Facebooks nedbrud kostede 1 mio. kr. i minuttet
Facebooks seks timer lange nedbrud er anslået til at koste det sociale medie mere end 60 mio. amerikanske dollars, svarende til godt 385 mio. kr.
Det skriver Ars Technica på baggrund af beregninger fra MarketWatch, der tager udgangspunkt i Facebooks samlede indtægter fra sidste år på 86 mia. dollars. Det svarer til 1 mio. kr. i minuttet.
Facebooks nedbrud skyldtes problemer med det sociale medies DNS-system og BGP-protokol.
Erhvervsmediet Fortune anslår, at nedbruddet koster Facebook knap 100 mio. dollars.
Facebook har i alt cirka 3,5 mia. brugere, hvoraf tjenesten Downdetector.com modtog mere end 14 mio. anmeldelser fra brugere, der ikke kunne logge på det sociale medie.
Samtidig med Facebook og deres søstervirksomhed WhatsApps nedbrud har beskedtjenesten Telegram fået 70 mio. brugere på verdensplan.
»Telegrams daglige vækstrate overskred normen med en hidtil uset størrelsesorden, og på en dag bød vi velkommen til over 70 millioner flygtninge fra andre platforme,« skriver grundlægger af Telegram Pavel Durov ifølge Reuters på sin Telegram-kanal.
Foruden tabte indtægter for flere hundrede mio. kr. og flere kunder hos konkurrenten, så faldt Facebooks aktier med 4,9 pct. svarende til en værdi af 47,3 mia. dollars eller godt 303 mia. kr.
