Fagforbund: It-outsourcing til Indien årsag til stort it-nedbrud hos British Airways

29. maj 2017 kl. 10:365
It-nedbrud lørdag ramte bookingsystem, bagagehåndtering, mobile apps og check-in-skranker hos British Airways.
Artiklen er ældre end 30 dage
Manglende links i teksten kan sandsynligvis findes i bunden af artiklen.

Et af de meget store britiske fagforbunds afdelinger i British Airways, GMB, udpeger nu outsourcing af it-jobs til Indien som årsag til masseaflysning af fly lørdag fra Londons to største lufthavne, Heathrow og Gatwick.

Outsourcingen af it blev gennemført sidste år og BA afskedigede i den forbindelse hundredvis af it-medarbejdere for at spare penge.

»Det (nedbruddet, red.) kunne have været undgået,« siger Mick Rix, der er tillidsmand for luftfartsansatte under GMB.

Ifølge GMBs hjemmeside har foreningen også i februar 2016 advaret BA mod outsourcingen af it-job.

Artiklen fortsætter efter annoncen

British Airways aflyste lørdag alle fly fra Heathow og Gatwick som følge et større it-problem, der satte en alvorlig kæp i hjulet på den normale flydrift.

I første omgang blev der spekuleret i hacking. Men det er næppe tilfældet:

»Vi mener, årsagen er en strømforsyning. Vi har ingen tegn på cyberangreb,« siger administrerende direktør Alex Cruz, British Airways.

It-nedbruddet påvirkede BAs bookingsystem, bagagehåndtering, mobile apps og check-in-skranker, og efterlod passagererne i lange køer og uvidenhed i lufthavne.

Artiklen fortsætter efter annoncen

Mere end 1.000 flyafgange blev ramt. I Heathrow alene, blev 406 planlagte BA-flyvninger ramt, i Gatwick 71.

5 kommentarer.  Hop til debatten
Denne artikel er gratis...

...men det er dyrt at lave god journalistik. Derfor beder vi dig overveje at tegne abonnement på Version2.

Digitaliseringen buldrer derudaf, og it-folkene tegner fremtidens Danmark. Derfor er det vigtigere end nogensinde med et kvalificeret bud på, hvordan it bedst kan være med til at udvikle det danske samfund og erhvervsliv.

Og der har aldrig været mere akut brug for en kritisk vagthund, der råber op, når der tages forkerte it-beslutninger.

Den rolle har Version2 indtaget siden 2006 - og det bliver vi ved med.

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
5
30. maj 2017 kl. 08:05

Nu er der et element af ironi i nedenstående, men min opfattelse er, at;

Beslutninger om outsourcing bliver truffet på allerhøjeste niveau i virksomheden. Og ganske ofte 3-4 ledelseslag over den sidste person med indsigt i de praktiske konsekvenser af beslutningen.

På det ledelsesplan drejer det sig først og fremmest om ens egen karriere, hvor de beskæftiger sig med strategi og overordnet ledelse. Det praktiske har de folk til, selvom de via deres beslutninger blander sig afgørende i ”det praktiske lags” arbejde.

Det du vil opdage ved outsourcing – hedder for det øverste ledelseslag - risikoafdækning. Det er for dette ledelseslag ikke et spørgsmål om den for virksomheden bedste provider bliver valgt, men om beslutningen og om kritik af valget af provider kan falde tilbage på ens ”karriere”.

Det kan derfor ikke undre, at så mange tilfælde af outsourcing går galt.

4
30. maj 2017 kl. 01:27

Outsourcing af IT-drift er et "Tis i bukserne for at holde dig varm" princip.

3
29. maj 2017 kl. 18:56

Fra

http://www.bbc.com/news/uk-40083778

"One theory was that returning systems were unusable as the data had become unsynchronised"

  • det antydes åbenbart at outsourcingen havde gjort IT-systemet væsentligt mere sårbart overfor en hardwarefejl et enkelt sted.
2
29. maj 2017 kl. 17:53

Med mindre strømafbrydelsen var i Indien er det svært at se sammenhængen imellem outsourcing til Indien og en strømafbrydelse i England?

1
29. maj 2017 kl. 10:53

Samt en helt del mere, da man ikke kan påberåbe sig Force majeure, når man selv er delvis ansvarligt. Og selvom dette ikke var tilfældet, så er det hvis kun naturkatastrofer der gør at der ikke skal betales erstatning til alle passager, på minimum 4000-6000 per sæde.