Fagforbund: It-outsourcing til Indien årsag til stort it-nedbrud hos British Airways

It-nedbrud lørdag ramte bookingsystem, bagagehåndtering, mobile apps og check-in-skranker hos British Airways.

Et af de meget store britiske fagforbunds afdelinger i British Airways, GMB, udpeger nu outsourcing af it-jobs til Indien som årsag til masseaflysning af fly lørdag fra Londons to største lufthavne, Heathrow og Gatwick.

Outsourcingen af it blev gennemført sidste år og BA afskedigede i den forbindelse hundredvis af it-medarbejdere for at spare penge.

»Det (nedbruddet, red.) kunne have været undgået,« siger Mick Rix, der er tillidsmand for luftfartsansatte under GMB.

Ifølge GMBs hjemmeside har foreningen også i februar 2016 advaret BA mod outsourcingen af it-job.

British Airways aflyste lørdag alle fly fra Heathow og Gatwick som følge et større it-problem, der satte en alvorlig kæp i hjulet på den normale flydrift.

I første omgang blev der spekuleret i hacking. Men det er næppe tilfældet:

»Vi mener, årsagen er en strømforsyning. Vi har ingen tegn på cyberangreb,« siger administrerende direktør Alex Cruz, British Airways.

It-nedbruddet påvirkede BAs bookingsystem, bagagehåndtering, mobile apps og check-in-skranker, og efterlod passagererne i lange køer og uvidenhed i lufthavne.

Mere end 1.000 flyafgange blev ramt. I Heathrow alene, blev 406 planlagte BA-flyvninger ramt, i Gatwick 71.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (5)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
René Nielsen

Nu er der et element af ironi i nedenstående, men min opfattelse er, at;

Beslutninger om outsourcing bliver truffet på allerhøjeste niveau i virksomheden. Og ganske ofte 3-4 ledelseslag over den sidste person med indsigt i de praktiske konsekvenser af beslutningen.

På det ledelsesplan drejer det sig først og fremmest om ens egen karriere, hvor de beskæftiger sig med strategi og overordnet ledelse. Det praktiske har de folk til, selvom de via deres beslutninger blander sig afgørende i ”det praktiske lags” arbejde.

Det du vil opdage ved outsourcing – hedder for det øverste ledelseslag - risikoafdækning. Det er for dette ledelseslag ikke et spørgsmål om den for virksomheden bedste provider bliver valgt, men om beslutningen og om kritik af valget af provider kan falde tilbage på ens ”karriere”.

Det kan derfor ikke undre, at så mange tilfælde af outsourcing går galt.

Log ind eller Opret konto for at kommentere