Facebooks reklamealgoritmer lader kunder målrette ‘jøde-hadere’

Automatisk genererede emneord er nu fjernet fra reklamesystemet hos it-giganten.

Facebook målretningssystem, der gør det muligt at vælge modtagere med bestemte interesser til reklamer, har indtil for nyligt tilladt interesse-tags som ‘jøde-hader’ og ‘hvordan man brænder jøder’.

Det viser undersøgelser, som ProPublica har lavet.

Læs også: Endnu en millionbøde til Facebook - der kan være mange flere på vej

De mulige interessefelter er genereret af Facebooks algoritmer på baggrund af, hvad brugere på det sociale medie skriver om. Der er altså ingen af Facebooks ansatte, der har oprettet eller godkendt antisemitiske budskaber som kriterier for at målrette reklamer.

Ikke desto mindre har ProPublica kunnet oprette annoncer og bede Facebook om at bringe dem specifikt til ‘demografiske’ grupper, der interesserer sig for ‘hvorfor jøder ødelægger verden’.

Læs også: Techfirmaer går i clinch med højreekstremister: »Er det i dag internettet dør?«

Efter ProPublica tog kontakt til it-kæmpen, er kategorierne blevet fjernet, og Facebook lover nu at skride ind over for problemet.

»Vi ved, vi har mere arbejde foran os, så vi opbygger nye retningslinjer i vores produkt og review-processer for at forhindre lignende problemer i fremtiden,« fortæller Facebooks product management director, Rob Leathern.

Læs også: Amerikanske teknologigiganter vil have strammere privatlivspolitik

Siden ProPublicas historie har Joshua Benton, der leder Nieman Journalism Lab ved Harvard, på Twitter dokumenteret, at Google tillader de samme kriterier. Google er tilmed så hjælpsom, at systemet foreslår andre, beslægtede kriterier.

Igen er der efter alt at dømme tale om automatisk genererede kriterier baseret på, hvad brugere skriver og søger på.


I sidste uge kom det frem, at Facebook i 2016 modtog for 100.000 dollars – eller omkring 625.000 kroner – i reklameindtægter fra sites, der blev brugt til at sprede fake news og misinformation under det amerikanske præsidentvalg.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (4)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
#2 Allan S. Hansen

På en eller anden måde er der noget tragikomisk over sådan et "tænkende system". Jeg tør slet ikke spekulere over, hvilke andre sære målgrupper man kan udpege?

Men lad os prøve at spekulerer alligevel og tænke tanken videre - fordi en ting er at de kan målrette "reklamer" mod sådan nogle grupperinger - men overvej hvad man kan med teknologien og eksempelvis profilering af politiske modstandere og religiøse grupper eller seksuelle tendenser som måske står i modstrid med magthaverne eller økonomiske kræfter på et hvert given tidspunkt.

Denne ultra-profilering (og ja - selv når der siges "anonymisering" af statistikker) og overvågning der sker af os gør at de kasser vi kan proppes i, og de flueben der kan sættes ud for vores navne, ikke blot kan (mis)bruges for reklame øjemed, men i alle situationer....

Og så er reklamer trods alt det mest harmløse.

Og så er det ligegyldigt om man har "noget at skjule" eller ej......

  • 2
  • 0
#3 Michael Jensen

Det er altid interessant, når befolkningen reelt får lov selv at bestemme nogle ting. Så bliver det ikke altid så politisk korrekt, som den polerede populistiske masse gerne ser det. Det er ligesom når chatrobotter går over de politisk korrekte grænser og bliver lukket ned.

  • 0
  • 0
Log ind eller Opret konto for at kommentere