysning af fly lørdag fra Londons to største lufthavne, Heathrow og Gatwick.
Outsourcingen af it blev gennemført sidste år og BA afskedigede i den forbindelse hundredvis af it-medarbejdere for at spare penge.
»Det (nedbruddet, red.) kunne have været undgået,« siger Mick Rix, der er tillidsmand for luftfartsansatte under GMB.
Ifølge GMBs hjemmeside har foreningen også i februar 2016 advaret BA mod outsourcingen af it-job.
British Airways aflyste lørdag alle fly fra Heathow og Gatwick som følge et større it-problem, der satte en alvorlig kæp i hjulet på den normale flydrift.
I første omgang blev der spekuleret i hacking. Men det er næppe tilfældet:
»Vi mener, årsagen er en strømforsyning. Vi har ingen tegn på cyberangreb,« siger administrerende direktør Alex Cruz, British Airways.
It-nedbruddet påvirkede BAs bookingsystem, bagagehåndtering, mobile apps og check-in-skranker, og efterlod passagererne i lange køer og uvidenhed i lufthavne.
Mere end 1.000 flyafgange blev ramt. I Heathrow alene, blev 406 planlagte BA-flyvninger ramt, i Gatwick 71.

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.
Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.
Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.
Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.