Facebooks nye algoritme skal fordømme sider der spreder løgnagtigt indhold

Det skal være slut med løgne og halve sandheder på Facebook, lyder det.

Som en reaktion på stadig flere falske nyheder, der florerer på Facebook, har mediegiganten nu ændret i dens feed-algoritme, så indhold fra utroværdige kilder rangeres lavere i brugernes nyheds-feeds. Det skriver techcrunch.com.

Læs også: Tyskland vil give Facebook millionbøder for at sprede falske nyheder

Facebook skriver selv, at den nye algoritme vil opdage, når brugere over hele verden finder indhold ‘som de ikke finder misledende, sentationsbåret eller virker som spam’.

Mediegiganten vurderer ikke, at den nye algoritme vil kunne mærkes for almindelige sider, der blot fortsat ‘poster indhold, der er relevant for deres modtagere’.

Kategoriserer alle sider

Da Facebook skulle lave opdateringen lavede de en kategorisering af alle sider, der løbende deler indhold md clickbait-overskrifter, der ikke lever op til brugernes forventning om, hvad de nu skal til at læse samt sider, facebookbrugere ofte skjuler i deres feed.

Læs også: Facebook lancerer våben mod falske nyheder i Tyskland

Vil du skade en sides omdømme i Facebook-algoritmen for måske at skåne dine venner for samme dårlige indhold, er det altså fremover en god ide at skjule de sider, du mener leverer dårligt indhold i din Facebook-feed.

Vil opprioritere live events

Facebook skriver ligeledes, at algoritmen vil prioritere nyheder, der ‘sker lige nu’. På den måde håber giganten sandsynligvis at kunne konkurrere bedre med medier som Twitter.

Det vil Facebook gøre ved bedre at vise emner, mange mennesker omtaler eller historier og opslag, mange mennesker interagerer med.

Læs også: Svensk Politi beder Facebook om oplysninger otte gange oftere end det danske - og får dem.

Hvordan ovenstående adskiller sig fra indhold der er ‘sensationsbåret’, og som derfor bliver nedprioriteret af algoritmen, fremgår ikke af Facebooks nyhedsopslag.

Vigtigt for Facebooks forretnignsmodel

Dette tiltag er blot det seneste af en række, der ifølge Facebook selv skal hjælpe brugeren med at skelne mellem rigtigt og forkert indhold og på den måde skabe en bedre oplevelser, når brugeren bevæger sig rundt på det sociale medie. Den seneste tid er Facebook blevet kritiseret for netop at fungere som medie for falske nyheder og historier.

Læs også: Facebook vil erstatte mail som platform til at ændre glemte kodeord

Ifølge Techcrunch har Facebook selv dog også en interesse i at hjælpe brugeren med at skelne, for hvis det først for alvot bliver svært at skelne mellem sandt og falskt i Facebooks nyheds-feed, vil folk sandsynligvis helt holde op med at klikke på forskelligt indhold, hvilket vil skade Facebooks omsætning.

Tips og korrekturforslag til denne historie sendes til tip@version2.dk
Kommentarer (3)
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
Henrik Madsen

Har Facebook tænkt sig at offentliggøre en liste over de sider/grupper de vil semi-censurere?

Jeg kan levende forestille mig at diverse medier hurtigt kunne stemmes ned hvis de røg ind i en shit storm uanset om der så var pga. Uvederhæftige nyheder eller noget helt andet.

Med sådan et filter må man vel opfordre medierne til at finde alternative måder at nå brugerne på for at stole på at man ikke vil blive "stemt ud" baseret på politisk holdning og så videre er næsten for naivt.

Mit bud er at denne funktion i højere grad vil blive misbrugt, politisk eller måske endda af konkurrenter, end brugt nøgternt af brugere.

Kommer man også til at kunne rate utroværdige reklamer på Facebook væk for så får Facebook da et problem med deres indtjening.

Henrik Madsen

Firmaet er heldigvis døende. Nu fremskynder de heldigvis processen.

Er det noget du har en henvisning til.

Jeg ser ikke lige en afløser for Facebook, men jeg må indrømme at jeg da håber der kommer noget konkurrence.

Både fordi konkurrence er godt for innovationen, men også fordi jeg bare generelt HADER firmaer som syntes de skal politisere på den ene eller anden måde.

Smarte og fornuftige firmaer begynder ikke at drive politisk virksomhed på den måde som Facebook har meddelt at de vil, både fordi det slet ikke er det firma drift handler om men også fordi det er et voldsomt stort minefelt hvor det er totalt umuligt ikke at trampe på en landmine eller 2.

Vi så jo hvordan det gik for nyligt da en stak danske firmaer absolut skulle politisere, det endte med at de lod sig presse med på bølgen fordi de var nervøse for at blive lagt for had, hvis de ikke gjorde og da de så politiserede så blev de da først lagt for had.

Log ind eller Opret konto for at kommentere